Estilo interpersonal docente. Un análisis de perfil según las diferencias en motivación, necesidades psicológicas básicas, clima escolar y satisfacción con la enseñanza

  1. Manzano Sánchez, David 1
  2. Jiménez-Parra, José Francisco 1
  1. 1 Facultad de Ciencias del Deporte. Universidad de Murcia.
Revue:
Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

ISSN: 2340-8812 2254-4070

Année de publication: 2022

Volumen: 0

Número: 11

Pages: 323-341

Type: Article

DOI: 10.6018/SPORTK.469701 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

D'autres publications dans: Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

Objectifs de Développement Durable

Résumé

This study analyzes the differences in psychosocial variables as a function of the interpersonal teaching style in Secondary Education students. This descriptive cross-sectional study was carried out with a sample consisted of 120 students, aged 12 to 17 years (M = 13.4, SD = 1.36). A battery of validated questionnaires was completed to analyze motivation, basic psychological needs, school social climate, sports satisfaction and the teaching interpersonal style, which acted as a variable to elaborate the cluster profiles. The analysis of the dendrogram suggested the creation of two profiles, the first, “high autonomy support” and the second, “high controlling style”. The multivariate analysis showed higher values for the first profile in autonomy, competence, social relationship, teacher climate and fun, while the second profile being higher in amotivation and boredom. It is concluded that greater support for autonomy allowed greater satisfaction of the adaptive psychological variables.

