Un estudio comparado de los objetivos de Educación Primariadel ámbito nacional al autonómico

  1. Gregorio Vicente Nicolás 1
  2. Eva María González Barea 1
  3. Alba María López Melgarejo 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 ISEN Centro Universitario. Universidad de Murcia.
Journal:
Revista española de educación comparada

ISSN: 1137-8654

Year of publication: 2022

Issue: 41

Pages: 157-173

Type: Article

DOI: 10.5944/REEC.41.2022.29858 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista española de educación comparada

Abstract

The recognition of full competences in education by the Spanish Autonomous Regions and Autonomous Cities in the 1990s led to the establishment of a large number of educational curricula. However, with the arrival of the LOE and the LOMCE, each one these regions decreed its own Primary Education curriculum. The main objectives of this study have been, firstly, to analyce and compare the general objectives of Primary School stage established in the LOE and the LOMCE with those defined in the regional curricula derived from these laws and, secondly, to know the relationship between the similarity between the similarity of the compared objectives and the party politics of the governments that elaborated them. The sample is made up of all the regional curricula from both legislative periods (N = 36). In order to collect the information and compare the documents, an ad hoc instrument has been developed which includes a model of analysis and has made it possible to establish a Level of Curricular Similarity (LCS). Taking into account the level of similarity and difference found between each of the Primary School general objectives of each Autonomous Region with respect to its corresponding national objective, the following categories of analysis have been established: copied; expanded; reduced; modified; eliminated; and new creation. At the same time, it has been considered pertinent to allude to the subject matter of each of the objectives maintained or altered by each of the autonomous communities in order to find relations of similarity between the curricular decisions taken by these with respect to the national standard. The results show the disparity that some of the curricula present in their autonomous concretions, both inter- and intra-community, as well as the influence of the political tendency in this regard.

Bibliographic References

  • Armadio, M.; Operetii, R., y Tedesco, J.C. (2015). El currículo en los debates y en las reformas educativas al horizonte 2030: Para una agenda curricular del siglo XXI. IBE Working Papers on Curriculum Issues, 15. Ginebra, Suiza: UNESCO.
  • Angulo Rasco, J. F., y Blanco García, N. (1994). Teoría y desarrollo del currículum. Málaga: Aljibe.
  • Apple, M. (2004). Ideology and Curriculum. New York: Routledge.
  • Belletich, O.; Wilhelmi, M.R., y Angel-Alvarado, R. (2016). La educación musical en la formación básica en España. El problema de la dispersión curricular. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 55(2), 158-170.
  • Bolívar Boitia, A. (1999). El curriculum como ámbito de estudio. En J.M. Escudero Muñoz, Diseño, Desarrollo e Innovación del Curriculum (23-33). Madrid, España: Síntesis.
  • Bolívar Boitia, A. (2004). La autonomía de centro escolares en España: entre declaraciones discursivas y prácticas sobrerreguladas. Revistas de Educación, 333, 91-116.
  • Cox, C. (2006). Construcción política de reformas curriculares: el caso de Chile en los noventa. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 10(1), 1-24. https://www.ugr.es/~recfpro/rev101ART5.pdf
  • Díaz Barriga, A. (2003). El currículo. Tensiones conceptuales y prácticas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2). http://redie.uabc.mx/redie/artic-le/view/83/1216
  • Díez-Gutiérrez, E.J. y Gajardo Espinoza, K. (2020). Políticas Educativas en Tiempos de Coronavirus: La Confrontación Ideológica en España. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 83-101.
  • Doncel Abad, D. (2014). Organización curricular de las identidades colectivas en España. Revista de Educación, 366, 12-42. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2014-366-273
  • European Union (2019). Education and Training. Monitor 2019. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://op.europa.eu/es/publication-detail/-/publication/b548a5fb-e00b-11e9-9c4e-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF
  • European Union (2020). Education and Training. Monitor 2020. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/ffe652f6-249a-11eb-9d7e-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF
  • García Fernández, M. (1998). Diseño, desarrollo e innovación del currículo. España: Universidad de Granada.
  • Gimeno Sacristán, J. (1998). El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
  • Gimeno Sacristán, J. (2010). Saberes e incertidumbres sobre el curriculum. Madrid: Morata.
  • Kasuga, W. (2019). The Influence of Politics in Curriculum Change and Innovation in Tanzania. European Journal of Education Studies, 5(12), 22-45.
  • Lim, L. and Apple, M.A. (2018). The politics of curriculum reforms in Asia: Inter-referencing discourses of power, culture and knowledge, Curriculum Inquiry, 48(2), 139-148, DOI: 10.1080/03626784.2018.1448532
  • Llorent-Bedmar, V. y Cobano-Delgado Palma, V. (2018). Reformas en la Legislación Educativa Española durante el Actual Periodo Democrático: Una Perspectiva Crítica. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(125). http://dx.doi.org/10.14507/e-paa.26.2855
  • López Melgarejo, A. M. (2017). El currículo de música en Educación Primaria en España desde 1990 hasta nuestros días: transformación de Marco Legislativo Nacional al Autonómico (Tesis Doctoral). Universidad de Murcia. Murcia. España
  • López Melgarejo, A. M. y López Nuñez, N. (2021). La música en Educación Infantil: análisis comparativo de los currículos autonómicos de España. Revista Española de Educación Comparada, 37, 323-327. http://revistas.uned.es/index.php/REEC/arti-cle/view/27263/22590
  • Martí Marco, M. R. (2019). Una introducción a los estudios de Educación Comparada en Alemania (“Vergleichende Erziehungswissenschaft”). Revista Española de Educación Comparada, 34, 62-72. http://revistas.uned.es/index.php/REEC/arti-cle/view/24338/19982
  • Martínez-Pérez, A. (2020). Horizonte político-educativo en España desde los programas electorales de 2019. En E. J. Díez Gutiérrez, y J. R. Rodríguez Fernández (Dir.), Educación para el Bien Común. Hacia un práctica crítica, inclusiva y comprometida socialmente (691-699). Barcelona: Octaedro.
  • Pedro, F. y Puig, I. (1999). Las reformas educativas. Una perspectiva política y comparada. Barcelona: Paidós.
  • Pinar, W.F. (1983). La reconceptualización en los estudios del curriculum. En J. Gimeno Sacristán y A. Pérez Gómez, La enseñanza: su teoría y su práctica (231-241). Madrid, España: Akal.
  • Rodríguez, C. (2019). Políticas educativas en un mundo global. Barcelona: Octaedro.
  • Roegiers, X. (2008). Las reformas curriculares guían a las escuelas: pero, ¿hacia dónde? Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 12(3), 1-36.
  • San Román, S. (2013). Evolución de los modelos metodológicos y su relación con la política educativa en España. Educaçao e Pesquisa, 39(1), 227-243.
  • Santacruz, S. E. T. (2017). Conceptualización de currículo: su evolución histórica y su relación con las teorías y enfoques curriculares en la dinámica educativa. Revista Publicando, 4, 11(1), 459-483.
  • Walker, D. F. (1990). Fundamentals of curriculum. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich.