Los Prodigios y concepción del poder en el mundo visigodo. A propósito de las lanzas coloreadas de Eurico

  1. Molina Gómez, José Antonio 1
  2. Castillo Lozano, José Ángel 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Carthaginensia: Revista de estudios e investigación

ISSN: 0213-4381 2605-3012

Year of publication: 2022

Issue Title: Artículos de investigación

Volume: 38

Issue: 74

Pages: 467-489

Type: Article

More publications in: Carthaginensia: Revista de estudios e investigación

Abstract

As a result of a passage appearing in the Chronicle of Hydatius of Chaves that, at a later date, is also found in the Histories of Isidore, which contains a symbolic scene where the spears of the Visigothic warriors change colour in the presence of King Euric, we set out to analyse this complex world of beliefs, rites, ceremonies, omens ,and wonders connected to the understanding of power in the Gothic world.

Bibliographic References

  • ALFÖLDY, GÉZA, Die monarchische Repräsentacion mi römischen Kaiserreiche, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt, 1980.
  • ALTÉS DOMÍNGUEZ, ALTÉS, “La simbología de la abeja en la unción de Wamba”, Estudios Medievales Hispánicos, 6 (2018), pp. 29-41.
  • ALVARADO PLANOS, JAVIER (1993), “Ordalías y derecho en la España visigoda”. En III Congreso de Estudios Medievales. De la Antigüedad al Medievo. Siglos IV-VIII, Fundación Sánchez-Albornoz, Madrid, pp. 437-540.
  • ANTELA BERNÁRDEZ, IGNACIO BORJA, “La lanza de Alejandro en Gortina”, Gladius, 38 (2018), pp. 7-13.
  • BANASZKIEWICZ, JACEK, “Les hastes colorées des Wisigoths d’Euric (Idace c. 243)”, in Revue belge de philologie et d’historie, 72 (1994), 2, pp. 225-240.
  • BARBERO AGUILAR, ABILIO, “El pensamiento político visigodo y las primeras unciones regias en la Europa medieval”, Hispania 30 (1970), pp. 245-336.
  • BOCK, SUSAN, Los hunos. Tradición e Historia, Antigüedad y Cristianismo. Monografías históricas sobre la Antigüedad Tardía, Murcia, 1992.
  • BODELÓN, SERAFÍN, “Prodigios y providencialismo en su Crónica”, Memorias de Historia Antigua, 17 (1997), pp. 117-119.
  • BLOCH, MARC, Les rois thamauturges, Editions Gallimard, París, 1983.
  • BOUZY, OLIVIER, “Les armes symboles d’un pouvoir politique: l’épée du sacre, la Sainte Lance, l’Oriflamme, aux VIIIe-XIIe siècles”, Francia-Forschungen zur westeuropäischen Geschichte, vol. 22/1 (1995), pp. 45-54.
  • CARDELLE DE HARTMANN, CARDELLE, “Las lecturas de Hidacio de Chaves. Notas sobre la recepción literaria en la Gallaecia del S. V.”, Minerva, 6 (1992), pp. 241-256.
  • CHEVALIER, JEAN y ALAIN GHEERBRANT, Diccionario de los símbolos, Herder, Madrid, 1986.
  • CRANE, EVA, El libro de la miel, Fondo de Cultura Económica, México, 1980.
  • CARY, M. Y A. D. NOCK, “Magic Spears”, The Classical Quaterly, 3-4 (1927), pp. 122-127.
  • CASTILLO LOZANO, JOSÉ ÁNGEL, “El uso de fuentes orales como estrategia de veracidad en el Chronicon de Juan de Bíclaro”, in Antesteria. Debates de Historia Antigua, 6 (2017), pp. 165-173.
  • CASTILLO LOZANO, JOSÉ ÁNGEL, Categorías de poder en el reino visigodo de Toledo: los tiranos en las obras de Juan de Bíclaro, Isidoro de Sevilla y Julián de Toledo, Antigüedad y Cristianismo. Monografías históricas sobre la Antigüedad Tardía, Murcia, 2019.
  • CIRLOT, JUAN EDUARDO, Diccionario de símbolos, EDITORIAL LABOR, Barcelona, 1992.