Références bibliographiques

  • Baena-Extremera, A., Gómez-López, M., Granero-Gallegos, A., & Martínez-Molina, M. (2016). Modelo de predicción de la satisfacción y diversión en Educación Física a partir de la autonomía y el clima motivacional. Universitas Psyschologica, 15(2), 15-25. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-2.mpsd
  • Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Bracho-Amador, C., & Pérez-Quero, F. J. (2012). Versión española del Sport Satisfaction Instrument (SSI) adaptado a la Educación Física. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 377-395.
  • Balaguer, I., Atienza, F. L., Castillo, I., Moreno, Y., & Duda, J. L. (1997). Factorial structure of measures of satisfaction/interest in sport and classroom in the case of Spanish Adolescents. Abstracts of 4th European Conference of Physchological Assesment, pp 76. Lisbon-Portugal
  • Bravo-Sanzana M., Miranda-Zapata, E., Huaiquián, C., & Miranda, H. (2019). Clima social escolar en estudiantes de la región de la Araucanía, Chile. Journal of Sport and Health Research, 11(Supl 2), 23-40.
  • Cecchini-Estrada, J. A., Fernández-Losa, J. L., González de Mesa, C., Fernández-Río, J., & MéndezGiménez, A. (2012). La caída de la motivación autodeterminada en jóvenes escolares. SPORT TK-Revista EuroAmericana De Ciencias Del Deporte, 1(1), 25-31. https://doi.org/10.6018/185531
  • Curran, P., West, S., & Finch, F. (1996). The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis. Psychological Methods, 1(1), 16-29.
  • De Meyer, J., Tallir, I. B., Soenens, B., Vansteenkiste, M., Aelterman, N., Van den Berghe, L & Haerens, L. (2014). Does observed controlling teaching behavior relate to students’ motivation in physical education? Journal of Educational Psychology, 106(2), 541. https://doi.org/10.1037/a0034399
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). The support of autonomy and the control of behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 53(6), 1024. https://doi.org/10.1037/0022-3514.40.1.1
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2012). Self-determination theory. In P. A. M. Van Lange, A. W. Kruglanski, y E. T. Higgins (Eds.), Handbook of theories of social psychology (p. 416–436). Sage Publications Ltd.
  • Fin, G., Baretta, E., Moreno-Murcia, J. A., & Nodari Júnior, R. J. (2017). Autonomy support, motivation, satisfaction and physical activity level in physical education class. Universitas Psychologica, 16(4), 1-12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-4.asms
  • Franco-Álvarez, E., Coterón-López, J., Gómez, V., & Laura de Franza, A. (2017). Relación Entre Motivación, Actividad Física Realizada En El Tiempo Libre Y La Intención Futura De Práctica De Actividad Física. Estudio Comparativo Entre Adolescentes Argentinos Y Españoles. SPORT TK-Revista EuroAmericana De Ciencias Del Deporte, 6(1), 25-34. https://doi.org/10.6018/280371
  • Friederichs, S. A., Oenema, A., Bolman, C., & Lechner, L. (2015). Long-term effects of selfdetermination theory and motivational interviewing in a web-based physical activity intervention: Randomized controlled trial. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 12(101), 1-13.
  • Frielink, N., Schuengel, C., & Embregts, P. J. (2018). Autonomy support, need satisfaction, and motivation for support among adults with intellectual disability: Testing a self-determination theory model. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 123(1), 33-49. https://doi.org/10.1352/1944-7558-123.1.33
  • Furlong, M. J., Morrison, R., & Boles, S. (1991). California school climate and safety survey. In annual meeting of the California Association of School Psychologists. Los Angeles.
  • Furtak, E. M., & Kunter, M. (2012). Effects of autonomy-supportive teaching on student learning and motivation. The Journal of Experimental Education, 80(3), 284-316. https://doi.org/10.1080/00220973.2011.573019
  • García-Rodríguez, N., & Álvarez-Álvarez, M. (2007). La motivación del alumnado a través de la satisfacción con la asignatura. Efecto sobre el rendimiento. Estudios sobre Educación, 13, 89-112. https://doi.org/10.15581/004.13.%25p
  • Gómez, A., Gámez, S., & Martínez, I. (2011). Efectos del género y la etapa educativa del estudiante sobre la satisfacción y la desmotivación en Educación Física durante la educación obligatoria. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 13(2), 183-196.
  • Gómez-López, M., Merino-Barrero, J. A., Manzano-Sánchez, D., & Valero-Valenzuela, A. (2019). A cluster analysis of high-performance handball players' perceived motivational climate: Implications on motivation, implicit beliefs of ability and intention to be physically active. International Journal of Sports Science y Coaching, 14(4), 541-551. https://doi.org/10.1177/1747954119861855
  • Gómez-Rijo, A. (2013). Satisfacción de las necesidades psicológicas básicas en relación con la diversión y la desmotivación en las clases de educación física. Revista de Investigación en Educación, 11(2), 77- 85.
  • Haerens, L., Vansteenkiste, M., De Meester, A., Delrue, J., Tallir, I., Van de Broek, G., & Aelterman, N. (2017). Different combinations of perceived autonomy support and control: identifying the most optimal motivating style. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(1), 16-36. https://doi.org/10.1080/17408989.2017.1346070
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1999). Análisis multivariante (Vol. 491). Madrid: Prentice Hall.
  • López-González, L., & Oriol, X. (2016). The relationship between emotional competence, classroom climate and school achievement in high school students/La relación entre competencia emocional, clima de aula y rendimiento académico en estudiantes de secundaria. Cultura y Educación, 28(1), 130-156. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1120448
