De la escasez a la atomizaciónuna historia del canon del microrrelato español

  1. Basilio Pujante Cascales 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revue:
Microtextualidades: Revista internacional de microrrelato y minificción

ISSN: 2530-8297

Année de publication: 2022

Titre de la publication: Microtextualidad, minificción y NTICs

Número: 11

Pages: 20-30

Type: Article

DOI: 10.31921/MICROTEXTUALIDADES.N11A2 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Microtextualidades: Revista internacional de microrrelato y minificción

Objectifs de Développement Durable

Résumé

Canon has been one of the most important concepts in contemporary literary theory. This is a controversial but very useful concept to study literary genres such as the flash fiction. This article will study the history of the Spanish microfiction in relation to the establishment of its canon. After establishing some basic notions about this concept, the different stages in which the history of the genre in our country can be divided will be reviewed. In the first place, the relevance of this temporalization will be justified in order to later analyze the characteristics of the micro-story in each one of them. Likewise, the configuration of the canon in this period will be studied and the most important books and authors of each stage will be cited, indicating the reasons for their inclusion in the canon. The article will end with a reflection on the challenges that the flash fiction must face in its immediate future and how social networks influence the establishment of its canon.

Références bibliographiques

  • Bloom, Harold. El canon occidental. La escuela y los libros de todas las épocas. Barcelona: Anagrama, 1995.
  • Bustamante Valbuena, Leticia. Una aproximación al microrrelato hispánico: las antologías publicadas en España (1990-2011). Tesis Doctoral. Valladolid: Universidad, 2012.
  • Díez, Luis Mateo. “Ideas, medidas, historias”. La era de la brevedad. El microrrelato hispánico. Eds. Irene Andres-Suárez y Antonio Rivas. Palencia: Menoscuarto, 2008, 531-535.
  • Jurisich, Marcelo. “Lo que yace debajo: para qué sirve el canon literario”. Espéculo, 38 (2008): http://webs.ucm.es/info/especulo/numero38/canonlit.html (consultado el 13/01/2022).
  • Navarro Romero, Rosa María. “Literatura breve en la red: el microrrelato como género transmediático”. Tonos digital, 27 (2014): https://digitum.um.es/ digitum/bitstream/10201/40426/1/Literatura%20breve%20en%20la%20red.pdf (consultado el 13/01/2022).
  • Noguerol, Francisca. “Sobre el microrrelato latinoamericano. Cuando la brevedad noquea...”. Lucanor, 8 (1992), 117-133.
  • Ródenas de Moya, Domingo (2008), “El microrrelato en la estética de la brevedad del Arte Nuevo”. La era de la brevedad. El microrrelato hispánico. Eds. Irene Andres-Suárez y Antonio Rivas. Palencia: Menoscuarto, 2008, 77-122.
  • Sullá, Enric. El canon literario. Madrid: Arco Libros, 1998.
  • Tortosa, Virgilio. “¿Hacia un canon de la literatura electrónica?”. 1616: Anuario de la Soeciedad Española de Literatura General y Comparada, 2015, 25-44.
  • Valls, Fernando. Soplando vidrio y otros estudios sobre el microrrelato español. Madrid: Páginas de Espuma, 2008.