Dimensiones e instrumentos para medir la competencia digital en estudiantes universitariosuna revisión sistemática

  1. Nóbile, Cecilia Inés 1
  2. Isabel Gutiérrez Porlán 2
  1. 1 Universidad Nacional de La Plata
    info

    Universidad Nacional de La Plata

    La Plata, Argentina

    ROR https://ror.org/01tjs6929

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Año de publicación: 2022

Número: 81

Páginas: 88-104

Tipo: Artículo

DOI: 10.21556/EDUTEC.2022.81.2599 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The importance of developing digital skills is evident given the increasingly rapid advancement of technology in all areas of our lives. There are numerous studies that address the issue of digital competences, from their analysis and diagnosis to tools to develop them. However, there is no single concept or consensus in the way to evaluate them since there are as many evaluation instruments as there are models and definitions of the term itself.This paper aims to analyze instruments to measure the digital competence of university students used in recent years through a systematic review of the specialized scientific literature through the Scopus and Web of Science databases. After the search and selection process, 21 articles were chosen and analyzed and also applied the CASP checklist. It was concluded that, while the instruments have many points in common, their differences respond to different research objectives that are important to consider. As a final comment, it is expressed that, if an analysis of any aspect of the digital competences of university students is to be carried out, before designing an own instrument it is convenient to study the existing ones and evaluate if it corresponds to what is sought by the research

