Atención plena, bienestar emocional y experiencias de flow en un aula de Educación Primaria

  1. María del Carmen Galera Belda
  2. Olivia López Martínez 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Zeitschrift:
REIF: revista de educación, innovación y formación

ISSN: 2659-8345

Datum der Publikation: 2022

Ausgabe: 6

Seiten: 35-52

Art: Artikel

Andere Publikationen in: REIF: revista de educación, innovación y formación

Zusammenfassung

This research aims to analyse the emotional well-being and flow experiences of primary school students in order to design an intervention proposal focused on mindfulness. The sample consisted of 53 students in the 5th year of Primary Education from two schools in the Region of Murcia. The instruments used to collect information were the PANASN test to measure the emotional well-being of the students and the questionnaire of flow experiences. A non-experimental crosssectional descriptive comparative design was used for the first test and a single-group pre-experimental design with pretest and post-test for the second test. The results indicate that at this age the students still have a good level of emotional well-being and that the activities that are more motivating arouse higher levels of attention, so it can be concluded that it is a good time for intervention focused on prevention, considering motivation and attention as axes of educational intervention.

Bibliographische Referenzen

  • Albert, M. (2007). La investigación Educativa. España: Mc Graw-Hill.
  • Arredondo, M. (2017). Diseño y eficacia de un programa de entrenamiento en mindfulness y compasión basado en prácticas breves integradas (M-PBI). Universitat Autònoma de Barcelona. Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/187152
  • Bellosta, M., Garrote, E., Pérez, J., Moya, L., & Cebolla, A. (2019). Mindfulness, empatía y compasión: Evolución de la empatía a la compasión en el ámbito sanitario. RIECS: Revista de Investigación y Educación en Ciencias de la Salud, 4(1), 47-57. DOI: https://doi.org/10.37536/RIECS.2019.4.2
  • Carpena, A. (2014). Creatividad y emociones positivas en Educación Primaria. Universidad de Murcia. Recuperado de https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/40667
  • Chee, J., Wang, K., & Cheung, A. (2020). Depression in Children and Adolescents. En R. McIntyre (Ed.), Major Depressive Disorder (pp. 175184). Estados Unidos: ELSEVIER.
  • Csikszentmihalyi, M. (1990). Fluir (Flow). Una psicología de la felicidad. Barcelona: Kairós.
  • Csikszentmihalyi, M. (1997). Aprender a fluir. [Traducción: Barcelona: Kairós, 1998.]
  • Fredrickson, B. y Levenson, R. (2001). Positive emotions Speedy recovery from the cardiovascular sequelea of negative emotions. Cognition and Emotion. 12, 191-220. DOI: 10.1080/026999398379718
  • Gil, R. (2016). Aplicación de la terapia cognitiva basada en mindfulness y compasión a personas en duelo. Universitat de València. Recuperado de https://roderic.uv.es/handle/10550/54143
  • Hidalgo, A., & López, O. (2014). Propuesta de intervención positiva en Educación Primaria. En J. J. Maquilón, A. Escarbajal, & R. Nortes (Coords.), Vivencias innovadoras en las aulas de primaria (pp. 97-107). Editum. Ediciones de la Universidad de Murcia. https://doi.org/10.6018/editum.2715
  • Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to fase stress, pain and illness. New York: Dell.
  • Parra, M., Montañés, J., Montañés, M., & Bartolomé, R. (2012). Conociendo mindfulness. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 27, 29-46. DOI: https://doi.org/10.18239/ensayos.v36i1.2708
  • Rubio, F., & García, C. (2010). La experiencia de fluidez en la educación. En A. Caruana (Ed.), Aplicaciones educativas de la psicología positiva (pp. 90109). Valencia: Generalitat Valenciana, Consejería de Educación.
  • Sandoval, C. (2016). La creatividad verbal como fortaleza pedagógica: Diseño, aplicación y evaluación de un programa para Educación Primaria. Universidad de Murcia. Recuperado de https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/50249
  • Seligman, M. (2002). La auténtica felicidad. Barcelona: ZETA
  • Seligman, M. (2011). La vida que florece. Barcelona: Ediciones B.
  • Shapiro, S. & Carlson, L. (2014). Arte y ciencia del mindfulness. Integrar el mindfulness en la Psicología y en las profesiones de ayuda. Bilbao: Editorial Desclée.
  • Vázquez, C. (2013). Positive Psychology: Introduction to the Special Issue. (In memoriam: Chris Peterson). Terapia Psicológica, 31, 5-9. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78559051001
  • Vicente, V., & Díaz, O. (2016). Efectos del ejercicio físico en el bienestar psicológico: Una revisión de la literatura (2011-2015). En J. L. Soler, L. Aparicio, O. Díaz, E. Escolano, & A. Rodríguez (Eds.), Inteligencia Emocional y Bienestar II: reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones. (pp. 32-44). Ediciones Universidad de San Jorge.