  • CLAUDE, DIETRICH, Adel, Kirche und Königtum im Westgotenreich, Vortrage und Forschungen, Sigmaringen, 1971.
  • DÍAZ MARTÍNEZ, PABLO DE LA CRUZ, “Visigothic political institutions”. En HEATHER, PETER (Ed.): The Visigoths from the migration period to the seventh century. An ethnographic perspective, Woodbridge, 1999, pp. 321-372.
  • DUMEZIL, GEORGES, La courtisane et les seigneurs colorés et autres essais. Vingt-cinq equisses de mythologie, Editions Gallimard, París, 1984.
  • ESDERS, STEFAN, “Les origines militaires du serment dans les royaumes barbares”. En AUZÉPY, M. F. y SAIN-GUILLEIN, G. (eds.): Oralité et lien social en Moyen Âge (Occident, Byzance, Islam): parole donné, foi jurée, serment, Monographies. Centre de Recherche d’Histoire et Civilisation de Byzance, París, 2008, pp. 19-26.
  • FERNÁNDEZ CONDE, FRANCISCO JAVIER, “El providencialismo radical en el Chronicon de Hidacio”, Anthologica Annua, 61 (2014), pp. 139-164.
  • GAGE, JOHN, Color and culture. Practice and meaning from Antiquity to abstraction, University of California Press, California, 1999.
  • GALÁN SÁNCHEZ, PEDRO JUAN, El género historiográfico de la chronica. Las crónicas hispanas de época visigoda, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura, Cáceres, 1994.
  • GARCÍA GALLO, ALFONSO, Manual de Historia del Derecho español. I. El origen y la evolución del Derecho, Agesa, Madrid, 1977.
  • GARCÍA MORENO, LUIS A., Historia de España visigoda, Cátedra, Madrid, 1989.
  • GARCÍA MORENO, LUIS A., “Etnia goda e iglesia hispana”, Hispania sacra, vol.54, 110 (2002), pp. 415-441.
  • GARCÍA Y GARCÍA, ANTONIO, “El juramento de fidelidad en los concilios visigóticos”. En RUIZ GONZÁLBEZ, R. (coord..): Innovación y continuidad en la España visigótica, Instituto de Estudios Visigótico-Mozárabes de San Eugenio de Toledo, Toledo, 1981, pp. 105-123.
  • GAUTIER, L., Les épopées françaises. Étude sur les origines et l’histoire de la littérature nationale, Vol. II, Forgotten Books, París, 1982.
  • GEARY, PATRICK J. (1988), Before France and Germany. The creation and transformation of the Merovingian world, Oxford University Press, Oxford.
  • JIMÉNEZ GARNICA, ANA MARÍA, Orígenes y desarrollo del reino visigodo de Tolosa, Ediciones Universidad de Valladolid, Valladolid, 1983.
  • KANTOROWICZ, ERNST H., Los dos cuerpos del rey. Un estudio de teología política medieval, Akal, Madrid, edición del 2012.
  • KATHLEEN, MARTIN, El libro de los símbolos. Reflexiones sobre las imágenes arquetípicas, Taschen, Madrid, 2011.
  • KOLB, FRANK, Herrscherideologie in der Spätantike, Verlag, Berlín, 2001.
  • KING, P. D., Derecho y sociedad en el reino visigodo, Alianza, Madrid, 1981.
  • LECKER, MICHAEL, “Siffin”, in BOSWORTH, C. E., DONZEL, E., HEINRICHS, W. P. AND LECOMTE, G. (ed.), The Encyclopaedia of Islam. Vol. IX, Brill, Leiden, 1997, pp. 552-556.
  • LÓPEZ SÁNCHEZ, FERNANDO, “Lanzas y jabalinas en la iconografía de los reversos monetarios romanos del S. IV d. C.: su simbolismo”. En Actas del X Congreso de Numismático, Museo de la Casa de la Moneda, Albacete, 1998, pp. 447-457.
  • MARTIN, CÉLINE, La géographie du pouvoir dans l’Espagne visigothique, Septentrion Presses Universitaires, Paris, 2003.
  • MATEO DONET, MARÍA AMPARO. «El Cuidado De Los Cautivos En Las Primeras Comunidades Cristianas: The Care of Prisoners in Early Christian Communities». Carthaginensia 68 (2018): 67-86.
