Dicotomías documentadaslas obras de Kseniia Khrabrykh como la ventana hacia la Otredad

  1. BORISOVA, Anna 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Year of publication: 2019

Issue Title: La representación de la mujer en el cine documental desde ambos lados de la cámara

Issue: 18

Pages: 71-85

Type: Article

DOI: 10.14201/FJC2019187185 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Fonseca, Journal of Communication

Abstract

The conceptual dichotomies «masculine-feminine», «Self-Other» structure our reality by leaving out any hybrid phenomenon and, therefore, foment inequalities. In the present essay we analyse the expressive strategies that are used in the documentaries ‘Art of Being Yourself’, ‘The Word’ and ‘Vidimo-Nevidimo’ by Kseniia Khrabrykh, an emerging Russian artist who challenges the dichotomous cognitive schemes, creates a symbolic space of encounter with Otherness and thus promotes empathetic and tolerant attitudes towards the inherent social diversity. We start by approaching the theories on the role of alterity in the construction of identity (including perspectives of postcolonial feminisms and queer studies) with the aim to corroborate the presence of its principles in the three mentioned projects. Next, we focus on defining the conceptual discourse of each work, the format of its visual narrative, its way of evoking the problems treated and the level of its interactivity.

Bibliographic References

  • Arfuch, L. (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: FCE.
  • Cano, J. E. (2016). La «otredad» femenina: construcción cultural patriarcal y resistencias feministas Asparkía. Investigació feminista, 0(29), 49-62. Recuperado de http://www.e-revistes.uji.es/index.php/asparkia/article/view/2341 - https://doi.org/10.6035/Asparkia.2016.29.4
  • de Beauvoir, S. (2013). El segundo sexo. Buenos Aires: Debolsillo.
  • European Court of Human Rights (Third Section). (2017). Case of Bayev and Others v. Russia. Judgment. Counsil of Europe: Strasbourg. Recuperado de https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-174422%22]}
  • Federalnyi zakon ? 135-FZ. (2013). O vnesenii izmeneniy v stat'yu 5 Federal'nogo zakona 'O zashchite detey ot informatsii, prichinyayushchey vred ikh zdorov'yu i razvitiyu'i otdel'nye zakonodatel'nye akty Rossiyskoy Fe-deratsii v tselyakh zashchity detey ot informatsii, propagandiruyushchey otritsanie traditsionnykh semeynykh tsennostey' [On the Change to the Federal Law on Protection of Children from Harmful Information and Other Legislative Acts] from 29.06. 2013. Russian Federation.
  • Fonseca Hernández, C. y Quintero Soto, M. L. (2009). La Teoría Queer: la de-construcción de las sexualidades periféricas. Sociológica (México), 24(69), 43-60. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0187-01732009000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es
  • Hall, S. (2003). ¿Quién necesita 'identidad'? En S. Hall y P. du Gay. (2003). Cuestiones de identidad cultural. (pp. 13-39). Buenos Aires: Amorrortu.
  • Gaudenzi, S. (2013). The Living Documentary: from representing reality to co-creating reality in digital interactive documentary (Tesis doctoral sin publicar). Goldsmiths, University of London, London. Recuperado de http://research.gold.ac.uk/7997/
  • Khrabrykh, K. (s.f.). [Página web de la artista]. Disponible en http://khrabrykh.com/
  • Khrabrykh, K. (Directora) (2012). The Art of Being Yourself [Iskusstvo bit soboy]. [Documental interactivo]. Disponible en https://i-a-w.org/project/vidimo-nevidimo
  • Khrabrykh, K. (Directora) (2017). The Word [Slovo]. [Documental interactivo]. San Petersburgo: Taller de Arte Interactivo y Russian LGBT-red. Disponible en http://slovo-film.com/
  • Khrabrykh, K. (Directora) (2018). Vidimo-Nevidimo [Documental]. San Petersburgo: Oxfam y Taller de Arte Interactivo. Disponible en https://i-a-w.org/project/vidimo-nevidimo
  • Kristeva, J. (1991). Extranjeros para nosotros mismos. Barcelona: Plaza & Janes.
  • López Fernández, M. (1991). Arte, feminismo y posmodernidad: apuntes de lo que viene. Arte, Individuo y Sociedad, (4), 103-109.
  • Martínez Martin, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de Educación, 14(20), 129-151. Recuperado de https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.008 - https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.008
  • Martínez-Collado Martínez, A. y Navarrete Tudela, A. (2011). Mujeres e (industria) audiovisual hoy: Involución, experimentación y nuevos modelos narrativos. TESI. Teoría de la Educación. Educación y cultura el la Sociedad de la Información, 12(1), 8-23. Recuperado de http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/view/8271
  • Olsen, F. (2009). El sexo del derecho. En Ávila Santamaría, R., Salgado, J. y Valladares, L. (Comps.). El género en el derecho. Ensayos críticos. Ecuador: Ministerio de Justicia y Derechos Humanos.
  • Pacheco Acuña, G. (2009). De la otredad a la identidad: perspectivas de teoría feminista de fines del siglo XX. Revista de Lenguas Modernas, (10), 353-359.
  • Pohlers, A.-K. y Nikulicheva, E. (2013). The art of Being Yourself (18+) [Iskusstvo bit samim soboi (18+)]. To4ka-Treff, Febrero 2013. Recuperado de http://www.goethe.de/ins/ru/lp/prj/drj/top/min/ru10437809.htm
  • Taller del Arte Interactivo [Masterskaya Interactivnogo Iskusstva]. (s.f.). [Página web] Disponible en https://i-a-w.org/
  • Varela, N. (2005). Feminismo para principiantes. Barcelona: Ediciones B.
  • Vidimo-Nevidimo (2018). [Canal YouTube]. Disponible en https://www.youtube.com/channel/UCiA3-5B6LiMzeaUNAFx0fSg/featured
  • Zavala, L. (2010). El análisis cinematográfico y su diversidad metodológica. Revista Casa del Tiempo, 4(30), 65-68. Recuperado de http://www.uam.mx/difusion/casadeltiempo/30_iv_abr_2010/casa_del_tiempo_eIV_num30_65_69.pdf