El mobiliario Rococó de la sacristía de la iglesia parroquial de las santas Justa y Rufina de Orihuelael tallista Nicolás Porcel

  1. Cecilia Espinosa, Mariano 1
  2. Ruiz Ángel, Gemma
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Res Mobilis: Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos

ISSN: 2255-2057

Year of publication: 2022

Volume: 11

Issue: 14

Pages: 66-78

Type: Article

DOI: 10.17811/RM.11.14.2022.66-78 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Res Mobilis: Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos

Sustainable development goals

Abstract

This article studies an extraordinary Rococo style sacred art furniture, installed in the sacristy of the parish of Santas Justa and Rufina in the city of Orihuela. It was designed by the Valencian architect Jaime Bort, this piece of furniture highlights the heyday of the workshops that existed in the city, and these workshops were continuators of the saga of altarpieces that from the end of the seventeenth century started an outstanding interregional school headed by the family de los Caros, this is the case of the author of the work we are dealing with in this work, an artist unknown to historiography, Nicolas Porcel.

Bibliographic References

  • Andreu Andreu, Antonio. “La Visita pastoral como instrumentum laboris en la cura animarum de la diócesis de Cartagena.” Memoria ecclesiae, vols. XIV y XV (1998): s.p.
  • Baño Martínez, Francisca del. "Estancias de uso y representación al servicio de las catedrales españolas durante el Barroco." Tesis doctoral, Universidad de Murcia.
  • Baño Martínez, Francisca del. “Las sacristías catedralicias como ámbitos inmaculistas del Barroco.” La Inmaculada Concepción en España: religiosidad, historia y arte: actas del simposium, 1/4-IX-2005 / coordinado por Francisco Javier Campos y Fernández de Sevilla, Vol. 2, (2005): 1127 - 1146.
  • Cecilia Espinosa, Mariano. El patrimonio cultural de la ciudad de Orihuela: un modelo para la gestión de los bienes culturales. Tesis doctoral, Universidad de Alicante, 2015.
  • Cecilia Espinosa, Mariano y Ruiz Ángel, Gemma. "El mobiliario de sacristía en la iglesia parroquial de Santiago de Orihuela: del Rococó al Academicismo." Res Mobilis, 8(9) (2019): 35-47. https://doi.org/10.17811/rm.8.9.2019.35-47
  • García Hourcade, José Jesús y Irigoyen López, Antonio. “Las visitas pastorales, una fuente fundamental para la historia de Iglesia en la Edad Moderna.” Anuario de Historia de la Iglesia, (2006): 293 - 301.
  • Gil Olcina, Antonio y Canales Martínez, Gregorio. Residuos de propiedad señorial en España: perduración y ocaso en el Bajo Segura. Alicante: Instituto de Estudios Juan Gil Albert, 1988.
  • Gómez Piñol, Emilio. “La Naturaleza icónica de las imágenes sagradas de Nicolás de Bussy.” Catálogo de la exposición Nicolás de Bussy (2003): 25.
  • Pueyo Colomina, María Pilar. “Las Visitas Pastorales: metodología para su explotación científica.” En Metodología de la investigación científica sobre fuentes aragonesas (1993): 215 - 268.
  • Pueyo Colomina, María Pilar. “Las visitas pastorales como fuente para el estudio de la religiosidad popular: el nivel de instrucción en la diócesis de Zaragoza a mediados del s. XVIII, en V Jornadas sobre el estado actual de los estudios sobre Aragón.” (1984): 621 - 623
  • Ruiz Ángel, Gemma. "Orihuela, una ciudad con identidad y cultura propia." Tesis doctoral. Universidad de Alicante, 2016.
  • Sánchez Portas, Javier. “Catedral de Orihuela.” En la España Gótica. Valencia y Murcia góticas (1989).
  • Sánchez Portas, Javier. “Santas Justa y Rufina.” En la España Gótica. Valencia y Murcia góticas (1989).