  • MOLINA GÓMEZ, JOSÉ Antonio, “Pervivencia del juramento sobre piedra. A propósito de PFG 650-658 y sus precedentes antiguos”, in Tonos Digital, nº 14 (2007). Recuperada de https://www.um.es/tonosdigital/znum14/secciones/estudios-19-juramento-piedra.htm (11-V-2021).
  • MOLINA GÓMEZ, JOSÉ ANTONIO, “Las dos coronas de Paulo: elementos simbólicos de vestimenta y poder durante el reinado de Wamba”. En ALFARO GINER, C., J. ORTIZ GARCÍA y M. ANTÓN PESET (eds.): Tiarae, Diadems and Headdresses in the Ancient Mediterranean Cultures. Symbolism and Technology, Publicaciones Universidad de Valencia, Valencia, 2014, pp. 263-271.
  • MOLINA GÓMEZ, JOSÉ ANTONIO, “Demonios y emperadores malvados en las concepciones políticas de la Antigüedad Tardía”, Carthaginensia, vol. 35, nº 67 (2017), pp. 147-160.
  • ORLANDIS ROVIRA, JOSÉ, El poder real y la sucesión al trono en la monarquía visigoda. Estudios visigodos III, CSIC, Roma-Madrid, 1962.
  • PASTOUREAU, MICHEL, Historia simbólica de la Edad Media occidental, Marcial Pons, Madrid, 2006.
  • PORTAL, FRÉDÉRIC, El simbolismo de los colores en la Antigüedad, la Edad Media y los tiempos modernos, Palma de Mallorca, Sophia Perennis, 2016.
  • POVEDA ARIAS, PABLO, “¿Hacia la unidad de Hispania? Explicaciones sociales a las ofensivas militares visigodas en la Península Ibérica (siglos VI-VIII)”, Gladius, XL (2020), pp. 73-92.
  • REQUENA, MIGUEL, El emperador predestinado. Los presagios de poder en época imperial romana, Fundación Pastor de Estudios Clásicos, Madrid 2001.
  • REQUENA, MIGUEL, Lo maravilloso y el poder, PUV, Valencia 2003.
  • REQUENA, MIGUEL, Omina Mortis. Presagios de muerte, Abada Editores, Madrid, 2014.
  • RODRÍGUEZ DE LA PEÑA, MANUEL ALEJANDRO, Los reyes sabios. Cultura y poder en la Antigüedad Tardía y la Alta Edad Media, Actas S. L., Madrid, 2008.
  • SAAVEDRA FAJARDO, DIEGO DE, Corona Gótica, Biblioteca Clásica Española, Barcelona, 1887.
  • Recuperado de https://sirio.ua.es/libros/BEducacion/corona_gotica/ima0001.htm (16-XII-2021).
  • SÁNCHEZ ALBORNOZ, CLAUDIO, “El Aula regia y las asambleas políticas de los godos”, Cuadernos de Historia de España, 5 (1946), pp. 5-110.
  • SÁNCHEZ ALBORNOZ, CLAUDIO, “La ordinatio principis en la España goda y postvisigoda”, Cuadernos de Historia de España, 35 (1962), pp. 5-36.
  • SCHWENN, FRIEDRICH, “Der Krieg in der griechischen Religion. I: Der heilige Speer”, Archiv für Religionswissenschaft, 20 (1920), pp. 299-322.
  • SOAJE DE ELÍAS, RAQUEL, “Linajes reales germánicos en suelo imperial: la lucha por la supremacía ante los ojos de Hidacio de Chávez”, Intus-Legere Historia, vol. 4 (2010), nº 1, pp. 49-62.
  • SOTO CHICA, JOSÉ, Imperios y bárbaros. La guerra en la Edad Oscura, Desperta Ferro, Madrid, 2019.
  • SOTO CHICA, JOSÉ, Los visigodos. Hijos de un Dios furioso, Desperta Ferro, Madrid, 2020.
  • STROHEKER, KARL FRIEDRICH, Eurich, König der Westgoten, W. Kohlhammer, Stuttgart, 1937.
  • TORRES LÓPEZ, MANUEL, “El estado visigodo”, AHDE 3 (1926), pp. 307-475.
  • VALVERDE CASTRO, MARÍA ROSARIO, Ideología, simbolismo y ejercicio del poder real en la monarquía visigoda: un proceso de cambio, Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca, 2000.
  • VILELLA MASANA, JOSEP, “Idacio, un cronista de su tiempo”, in Compostellanum, vol. 44, nº 1-2 (1999), pp. 39-54.