Diseño de una experiencia para trabajar la interculturalidad en Educación Infantil

  1. Hernández-Prados, María Ángeles
  2. Carbonell-Bernal, Noelia 1
  3. Palanco-Mora, Belén 2
  1. 1 Universidad Internacional de la Rioja, España
  2. 2 Universidad Antonio de Nebrija, España
Journal:
Revista Electrónica en Educación y Pedagogía

ISSN: 2590-7476

Year of publication: 2021

Volume: 5

Issue: 9

Pages: 165-178

Type: Article

DOI: 10.15658/REV.ELECTRON.EDUC.PEDAGOG21.11050912 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Electrónica en Educación y Pedagogía

Abstract

TDue to the cultural diversity that accompanies the globalization of societies and that contributes to form multicultural educational centers, it becomes essential to integrate educational experiences in the classrooms that promote the acquisition of civic skills essential for intercultural coexistence in all the educational community. In this article, taking into account the methodology of action research within the qualitative-interpretative approach, an intervention program is presented through elements of cultural identity such as music, dance, gastronomy and writing from different countries. This was developed with 102 students of Early Childhood Education in two educational centers of the Province of Seville, in order to promote interculturality from the reception, recognition and positive acceptance of differences. The results show the growing interest of children in intercultural content, the search for recognition by those who are foreigners and that the curricular adjustment of these contents to the children's classroom is actually possible.

