La pedagogía de la alteridad como paradigma de la educación para la paz

  1. ORTEGA RUIZ, Pedro 1
  2. ROMERO SÁNCHEZ, Eduardo 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Year of publication: 2018

Volume: 30

Issue: 1

Pages: 95-116

Type: Article

DOI: 10.14201/TEOREDU30195116 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

This article represents a detailed theoretical justification of the peace as value from the levinasian ethics and offers an educational proposal for the construction of peace from the pedagogy of alterity. The experience of the last decades reveals the inconsistency between the speech of the peace and the search of the conditions necessary to reach her. Peace is not only the absence of conflicts and wars. It is the just and equitable construction of the living conditions for all. The essential contents for educating in peace are presented: integration of the different one in cultural terms; the justice and the solidarity and care of our common home. Offers a proposal to educate for peace: to educate the pupils in the responsibility way to others and environment; integration of the personal context in the educational process; and the need to promote establish the negative pedagogy as denunciation and criticism of the situations injustices that happen.

Funding information

El concepto de paz está indisolublemente unido a las libertades y a los dere-chos del hombre, pues si las libertades políticas no existen, el resultado será la parálisis total de la acción a favor de la paz. La construcción de la paz implica el cumplimiento, no formal sino real, de los Derechos Humanos, el reparto equitativo de los bienes sociales y naturales, el respeto a la cultura de los otros pueblos y la libertad de las creencias y opiniones legítimas de cada ciudadano e institución, la conservación y protección del medio natural como casa común de todos los seres vivos.

Funders

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