La adquisición del conocimientouna perspectiva cognitiva en el dominio de las matemáticas

  1. Pons Parra, Rosa Mª
  2. Serrano González-Tejero, José Manuel
Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2011

Volume: 29

Issue: 2

Pages: 117-138

Type: Article

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

The authors begin that in mathematical knowledge is necessary to distinguish between what depends on a general interpretation of reality that depends on a person�s general epistemology, and wherein the mathematical reality is but a subset of that general reality, and expertise and resources available to solve problems and successfully carry out everyday tasks that are strongly individualized math and subject to the pressures of culture. To give an explanation that can respond simultaneously to the heuristic distinction between the psychological subject and epistemic subject, the authors are located in the metaphor of «learning as meaning construction » and, after carrying out a description of the four elements of learning (processor, content, processes and context), make a systematization of processes, generalising the field of mathematics, can provide for the processor carries out activities to solve a mathematical problem, since the translation and representation of same, until their evaluation as process through the description of the tools necessary for proper coding and mechanisms necessary to give it a meaning in context.

Bibliographic References

  • Ausubel, D.P., Novak, J.D. y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
  • Bartlett, F.C. (1932). Remembering: A study in experimental and social psychology. Cambridge, MA: Cambridge University Press.
  • Becker, J.P. y Selter, C. (1996). Elementary school practices. En A.J. Bishop, K. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick y C. Laborde (eds.), International Handbook of Mathematics Education (pp. 511-564). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis.
  • Bishop, A.J. (1999). Enculturación matemática. La educación matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona: Paidós.
  • Bruer, J.T. (1995). Escuelas para pensar. Una ciencia del aprendizaje en el aula. Barcelona: Paidós.
  • Coll, C. y Solé, I. (2001). Enseñar y aprender en el contexto del aula. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (comps.), Desarrollo psicológico y educación. 2. Psicología de la educación escolar (pp. 357-386). Madrid: Alianza Editorial.
  • De Corte, E., Greer, B. y Verschaffel, L. (1996). Mathematics teaching and learning. En D.C. Berliner y R.C. Calfee (eds.), Handbook of Educational Psychology (pp. 491- 549). New York: Simon & Schuster MacMillan.
  • Dewey, J. (1884). The new psychology. Andover Review, 2, 278-289.
  • Inhelder, B. y Piaget, J. (1979). Procédures et structures. Archives de Psychologie, 47, 165-176.
  • Lewin, K. (1935). A dynamic theory of personality. New York: McGraw-Hill.
  • Martí, E. (1996). Psicopedagogía de las matemáticas. En J. Escoriza, R. González, A. Barca y J.A. González (eds.), Psicología de la instrucción. Vol. 5: Psicopedagogías específicas: Áreas curriculares y procesos de intervención (pp. 1-29). Barcelona: EUB.
  • Mayer, R.E. (2002). Psicología de la educación. El aprendizaje en las áreas de conocimiento. Madrid: Prentice Hall.
  • Onrubia, J., Rochera, M.J. y Barberá, E. (2001). La enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas: una perspectiva psicológica. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (comps.), Desarrollo psicológico y educación. 2. Psicología de la educación escolar (pp. 487- 508). Madrid: Alianza Editorial.
  • Perkins, D.N. (2001). Person-plus: a distributed view of thinking and learning. En G. Salomon (ed.), Distributed cognitions. Psychological and educational considerations (pp. 88-110). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Piaget, J. (1936). La naissance de l’intelligence chez l’enfant. Neuchâtel: Delachaux et Niestlé.
  • Piaget, J. (1976). El comportamiento, motor de la evolución. Buenos Aires: Nueva Visión.
  • Piaget, J. (1978). La equilibración de las estructuras cognitivas. Problema central del desarrollo. Madrid: Siglo XXI.
  • Rumelhart, D.E. y Norman, D.A. (1988). Representation in memory. En R.C. Atkinson, R.J. Herrnstien, G. Lindzey y R.D. Luce (eds.), Steven’s Handbook of Experimental Psychology: Learning and Cognition, Vol. II (pp. 511-588). Toronto: Wiley.
  • Salomon, G. (2001). Editor’s introduction. En G. Salomon (ed.), Distributed cognitions. Psychological and educational considerations (pp. 11-22). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Serrano, J.M. y Calvo, M.T. (1991). Introducción a la Psicología Genética y sus relaciones con las disciplinas afines del curriculum universitario. Murcia: Servicio de Publicaciones del ICE.
  • Serrano, J.M. (2003). Psicología de la Instrucción. Vol. 1: Historia, concepto, objeto y método. Murcia: DM Editor.
  • Serrano, J.M. (2006). La construcción del concepto de número: Implicaciones para la Educación Infantil. Valladolid: Editorial de la Infancia.
  • Serrano, J.M., González-Herrero, M.E. y Pons, R.M. (2008). Aprendizaje cooperativo en matemáticas. Murcia: Edit.um.
  • Serrano, J.M. y Pons, R.M. (2008). La concepción constructivista de la instrucción: hacia un replanteamiento del triángulo interactivo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 38, 681-712.
  • Vygotsky, L.S. (1984). Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. Infancia y Aprendizaje, 27/28, 105-116.