La escritura creativa en las aulas del Grado de Primaria: una investigación-acción

  1. Morote Peñalver, Emilia
Journal:
Tonos digital: revista de estudios filológicos

ISSN: 1577-6921

Year of publication: 2014

Issue: 26

Type: Article

More publications in: Tonos digital: revista de estudios filológicos

Abstract

This research deals with the necessary relationship, in the initial training of future teachers of Primary Education, between creativity and teaching strategies in language and literature that encourage it and make it part of their integral development as people and source of enthusiasm for their professional future. Studies centred on initial training are scarce as well as in the dissemination of their creative products and in the treatment of poetry from the personal creation of the student. And, with respect to the didactic model, those focused on intertextual, interdisciplinary and interlevel aspects are scarce. 2 In order to do this, an action research in a group of Primary Education degree have been implemented, being results favourable to the implementation of the didactic model used in the classroom so as to prove that it lets, at last, the students associate creativity in language and literature to a global creativity or creative culture involving their full development as individuals, so that it can be applied in their professional future despite the fact that, in the beginning, they did not considered themselves with traits of creativity and admitted having found aspects that may have limited their creativity in the academic field.

Bibliographic References

  • ALONSO BLÁZQUEZ, F (2001). Didáctica de la escritura creativa, Tarbiya: Revista de investigación e innovación educativa. 28, 51-64.
  • CARO VALVERDE, Mª T. (Coord.) (2001). Calderón en El Romea. Al gran teatro de la creación, IES. <<Manuel Tárraga Escribano>>. Consejería de Educación y Universidades, Murcia.
  • CARO VALVERDE, Mª T. (Coord.) (2003). Echar redes al Genio: Calderón en el Romea (CD-ROM), IES. <<Manuel Tárraga Escribano>>. Centro de Profesores y Recursos Torre Pacheco, Murcia.
  • CARO VALVERDE, Mª T. (Coord.) (2003). Donde habite Cernuda, IES. <<Manuel Tárraga Escribano>>. Centro de Profesores y Recursos Torre Pacheco, Murcia.
  • CARO VALVERDE, Mª T. (Coord.) (2005). Más de cien mentiras (Quijote y Sabina confabulados), en AAVV., Muestras de experiencias didácticas en torno al Quijote (2005) (CD-ROM), Consejería de Educación y Cultura de la Región de Murcia, Murcia.
  • CARO VALVERDE, Mª T. (2006). Los clásicos redivivos en el aula. Modelo didáctico interdisciplinar en educación literaria. Murcia: Universidad de Murcia. Recuperado el 15 de abril de 2012: http://digitum.um.es/xmlui/handle/10201/117.
  • CORRALES, J. L. (2001). Formación de profesorado en Creación Literaria, Tarbiya: Revista de investigación e innovación educativa. 28, 65-78.
  • DE LA TORRE, S. (2009) La Universidad que queremos. Estrategias creativas en el aula universitaria. Revista Digital Universitaria. (10), 12, 1-17. R
  • DELMIRO COTO, B (2001). La escritura en los aledaños de lo literario, Tarbiya: Revista de investigación e innovación educativa. 28, 9-50.
  • FRUGONI, S. (2006): Imaginación y escritura, Libros del Zorzal, Buenos Aires.
  • GUERRERO RUIZ, P. y BELMONTE SERRANO, J. (1998). Lengua y Literatura y su didáctica, DM: ICE Universidad, Murcia.
  • GUERRERO RUIZ, P. (2004): Lengua, literatura y su enseñanza. Proyecto docente, Universidad de Murcia,
  • GUERRERO RUIZ, P. (2008): Metodología de investigación en educación literaria (El modelo ekfrástico). Murcia: DM.
  • KLIMENKO, O. (2008): La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI. Educación y Educadores, 22 (11), 191-210.
  • LARA CANTIZANI, M. (2004). Once de marzo; antología de haikus desde Lucena, El árbol espiral, Béjar.
  • LARA CANTIZANI, M. (2005). Haikus del mal amor, Centro de Ediciones de la Diputación Provincial de Málaga, Málaga.
  • LATORRE, A. (2010). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa, Graó, Barcelona.
  • LÓPEZ VALERO, A. y ENCABO FERNÁNDEZ, E. (2006). Introducción a la Didáctica de la Lengua y la Literatura. Un enfoque sociocrítico, Octaedro, Barcelona.
  • LOZANO JAÉN, G. y JUANA ANDÚJAR, E. (2010). La magia de las palabras: narraciones desde el aula para disfrutar y trabajar, Consejería de Educación, Formación y Empleo. Secretaría General Servicio de Publicaciones y Estadística, Murcia.
  • MCMILLAN, J. y SCHUMACHER, S. (2010). Investigación educativa, Pearson Addison Wesley, Madrid.
  • PÉREZ SERRANO, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. II. Técnicas y análisis de datos, La Muralla, Madrid.
  • RODARI, G. (2011). Gramática de la fantasía. Introducción al arte de inventar historias, Editorial Planeta, Barcelona.
  • RODRÍGUEZ HERNÁNDEZ, A. F. (1996): Creatividad y formación del profesorado. Revista interuniversitaria de formación del profesorado. 25, 125-132.
  • SERRANO PASTOR, F. J. (1999). Análisis de relatos. En J. Sáez et al., Cuentos pedagógicos, relatos educativos (pp. 33-71), DM, Murcia.