  • Lozano-Jiménez, J. E., Huéscar, E., & Moreno-Murcia, J. A. (2021). From Autonomy Support and Grit to Satisfaction With Life Through Self-Determined Motivation and Group Cohesion in Higher Education. Frontiers in Psychology, 11, 579492. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.579492
  • Manzano Sánchez, D., & Valero Valenzuela, A. (2013). Análisis del perfil motivacional de diversos grupos de atletas y su repercusión en el nivel de satisfacción deportiva. SPORT TK-Revista EuroAmericana De Ciencias Del Deporte, 2(2), 9-19. https://doi.org/10.6018/194571
  • Manzano-Sánchez, D., & Valero-Valenzuela, A. (2019a). El Modelo de Responsabilidad Personal y Social (MRPS) en las diferentes materias de la Educación Primaria y su repercusión en la responsabilidad, autonomía, motivación, autoconcepto y clima social. Journal of Sport and Health Research, 11(3), 273- 288.
  • Manzano-Sánchez, D., & Valero-Valenzuela, A. (2019b). Implementation of a model-based programme to promote personal and social responsibility and its effects on motivation, prosocial behaviours, violence and classroom climate in primary and secondary education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(21), 4259-4271.
  • Merino-Barrero, J. A., Valero-Valenzuela, A., Belando-Pedreño, N., & Fernández-Río, J. (2019). Impact of a sustained TPSR program on students’ responsibility, motivation, sportsmanship, and intention to be physically active. Journal of Teaching in Physical Education, 39(2), 247-255. https://doi.org/10.1123/JTPE.2019-0022
  • Moreno-Murcia, J. A., González-Cutre Coll, D., Chillón Garzón, M., & Parra Rojas, N. (2008). Adaptation of the basic psychological needs in exercise scale to physical education. Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 295-303.
  • Moreno-Murcia, J. A., Hernández, E. H., Alonso, J. L., León, J., Valenzuela, A. V., & Conte, L. (2019). Protocolo de estudio cuasi-experimental para promover un estilo interpersonal de apoyo a la autonomía en docentes de educación física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(2), 83-101.
  • Moreno-Murcia, J. A., Hernández, E. H., Andrés-Fabra, J. A., & Sánchez-Latorre, F. (2020). Adaptación y validación de los cuestionarios de apoyo a la autonomía y estilo controlador a la educación física. Ciencias de la Actividad Física UCM, 21(1), 1-16. https://doi.org/10.29035/rcaf.21.1.3
  • Muñoz-González, V., Gómez-López, M., & Granero-Gallegos, A. (2019). Relación entre la satisfacción con las clases de Educación Física, su importancia y utilidad y la intención de práctica del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. Revista Complutense de Educación, 30(2), 479. https://doi.org/10.5209/RCED.57678
  • Núñez, A., Martín-Albo, L., & Navarro, J. (2005). Validación de la versión española de la Échelle de Motivation en Éducation. Psicothema,17(2), 344-349.
  • Rodríguez, D. R., & Rosquete, R. G. (2018). Relación entre perfil motivacional y rendimiento académico en Educación Secundaria Obligatoria. Estudios sobre Educación, 34, 199-217. https://doi.org/10.15581/004.34.199-217
  • Sánchez-Alcaraz, B. J., Álvarez-Ramiro, M., Manzano-Sánchez, D., Gómez-Mármol, A., & MayorGómez, M. (2017). Aplicación de un programa basado en el soporte de autonomía en las clases de educación física. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 6(1), 15-25.
  • Shen, B. (2015). Gender differences in the relationship between teacher autonomy support and amotivation in physical education. Sex Roles, 72(3-4), 163-172. https://doi.org/10.1123/jtpe.2017-0199
  • Studenska, A. (2019). Gender, educational level and students' preferences towards autonomy support by teachers. 10th International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY), Barcelona, Spain.
  • Sturmey, P., Newton, J., Cowley, A., Bouras, N., & Holt, G (2005). The PAS-ADD checklist: Independent replication of its psychometric properties in a community sample. British Journal of Psychiatry, 186, 319–323. https://doi.org/10.1192/bjp.186.4.319
  • Trianes, M., Blanca, M. J., de la Morena, L., Infante, L., & Raya, S. (2006). Un cuestionario para evaluar el clima social del centro escolar. Psicothema, 18(2), 272-277.
  • Valero-Valenzuela, A., López, G., Moreno-Murcia, J. A., & Manzano-Sánchez, D. (2019a). From Students’ Personal and Social Responsibility to Autonomy in Physical Education Classes. Sustainability, 11(23), 6589. https://doi.org/10.3390/su11236589
  • Valero-Valenzuela, A., Manzano-Sánchez, D., Moreno-Murcia, J. A., & Andrés, D. (2019b). Interpersonal style of coaching, motivational profiles and the intention to be physically active in young athletes. Studia Psychologica, 61(2), 110-119. https://doi.org/10.21909/sp.2019.02.776
  • Valero-Valenzuela, A., Merino-Barrero, J. A., Manzano-Sánchez, D., Belando-Pedreño, N., FernándezMerlos, J. D., & Moreno-Murcia, J. A. (2020). Influencia del estilo docente en la motivación y estilo de vida de adolescentes en educación física. Universitas Psychologica, 19, 1-11
  • Vallerand, R. J., Blais, M. R., Brière, N. M., & Pelletier, L. G. (1989). Construction et validation de l'échelle de motivation en éducation (EME). Canadian Journal of Behavioural Science/Revue Canadienne des Cciences du Comportement, 21(3). https://doi.org/10.1037/h0079855
  • Vallerand, R. J. (1997). Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. In Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 29, pp. 271-360). Academic Press.
  • Wallhead, T. L., Garn, A. C., & Vidoni, C. (2014). Effect of a sport education program on motivation for physical education and leisure-time physical activity. Research Quarterly for Exercise and Sport, 85(4), 478-487. https://doi.org/10.1080/02701367.2014.961051
  • Wilson, P. M., & Muon, S. (2008). Psychometric properties of the exercise identity scale in a university sample. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 6(2), 115-131.