Referencias bibliográficas

  • -Aparicio, D., Tucho, F., & Marfil-Carmona, R. (2020). Las dimensiones de la competencia mediática en estudiantes universitarios españoles. Ícono 14, 18(2), 217-244. doi:10.7195/ri14.v18i2.1492
  • -Bennett, S., Maton, K., & Kervin, L. (2008). The "digital natives" debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39(5), 775-786. doi:http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.x
  • -Bernate, J., Fonseca, I., Guataquira, A., & Perilla, A. (2021). Competencias Digitales en estudiantes de Licenciatura en Educación Física. Retos(41), 309-318. doi:10.47197/retos.v0i41.85852
  • -Castellanos, A., Sánchez, C., & Calderero, J. F. (2017). Nuevos modelos tecnopedagógicos. Competencia digital de los alumnos universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 1-9. Obtenido de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/1148
  • -Crawford-Visbala, J., Crawford-Tiradob, L., Ortiz-Záccaroc, Z., & Abalo, F. (2020). Assessment of Digital Competences in Communication Students across four Latin American Universities. Education in the Knowledge Society(21), 1-14. doi:10.14201/eks.19112
  • -Gabarda Méndez, V., Rodríguez Martín, A., & Moreno Rodríguez, M. D. (2017). La competencia digital en estudiantes de magisterio. Análisis competencial y percepción personal del futuro maestro. Educatio Siglo XXI, 35(2), 253-274. doi:10.6018/j/298601
  • -Gisbert, M., & Esteve, F. (2011). Digital Leaners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria(7), 48-59. Obtenido de http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3359
  • -González Calatayud, V., Román García, M., & Prendes Espinosa, M. P. (2018). Formación de competencias digitales para estudiatnes universitarios basada en el modelo DigComp. EDUTEC: Revista Electrónica de Tecnología Educativa(65), 1-15. doi:dx.doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1119
  • -González-Martínez, J., Esteve-Mon, F. M., Larraz Rada, V., Espuny Vidal, C., & Gisbert Cervera, M. (2018). INCITIC 2.0: Una nueva herramienta para la autoevaluación de la competencia digital del alumnado universitario. Profesorado, 22(4), 133-152. doi:10.30827/profesorado.v22i4.8401
  • -Gutiérrez Castillo, J., Cabero Almenara, J., & Estrada Vidal, L. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10). Obtenido de http://www.revistaespacios.com/a17v38n10/17381018.html
  • -Autor (2014). Perfil del profesor universitario español en torno a las competencias en tecnologías de la información y la comunicación. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación(44), 51-65. doi:10.12795/pixelbit.2014.i44.04
  • -Autor (2016). Evaluation and development of digital competence in future primary school teachers at the University of Murcia. New Aproaches in Educational Reserch, 5(1), 51-56. doi:10.7821/naer.2016.1.152
  • -Henriquez-Coronel, P., Gisbert Cervera, M., & Fernández-Fernández, I. (2018). La evaluación de la competencia digital de los estudiantes: una revisión al caso latinoamericano. Chasqui(137), 91-110. doi:https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i137.3511
  • -Jiménez-Hernández, D., González-Calatayud, V., & Torres-Soto, A. (2020). Digital Competence of Future Secondary School Teachers: Differences acording to gender, age and branch of knowledge. Sustainability(12), 1-16. doi:10.3390/su12229473
  • -Jiméz-Rojo, Á. (2020). La competencia informacional y el pensamiento crítico en la enseñanza no universitaria: una revisión sistemática. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa(9), 1-18. doi:10.6018/riite.431381
  • -Krüger, K. (2006). El concepto de sociedad del conocimiento. Revista Bibkiográfica de Geografía y Ciencias Sociales, XI(683). Obtenido de http://www.ub.edu/geocrit/b3w-683.htm
  • -Larraz Rada, V. (2013). La competència digital a la Universitat. Andorra.
  • -Autor (2022). Personal Management of Digital Information in University Students from a Gender Perspective. Journal of New Approaches Educational Research,, 11(1), 114-129. doi:10.7821/naer.2022.1.734
  • -López-Meneses, E., Sirignano, F., Vázquez-Cano, E., & Ramírez-Hurtado, J. (2020). University students’ digital competence in three areas of the DigCom 2.1 model: A comparative study at three European universities. Australasian Journal of Educational Technology, 36(3), 69-88. doi:10.14742/ajet.5583
  • -Margaryan, A., & Littlejohn, A. (2008). Open Research On Line. Recuperado el 2021, de Are digital natives a myth or reality?: Students’ use of technologies for learning: http://oro.open.ac.uk/53083/1/Digital%20Natives%202008.pdf
  • -Martzoukou, K., Fulton, C., Kostagiolas, P., & Lavranos, C. (2020). A study of higher education students' selfperceived digital competences for learning and everyday life online participation. Journal of documentation, 76(6), 1413-1458. doi:10.1108/JD-03-2020-0041
  • -Martzoukou, K., Kostagiolas, P., Lavranos, C., Lauterbach, T., & Fulton, C. (s.f.). A study of university law students’ selfperceived digital competences. Journal of Librarianship and Information Science, 1-19. doi:10.1177/09610006211048004
  • -Pérez-Navío, E., Ocaña-Moral, M. T., & Martínez-Serrano, M. d. (2021). University Graduate Students and Digital Competence: Are Future Secondary School Teachers Digitally Competent? Sustainability, 1-14. doi:10.3390/su13158519
  • -Autor (2017). Personal Learning Environments in Future Professionals: Nor Natives or Residents, Just Survivors. International Journal of Information and Education Technology(7), 172-178. doi:10.18178/ijiet.2017.7.3.861.
  • -Prensky, M. (2001). Digital natives, Digital Inmigrants. On the horizon, 9(5), 1-6. doi:https://doi.org/10.1108/10748120110424816
  • -Sánchez-Caballé, A., Gisbert-Cervera, M., & Esteve-Mon, F. (2019). La competencia digital de los estudiantes universitarios de primer curso de grado. INNOEDUCA. International journal of technology and educational innovation, 5(2), 104-113. doi:10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5598
  • -Sánchez-Caballé, A., Gisbert-Cervera, M., & Esteve-Mon, F. (2020). The digital competence of university students: a systematic literature review. Aloma, 38(1), 63-74. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/341489859_The_digital_competence_of_universitystudents_a_systematic_literature_review
  • -Sánchez-Meca, J. (2010). Cómo realizar una revisión sistemática y un meta-análisis. Aula Abierta, 38(2), 53-64. Obtenido de https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/5126
  • -Sánchez-Olavarría, C., & Carrasco Lozano, M. E. (2021). Competencias Digitales en Educación Superior. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(1), 28-50. doi:10.30827/eticanet.v21i1.16944
  • -Štemberger, T., & Čotar Konrad, S. (2021). Attitudes Towards Using Digital Technologies in Education as an Important Factor in Developing Digital Competence: The Case of Slovenian Student Teachers. iJET, 16(14), 83-98. doi:10.3991/ijet.v16i14.22649
  • -White, D., & Le Cornu, A. (2010). Visitors and Residents: a new typology for online engagement. First Monday, 16(9). Obtenido de https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/download/3171/3049
  • -Zhao, Y., Sánchez Gómez, M. C., Pinto Llorente, A. M., & Zhao, L. (2021). Digital Competence in Higher Education: Students’ Perception and Personal Factors. Sustainability(13), 1-17. doi:10.3390/su132112184