La comunicación entre profesores y estudiantes de periodismocanales y espacios de interacción en entornos on line de aprendizaje

  1. Berná Sicilia, Celia 1
  2. Fernández Castrillo, Carolina 2
  1. 1 Universidad Católica San Antonio. Murcia. (España)
  2. 2 Universidad a Distancia de Madrid (España)
Journal:
Vivat Academia

ISSN: 1575-2844

Year of publication: 2011

Issue: 117

Pages: 387-404

Type: Article

DOI: 10.15178/VA.2011.117E.387-404 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Vivat Academia

Sustainable development goals

Abstract

The fast implementation and effective introduction of Information Technology  (IT) in Higher Education has stimulated innovative practices and the creation of alternative knowledge tools in contraposition to traditional learning systems. This new situation guarantees the acquisition of new skills required both in professional life and in current society.The Journalism Degree at Madrid Open University (UDIMA) has introduced a new educational model, in line with the criteria established by the European Higher Education Area (EHEA) based on new strategies of interaction with students.This study provides some clues to improve the communication effectiveness of new teaching strategies in e-Learning. At the same time, we will assess the level of implementation of IT in Journalism Degree, as well as students and teachers's satisfaction with new communicative processes during the training process.

Bibliographic References

  • ANECA. (2005). Libro Blanco. Títulos de Grado en Comunicación. Recuperado el 6 de diciembre de 2011, de
  • http://www.aneca.es/var/media/150336/libroblanco_comunicacion_def.pdf
  • Caballero Merino, A. I.; Fernández RAMOS, M. Y.; Pérez López, M. del C. & Rodríguez Escanciano, I. (2008). El nuevo perfil del profesor universitario en el EEES:
  • claves para la renovación metodológica. Valladolid: Servicio de Publicaciones.
  • Cardona Ossa, G. (2002). Tendencias Educativas para el siglo XXI. Educación Virtual, Online y @Learning. Elementos de discusión Edutec. Revista Electrónica deTecnología
  • Educativa, 15. Recuperado el 6 de diciembre de 2011, de
  • http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec15/cardona.pdf
  • Carrió Invernizzi, D.; Fernández Castrillo, C. & Hidalgo Giralt, C. (2011). Sociallearning a través de Elluminate en UDIMA: tres experiencias en los grados de Periodismo, Historia y Turismo. Relada, 5. Recuperado el 6 de diciembre de 2011, de
  • http://moodle.upm.es/adamadrid/file.php/1/web_VI_jornadas_ADA/comunicaciones/30_Carrio.pdf
  • Friesen, N. (2009). Re-thinking e-learning research: foundations, methods and practices. Nueva Yok: Peter Lang.
  • Landeta Etxeberria, A. (2007). Buenas prácticas de e-learning y actividades didácticas innovadoras. San Sebastián: Asociación Nacional de Centros de E-Learning y Distancia.
  • Landeta Etxeberria, A. (2010). Nuevas tendencias de e-learning y Actividades didácticas innovadoras. Madrid: Ediciones Centro de Estudios Financieros.
  • Merayo Peréz, A. (2000). Cómo aprender en el siglo de la información: claves para una enseñanza más comunicativa. Comunicar, 14: 35-42.
  • MOODLE. (2011). Moodle Statistics. Recuperado el 6 de diciembre de 2011, de http://moodle.org/stats/
  • Prat Sedeño, J.(2006). Herramientas y estrategias de aprendizaje en línea para la formación de posgrado en gestión de la información digital en los medios de comunicación. Scire: representación y organización del conocimiento, 12(2) Recuperado el 6 de diciembre de 2011, de
  • http://ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/viewArticle/1696
  • Real, E. (2005). Algunos interrogantes en torno a los estudios de Periodismo ante el nuevo Espacio Europeo de Educación Superior. Cuadernos de Información y Comunicación, 10: 268.
  • Santín Durán, M. (2009). La enseñanza on-line en el ámbito de la comunicación en España. Recuperado el 6 de diciembre de 2011, de http://www.dialogosfelafacs.net/descargas/APP_EJE2_Espana%20%20Marina%20Santin.pdf
  • Sicilia Urban, M. l Á. & García Barriocanal, E. (2009). Aprendizaje y tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Ediciones Centro de Estudios Financieros.
  • Sierra, Javier & Cabezuelo, Francisco (2009). Postperiodismo y formación en competencias digitales bajo el paraguas de Bolonia. Trabajo presentado al I Congreso Internacional de
  • la Sociedad Latina de Comunicación. Tenerife. Universidad de La Laguna.
  • Zapata Ros, M. (2003). Redes telemáticas: educación a distancia y educación cooperativa. Revista Pixel_BIT. Revista de Medios y Educación, 20. Recuperado el 6 de
  • diciembre de 2011, de http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n8/n8art/art83.htm