Principios inherentes a la mediación intercultural en la escuela

  1. Chamseddine Habib Allah,, Mohamed 1
  1. 1 Universidad de Murcia (España).
Journal:
Mediaciones sociales

ISSN: 1989-0494

Year of publication: 2018

Issue: 17

Pages: 47-66

Type: Article

DOI: 10.5209/MESO.58512 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Mediaciones sociales

Abstract

Duties of intercultural mediator at the school context keep being a task in process of building, unfortunately linked to the conflict resolution and to the linguistic understanding, preventing in this way from their consolidation as professional group. The primary goal is to analyze the teaching perception in pre-school and primary education about duties of that professional figure at school. To this effect, interviews with teachers belonging to educational centers with higher concentration of immigrant schoolchildren have been done. The research findings reveal a wide range of actions, in contrast to the simplistic association abovementioned.

Bibliographic References

  • Referencias bibliográficas
  • Catarci, M. (2016). Intercultural mediation as a strateggy to facilitate relations between the school and immigrant families. Revista Electrónica de Formación del Profesorado, 19 (1), 127-140.
  • Casasempere Satorres, A.V. (2013). La mediación intercultural como agente articulador de las relaciones positivas entre la familia de origen migrante y los centros educativos. Actas del XVI Congreso Nacional / II Internacional Modelos de Investigación Educativa de la Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica (AIDIPE). Universidad de Alicante.coord. por María Cristina Cardona Moltó, Esther Chiner Sanz, Antonio Giner Gomis, 88-94.
  • Chamseddine, M. (2018). Polarización escolar en España. Retos e implicaciones. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 9, 189-205.
  • Fernández Enguita, M. (2007). Educar es cosa de todos: escuela, familia y comunidad, La Relación familia escuela / Jordi Garreta (ed.). Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, 136.
  • Fernández Larragueta, S; Rodorigo, M y Fernández sierra, J (2014). La mediación intercultural en la escuela: una práctica en construcción. Revista En-clave pedagogica, vol 13, 67- 75.
  • Ibarrola García, S y Iriarte Redín, C. (2013). La influencia positiva de la mediación escolar en la mejora de la calidad docente e institucional: percepciones del profesor mediador. Revista profesorado. Curriculum y formación del profesorado, vol 17, 1, 367-381.
  • Iglesias Ortuño, E; Pastor Seller, E y Rondón García, L.M. (2017). Mediación como profesión emergente: actualidad formativa desde la educación superior. Revista mediaciones sociales, Vol 16, pp. 135-153
  • Izquierdo Rus, T y Montealegre Lynett, G. (2015). Análisis de datos cualitativos con ATLAS.TI. En Investigación y análisis de datos para la realización de TFG, TFM y tesis doctoral, 197-208 (Eds: Hernandez Pina, F; Maquilón Sánchez, J.J; Cuesta Sáez de Tejeda, J.D y Izquierdo Rus, T). Edición: Compobell, S.L (Murcia).
  • Llevot Calvet, N. (2006). Los docentes de Cataluña y el recurso del mediador intercultural. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 20(1), 125-139.
  • Llevot Calvet, N. (2011). La mediación intercultural en España, En Immigrazione e intercultural in Italia e in Spagna. Prospettive, proposte de esperienze a confronto, 134-150. Coordinado por Fiorucci, M y Catari, M. Milano: Unicoplo.
  • Llevot Calvet, N y Garreta Bochaca, J. (2013). La mediación intercultural en las asociaciones de inmigrantes de origen africano. Revista internacional de sociologia (RIS), vol 71, Extra 1, 167-188
  • Martínez Usarralde, M.J; Sahuquillo Mateo, P y García Raga, L. (2012). Identidad y responsabilidades socioeducativas del mediador escolar y del mediador intercultural: hacia una clarificación de funciones. Revista Mediaciones Sociales, 11, II semestre, 47-71.
  • MECD. (2016). Informe estadístico 2016. Madrid. Servicio de Publicaciones del Ministerio de Educación, Cultura y Deportes.
  • Sandoval, J. (2013). Una Perspectiva Situada de la Investigación Cualitativa en Ciencias Sociales. Revista Cinta moebio, 46, 37-46.
  • Suárez Relinque, C, Del Moral Arroyo, G y González Fernández. M.T. (2013). Consejos prácticos para escribir un artículo cualitativo publicable en Psicología. Revista Psychosocial Intervention, 22, 71-79.
  • Ospina Nieto, Y. (2016). Tensiones de los sujetos…en la convivencia escolar. Revista de educación y pensamiento, 23, 79-91.
  • Vallespir Soler, J; Rincón Verdera, J.C y Morey López, M. (2016). La participación de las familias en el consejo escolar y la formación del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 31-45