Motivaciones e intereses en una muestra de estudiantes de altas habilidades con respecto a sus iguales

  1. Sergio Torrente Verdeja 1
  2. María José Ruiz-Melero 1
  3. Marta Sainz Gómez 2
  1. 1 Universidad de Murcia. Facultad de Educación. Murcia, España
  2. 2 Universidad de Murcia. Facultad de Educación. Departamentode PsicologíaEvolutiva y de la Educación. Murcia, España
Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Any de publicació: 2022

Volum: 33

Número: 1

Pàgines: 26-43

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Resum

The main objective of this work is to analyze motivations and interests of high skillsstudents compared to their peers, while another objective is to analyze the differences in interests and motivations according to sex and the course. A sample of 70 students (18 of high skills) from the first cycle of Secondary Education (ESO), in 2nd and 3rd year, between 13 and 15 years old (M=13.63; SD= .615), having 35 boys (50%) and 35 girls (50%). A questionnaire was used, ad hoc elaborated, with items taken from the PANA questionnaire (Pérez and Pro, 2005) and the Learning Goals Questionnaire (CMA; Hayamizuet al., 1989). The results show that high skillsstudents have greater intrinsic motivation and interest in other subjects and class contents. There are significant differences according to gender in interests of the participants, the boys have more interest in the scientific area, and the girls in linguistic area. In relation to the course, when there are differences in motivation, the students of third course point higher than secondcourse students. This study provides an overview of the differences between highability adolescents and their peers in terms of interests and motivations, which is an important point for potential guiding interventions.