Bibliographic References

  • Abal-Alonso, N., Fuentes-Abeledo, E. J., y Muñoz-Carril, P. C. (2019). Competencia profesional de futuros docentes, tratamiento de la diversidad y alumnado inmigrante.Innovación educativa, (29), 125-139. https://doi.org/10.15304/ie.29.6269
  • Altuna-Gabilondo, L. (2020). Autorregulación, juego libre en la naturaleza y gestión del riesgo. Una experiencia creadora. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 183-197. https://revistas.uma.es/index.php/mgn/article/view/7129
  • Banks, J. A., Suárez-Orozco, M., & Ben-Peretz, M. (eds.). (2016). Global migration, diversity, and civic education: Improving policy and practice. Teachers College Press.
  • Cala, V., Soriano-Ayala, E. y López-Martínez M.J. (2018). Actitudes hacia personas refugiadas y ciudadanía europea inclusiva. Análisis para una propuesta educativa intercultural con el profesorado en formación. RELIEVE, 24(2), 1-14 http://doi.org/10.7203/relieve.24.2.13320
  • Campera-Espinel, C. T., Pardo-Agudelo, L. A., Torres-Sandoval, E. D. y García-Gutiérrez, Z. D. (2017). Proceso de educación intercultural en primera infancia: programa educa a tu hijo -Cuba- y programa hogares comunitarios de bienestar-HBC-Colombia. Práxis pedagógica, 17(21), 119-142. https://revistas.uniminuto.edu/index.php/praxis/article/download/1500/1450/
  • Escarbajal-Frutos, A. (2014). La educación intercultural en los centros educativos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 29-43. https://doi.org/10.6018/reifop.17.2.197291
  • Escarbajal-Frutos, A. y Belmonte-Abellán, R. (2018). Posibilidades y límites de la atención a la diversidad, desde la inclusión, en educación infantil y primaria. Bordón. Revista de pedagogía, 70(4), 23-37. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.62022
  • European Commission (2011). Communication from the commission to the European parliament, the council, the European economic and social committee and the committee of the regions. Tackling early school leaving: A key contribution to the Europe 2020 Agenda. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=-COM:2011:0018:FIN:EN:PDF
  • Fernández-Soria, J. M. (2020). Identidad cultural y derecho a la educación. Contextos Educativos. Revista de Educación, (26), 23-39. https://doi.org/10.18172/con.4445
  • Figueredo, V. y Ortiz, L. (2018). Profesorado y diversidad cultural: análisis de la formación inicial del profesorado en interculturalidad. Revista internacional de investigación e innovación educativa, 9, 46-71. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2508
  • Flecha, R. y Álvarez, P. (2015). Investigación educativa e impacto social: claves para mejorar la educación de todos los niños. Journal of Parents and Teachers, 362, 15-19. https://doi.org/10.14422/pym.i362.y2015.002
  • Gamarnikow, E. (2011). El derecho a la educación en el gobierno y las políticas sobre derechos humanos: informando y supervisando la educación intercultural. Revista iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 26-43. https://revistas.uam.es/reice/article/view/4322
  • García-Llamas, J. (2005). Educación intercultural. Análisis y propuestas. Revista de Educación, (336), 89-109. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:34538129-b439-44f3-8fce-9a1db7844ebc/re33606-pdf.pdf
  • Gómez, M. E. y Johnstone, R. (2017). Educación Bilingüe: Tendencias educativas y conceptos clave. Secretaría General Técnica, Centro de Publicaciones Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Goñi, E., Ros, I. y Fernández-Lasarte, O. (2018). Academic performance and school engagement among secondary school students in accordance with place of birth, gender and age. European Journal of Education and Psychology, 11(2), 93-105. https://doi.org/10.30552/ejep.v11i2.224
  • Hidalgo-Collazos, L. (2008). Formación docente, interculturalidad y transformaciones sociales. Docencia y contextos multiculturales. Reflexiones y aportes para la formación de docentes desde un enfoque intercultural, (1), 97-114. https://revistas.unal.edu.co/index.php/imanimundo/article/view/9414
  • Ibáñez-Salgado, N. y Druker-Ibáñez, S. (2018). La educación intercultural en Chile desde la perspectiva de los actores: Una co-construcción. Convergencia, 25(78), 227-249. https://doi.org/10.29101/crcs.v25i78.9788
  • Iglesias, E. y Esteban-Guitart, M. (2020). ¿Puede la personalización del aprendizaje de base comunitaria contribuir a la educación intercultural? Revista de Educación Inclusiva, 13(2), 196-212. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/538
  • Keller, M. L. (2018). Fundamentals of Comparative and Intercultural Philosophy by Lin Ma, Jaap van Brakel. American Journal of Theology & Philosophy, 39(2), 74-77. https://muse.jhu.edu/article/701803/summary
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE). Boletín Oficial del Estado núm. 295, 10 de diciembre de 2013.
  • Lloret-Catalá, C. y Céspedes-Rico, M. (2017). Lo que hacen las mejores escuelas integradoras de alumnado inmigrante: indicadores de buenas prácticas. Pedagogía social. Revista interuniversitaria, (29), 41-53. https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.29.03
  • Martín-Mendoza, P. (2018). Inmigración, escuela e interculturalidad. Estado de la cuestión en Andalucía. ReiDoCrea, 7, 395-403. http://hdl.handle.net/10481/54143
  • Mateos-Claros, F., Olmedo-Ruiz, F. J., Esteban-Ibáñez, M. y Amador, L. V. (2019). Lengua materna, cultura y rendimiento en un contexto multicultural de Educación Infantil. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 18(2), 44-54. https://doi.org/10.18239/ ocnos_2019.18.2.1966
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (2019). Sistema estatal de indicadores de la educación 2019. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:627dc544-8413-4df1-ae46-558237bf6829/seie-2019.pdf
  • Navarro, V., Ricardo, C. T., Astorga, C. M., Cano, J. y Escalante, E. (2018). Formación y desarrollo de competencias TIC e intercultural de educadores infantiles para la convivencia escolar. Revista de Paz y Conflictos, 11(1), 181-208. http://dx.doi.org/10.30827/revpaz.v11i1.6490
  • Nuñez, G., Marques, E., Guerrero, H., Magdaniel, M. M. y Silvera B. (2019). La metodología lúdica como dinamizador de las conductas prosociales. Lúdica Pedagógica, 1(30),1-15. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/11101/7895
  • Olmedo-Ruíz, F. J. (2017). Cultura y rendimiento del alumnado de segundo ciclo de Educación Infantil en un contexto multicultural [Tesis de docorado, Universidad de Granada] http://hdl.handle.net/10481/48198
  • Orteso, P. y Caballero, C. M. (2017). Educación, experiencias inclusivas: un recorrido por el siglo XXI. Interacções, 13(43), 254-276. https://doi.org/10.25755/int.12040
  • Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. «BOE» núm.67, de 14 de marzo de 2020, páginas 25390 a 25400 Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes y Memoria Democrática BOE-A-2020-3692 https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/03/14/463.
  • Schmelkes, S. (2013). Educación para un México intercultural. Sinéctica, (40), 01-12. https://www.uv.mx/personal/kvalencia/files/2013/09/inee-2013-hacia-la-reforma.pdf