Inteligencia emocional y características psicológicas relevantes en mujeres futbolistas profesionales
- Gómez-García, Lucía
- Olmedilla-Zafra, Aurelio 1
- Peris-Delcampo, David 2
-
1
Universidad de Murcia
info
-
2
Universitat de València
info
ISSN: 2530-3910
Año de publicación: 2022
Volumen: 7
Número: 2
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico
Resumen
Emotional Intelligence is the ability to recognize, understand, control and modify our emotions and those of others. The objective of this study was to determine if the Emotional Intelligence variable is related to those psychological variables relevant to ports performance. The participants were 60 female soccer players from 13 “Liga Iberdrola” first division teams, with a mean age of 24.33 ± 3.72. The Questionnaire of Psychological Characteristics Related to Sports Performance (CPRD), and the Trait Meta-Mood Scale on Emotional States (TMMS-24) were used to evaluate the study variables. The results indicate that Emotional Intelligence is statistically related to Stress Control, Influence of Performance Evaluation, Mental Ability, Self-confidence, Anxiety and Motivation. It is concludedn that Emotional Intelligence affects psychological variables related to performance.
Referencias bibliográficas
- Ato, M., López-García, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059.
- Balk, Y. A. y Englert, C. (2020). Recovery self-regulation in sport: Theory, research, and practice. International journal of sports science and coaching, 15(2), 273-281.
- Besta, T. y Kossakowski, R. (2018). Football supporters: Group identity, perception of in-group and outgroup members and pro-group action tendencies. Revista de Psicología del Deporte, 27(2), 15–22.
- Bonilla, L. D. (2019). Intervención psicológica en la selección absoluta de futsal de Costa Rica para el Mundial de Colombia 2016. Revista de Psicología Aplicada Al Deporte y El Ejercicio Físico, 4(2), 1–9.
- Buceta, J. M., Gimeno, F. y Pérez-Llantada, M. C. (1994). Cuestionario de Características Psicológicas relacionadas con el Rendimiento Deportivo (CPRD). Universidad Nacional de Educación a Distancia.
- Castro-Sánchez, M., Zurita-Ortega, F., Ramírez-Granizo, I. y Ubago-Jiménez, J. L. (2020). Relación entre la inteligencia emocional y los niveles de ansiedad en deportistas. Journal of Sport and Health Research, 12(1), 42-53.
- de Benito, M. M., Luján, J. F. G. y de Benito Trigueros, A. M. (2018). Inteligencia emocional, percepción de apoyo a la autonomía y relaciones en el deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(1), 13-20.
- Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait MetaMood Scale. Psychological Reports, 94(3), 751-755.
- Galdón, S., Zurita, F., Ubago, J. L. y González, G. (2021). Importancia de la actividad física sobre la inteligencia emocional y diferencias de género. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 42, 636-642.
- Garcia-Mas, A., Pujals, C., Fuster-Parra, P., Núñez, A. y Rubio, V. J. (2014). Determinación de las variables psicológicas y deportivas relevantes a las lesiones deportivas: Un análisis bayesiano. Revista de psicología del deporte, 23(2), 423-429.
- García-Naveira, A. (2018). Autoeficacia y rendimiento en jugadores de fútbol. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 18(2), 68–79.
- Gimeno, F. y Buceta, J.M. (Ed.). (2010). Evaluación Psicológica en el deporte. El cuestionario CPRD. Dykinson S.L.
- Gimeno, F., Buceta, J. M. y Pérez-Llantada, M. C. (2007). Influencia de las variables psicológicas en el deporte de competición: evaluación mediante el Cuestionario de Características Psicológicas relacionadas con el Rendimiento Deportivo. Psicothema, 19(4), 667-672.
- Gimeno, F., Buceta, J.M. y Pérez-Llantada, M.C. (2001). El cuestionario “Características Psicológicas Relacionadas con el Rendimiento Deportivo” (C.P.R.D.): Características psicométricas. Análise Psicológica. 11. 93-133.
- Goleman, D. (1996). La inteligencia emocional. Kairós.
- Goleman, D. (1999). La práctica de la inteligencia emocional. Kairós.
- Gross, J. y Thompson, R. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. En J. J. Gross (Ed.), Handbook of Emotion Regulation (pp. 3-24). New York: The Guilford Press.
- Lane, A., Beedie, C., Jones, M. V., Uphill, M. y Devonport, T. (2012). The bases expert statement on emotion regulation in sport. Journal of Sport Sciences, 30(11), 1189- 1195.
- Limonero, J. T., Fernández-Castro, J., Soler-Oritja, J. y Álvarez-Moleiro, M. (2015). Emotional intelligence and recovering from induced negative emotional state. Frontiers in Psychology, 6, 816. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00816
- Limonero, J. T., Gómez-Romero, M. J., Fernández-Castro, J. y Tomás-Sábado, J. (2013). Influencia de la inteligencia emocional percibida y la impulsividad en el abuso de cánnabis en jóvenes. Ansiedad y Estrés, 19(2–3), 223–234.