Referències bibliogràfiques

  • Barrera-Algarín, E., Sarasola-Sánchez-Serrano, J.L., Fernández-Reyes, T. y García-González, Abraham (2021). Déficit en la formación sobre altas capacidades de egresados en Magisterio y Pedagogía: Un hándicap para la Educación primaria en Andalucía. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 209-226. http://dx.doi.org/10.6018/rie.422431
  • Bergold, S., Wirthwein, L. y Steinmayr, R. (2020). Similarities and differences between intellectually gifted and average-ability students in school performance, motivation, and subjective well-being. Gifted Child Quarterly, 64(4), 285-303. https://doi.org/10.1177/0016986220932533
  • Burns, E. C. y Martin, A. J. (2021). Motivational Issues in Gifted Education: Understanding the Role of Students’ Attribution and Control Beliefs, Self-Worth Protection and Growth Orientation. In S. R. Smith (Ed.), Handbook of Giftedness and Talent Development in the Asia-Pacific (pp. 339-357). Springer.
  • Castejón, J. L., Prieto, M. D. y Rojo, A. (1997). Modelos y estrategias de identificación del superdotado. Aljibe.
  • Castelló, A. y Batlle, C. (1998). Aspectos teóricos e instrumentales en la identificación del alumno superdotado y talentoso. Propuesta de un protocolo. FAISCA, 6, 26-66.
  • Clinkenbeard, P. R. (2012). Motivation and gifted students: Implications of theory and research. Psychology in the Schools, 49(7), 622-630. https://doi.org/10.1002/pits.21628
  • Conejeros-Solar, M. L., Gómez-Arizaga, M. P. y Donoso-Osorio, E. (2013). Perfil docente para alumnos/as con altas capacidades. Revista Internacional de Investigación en Educación, 5(11), 393-411.
  • Delgado, B., Inglés, C. J., García, J. M., Castejón J. L. y Valle, A. (2010). Diferencias de género y curso en metas académicas en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Revista Española de Pedagogía, 245, 67-84.
  • Durán-Aponte, E. y Arias-Gómez, D. (2015). Validez del Cuestionario de Metas Académicas (CMA) en una muestra de alumnos universitarios. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 15, 23-36. https://revistas.unbosque.edu.co/index.php/CHP/article/view/1776
  • FECYT (2006). Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología en España. FECYT
  • FECYT (2009). Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología en España. FECYT.
  • Ferrándiz, C., Prieto, M.D., Hernández, D. y Llor, L. (2011). Procedimiento de identificación. En M.D. Prieto (coord.). Psicología de la Excepcionalidad (pp. 41-54). Síntesis.
  • García del Canto, M. (2014). Perfil de la motivación hacia el aprendizaje en el alumnado con alta capacidad. Revista de Psicología, 6(1), 277–287. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349851790032
  • Gómez-León, M.I. (2020). La psicobiología de la motivación en el desarrollo de las altas capacidades intelectuales. Revisión bibliográfica. Psiquiatría biológica, 27(2), 47-53. https://doi.org/10.1016/j.psiq.2020.01.003
  • Gottfried, A. E. y Gottfried, A. W. (1996). A longitudinal study of academic intrinsic motivation in intellectually gifted children: Childhood through early adolescence. Gifted Child Quarterly, 40(4), 179-183. https://doi.org/10.1177/001698629604000402
  • Gruber, M. J., Gelman, B. D. y Ranganath, C. (2014). States of curiosity modulate hippocampusdependent learning via the dopaminergic circuit. Neuron, 84(2), 486–496. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2014.08.060
  • Hayamizu, T., Ito, A. y Yohiazaki, K. (1989). Cognitive motivational process mediated by achievement goal tendencies. Japonese Research, 31, 179-189. https://doi.org/10.4992/psycholres1954.31.179
  • Hayamizu, T. y Weiner, B. (1991). A test od Dweck’s model of achievement goals are related to perceptions of anility. Journal of Experimental Education, 59, 226-234.
  • Hornstra, L., Bakx, A., Mathijssen, S. y Denissen, J. J. (2020). Motivating gifted and non-gifted students in regular primary schools: A self-determination perspective. Learning and Individual Differences, 80, 101871. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101871
  • Mendioroz, A., Rivero, P. y Aguilera, E. (2019). Una propuesta de formación docente para responder a las altas capacidades en la escuela inclusiva. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 265-284. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9154
  • Mönks, F. y Van-Boxtel, H. W. (1988). Los adolescentes superdotados: una perspectiva evolutiva. Santillana.
  • Morales, R., Navarro, M. A. y Rondón, B. (2017). Perspectivas de la orientación educativa: retos e intervenciones en el área de las altas capacidades y desarrollo de talentos estudiantiles. Revista Ciencias de la Educación, 27(50), 58-72.
  • Navas-Martínez, L. y Ivorra-Gómez, S. (2004). ¿Difieren los niños superdotados de sus iguales en las metas académicas? Faisca: Revista de Altas Capacidades, 11, 67-82.
  • Peña del Agua, A. M. (2006). El diagnóstico en educación como principio de identificación en el ámbito de la superdotación intelectual. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 17(1), 59-74.
  • Pérez, A. y Pro, A. (2005). Evaluación nacional de actitudes y valores hacia la ciencia en entornos educativos. FECYT.
  • Pfeiffer, S. L. (2015). El Modelo Tripartito sobre la alta capacidad y las mejores prácticas en la evaluación de los más capaces. Revista de Educación, 368, 66-95. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-368-293
  • Phillips, N. y Lindsay, G. (2006). Motivation in gifted students. High Ability Studies, 17(1), 57-73. https://doi.org/10.1080/13598130600947119
  • Preckel, F. y Brunner, M. (2015). Academic self-concept, achievement goals, and achievement: is their relation the same for academic achievers and underachievers? Gifted Talented Int., 30, 68–84. https://doi.org/10.1080/15332276.2015.1137458
  • Prieto, M. D. y Castejón, J. L. (2000). Los superdotados: esos alumnos excepcionales. Aljibe.
  • Prieto, M. D., Sainz, M. y Fernández, M. C. (2012). Estudio de la superdotación en España. Amazônica, 10(3), 48-78.
  • Ranz, R. y Tourón, J. (2017). Características del alumnado con altas capacidades: algunas pistas para su identificación. En S., I. Pfeiffer (Coord.), Identificación y evaluación del alumnado con altas capacidades. Una guía práctica. (pp. 101-137). UNIR
  • Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi, Delta Kappa, 60, 180-184.
  • Sainz-Ibáñez, M. (2007). Aspectos psicosociales de las diferencias de género en actitudes hacia las nuevas tecnologías en adolescentes (Tesis doctoral). Universidad de Salamanca.
  • Sanz de Acedo, M. L., Ugarte, M. D. y Lombreras, M. V. (2003). Desarrollo y validación de un Cuestionario de Metas para Adolescentes. Psicothema, 15, 493-499.
  • Sastre-Riba, S. y Ortiz, T. (2018). Neurofuncionalidad ejecutiva: estudio comparativo en las altas capacidades. Revista de Neurología, 66(1), 51-56.
  • Tannenbaum, A. J. (1986). Giftedness: a psychosocial approach. En R. J. Sternberg y J. E. Davidson (Eds.), Conception of giftedness (pp. 21-52). Cambridge University Press.
  • Vallerand, R., Gagné, F., Senécal, C. y Pelletier, L. (1994). A Comparison of the School Intrinsic Motivation and Perceived Competence of Gifted and Regular Students. Gifted Child Quarterly, 38(4), 172-175.
  • Worrell, F. C., Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P. y Dixson, D. D. (2019). Gifted students. Annual Review of Psychology, 70, 551–576. https://doi.org/10.1146/annurev-psych010418-102846