- Limonero, J. T., Tomás-Sábado, J., Fernández-Castro, J., Gómez-Romero, M. J. y Aradilla-Herrero, A. (2012). Estrategias de afrontamiento resilientes y regulación emocional: predictores de satisfacción con la vida. Psicología Conductual, 20(1), 183–196.
- Mayer, J. D. y Salovey, P. (1993). The intelligence of emotional intelligence. The intelligence, 17, 433-442.
- Mayer, J.D. y Salovey, P. (1997). “What is emotional intelligence?” En P. Salovey y D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3-31). Basic Books.
- Olmedilla, A., Cánovas, M., Olmedilla-Caballero, B. y Ortega, E. (2021). Características psicológicas relevantes para el rendimiento deportivo: diferencias de género en fútbol juvenil. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(2), 127-137.
- Olmedilla, A., Moreno-Fernández, I. M., Gómez-Espejo, V., Robles-Palazón, F. J., Verdú, I. y Ortega, E. (2019). Psychological intervention program to control stress in youth soccer players. Frontiers in Psychology, 2260. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02260
- Olmedilla, A., Moreno-Fernández, I., Olmedilla-Caballero, B., Sevilla,Á. y Gómez-Espejo, V. (2021). Formación en relajación para el control de estrés en boxeadores de un Centro de Tecnificación Deportiva. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico, 6(2), 1-10.
- Olmedilla, A., Ruiz-Barquín, R., Ponseti, F. J., Robles-Palazón, F. J. y García-Mas, A. (2019). Competitive psychological disposition and perception of performance in young female soccer players. Frontiers in psychology, 1168.
- Olmedilla, A., Sánchez-Aldeguer, M. F., Almansa, C. M., Gómez-Espejo, V. y Ortega, E. (2018). Entrenamiento psicológico y mejora de aspectos psicológicos relevantes para el rendimiento deportivo en jugadoras de fútbol. Revista de Psicología Aplicada Al Deporte y El Ejercicio Físico, 3(1), 1–11.
- Oriol, X., Molina, V., Da Costa, S. y Páez, D. (2015). Regulación Afectiva y Bienestar en Ámbito Deportivo: Validación de las escalas de heterorregulación y su relación con bienestar y eficacia colectiva. En: J. C., Oyanedel., M., Bilbao. y D., Páez (Ed.), La felicidad de los chilenos: Estudio sobre bienestar (pp. 49-66). RIL Editores.
- Petrie, T., Deiters, J. y Harmison, R. (2014). Mental Toughness, Social Support, and Athletic Identity: Moderators of the Life Stress-Injury Relationship in Collegiate Football Players. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 3, 13.
- Puertas-Molero, P., Zurita-Ortega, F., Chacón-Cuberos, R., Castro-Sánchez, M., Ramírez-Granizo, I. y González-Valero, G. (2020). La inteligencia emocional en el ámbito educativo: un meta-análisis. Anales de Psicología, 36(1), 84-91.
- Puigbó, J., Edo, S., Rovira, T., Limonero, J. T. y Fernández-Castro, J. (2019). Influencia de la inteligencia emocional percibida en el afrontamiento del estrés cotidiano. Ansiedad y Estrés, 25(1), 1-6.
- Ruiz-Esteban, C., Olmedilla, A., Méndez, I. y Tobal, J. J. (2020). Female soccer players’ psychological profile: Differences between professional and amateur players. International journal of environmental research and public health, 17(12), 4357.
- Salguero, J. M., Fernández-Berrocal, F., Balluerka, N. y Aritzeta, A. (2010). Measuring perceived emotional intelligence in the adolescent population: Psychometric properties of the trait metamood scale. Social Behavior and Personality, 38(9), 1197-1210.
- Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C. y Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. En J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure and health (p. 125–154). American Psychological.
- Salovey, P. y Grewal, D. (2005). The science of emotional intelligence. Current directions in psychological science, 14(6), 281-285.
- Salovey, P. y Mayer, J. D. (1990). “Emotional intelligence”. Imagination, Cognition, and Personality, 9, 185-211.
- Telwell, R., Lane, A. M., Weston, N. J. V. y Greenlees, I.A. (2008). Examining relationships between emotional intelligence and coaching efcacy. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 6, 224- 235.
- Ursino, D. J., Abal, F. J., Cirami, L., y Barrios, R. M. (2019). La evaluación del rendimiento deportivo en psicología del deporte: una revisión sistemática. Anuario de Investigaciones, 26, 413-425.
- Weinberg, R. S., y Gould, D. (2010). Fundamentos De Psicologia Del Deporte y del Ejercicio Físico. Ed. Médica Panamericana.
- Yiend, J. (2010) The effects of emotion on attention: A review of attentional processing of emotional information. Cognition and Emotion, 24(1), 3-47.
- Zizzi, S. J., Deaner, H. R. y Hirschhorn, D. K. (2003). The relationship between emotional intelligence and performance among college baseball players. Journal of Applied Sport Psychology, 15(3), 262-26.
- Zurita, F., Fernández, R., Cachón, J., Linares, D. y Pérez, A. J. (2014). Aspectos psicosomáticos implicados en las lesiones deportivas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 81-88.