PROPUESTA DE ESCAPE ROOM II "CORONAVIRUS COVID-19” EN ESCOLARES DE EDUCACIÓN PRIMARIAEscape Room COVID-19

  1. Carrillo López, Pedro José 1
  2. Rosa Guillamón, Andrés 2
  3. García Cantó, Eliseo 2
  1. 1 umu
  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Zeitschrift:
Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

ISSN: 1695-324X

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: Competencias en la Sociedad Digital

Ausgabe: 21

Nummer: 2

Seiten: 250-266

Art: Artikel

DOI: 10.30827/ETICANET.V21I2.20830 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

Zusammenfassung

COVID-19 has triggered a global epidemic emergency that poses several challenges for the development of Physical Education in the Primary Education stage. One of these challenges was the development of the school period from homes (Royal Decree 463/2020, of March 14). Faced with this scenario, the manuscript "Escape Room" Coronavirus COVID-19 "in Primary School students arose." Under an Action-Research (I-A) design, this escape room composed of six sessions was developed, the objective of which was to improve the nutritional habits and body competence for the health of the students. Due to spatial limitations, only the first session could be addressed. Therefore, this manuscript aims to develop the proposal for session II of the escape room in order to exemplify a health education with educational content in the physical field; levels of physical activity, heart rate, CORE and alignment of the human spine.

Bibliographische Referenzen

  • Carrillo-López, P. J., García-Cantó, E, & Rosa Guillamón, A. (2021). Escape Room “Coronavirus COVID-19” en escolares de Educación Primaria. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 7(1), 218-238.
  • Díez-Gutiérrez, E. J., & Gajardo-Espinoza, K. (2020). Políticas educativas en tiempos de coronavirus: La confrontación ideológica en España. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 83-101.
  • Jiménez, C. R., Navas-Parejo, M. R., Villalba, M. J. S., y Campoy, J. M. F. (2019). El uso de la gamificación para el fomento de la educación inclusiva. International Journal of New Education, 2(1).
  • Márquez Arabia, J. J. (2020). Inactividad física, ejercicio y pandemia COVID-19. VIREF Revista dde Educación Física, 9(2), 43-56. Recuperado a partir de https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/342196
  • Organización mundial de la salud (OMS, 2020). Global action plan on physical activity 2018–2030: more active people for a healthier world. https://apps.who.int/iris/handle/10665/272722
  • Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19.
  • UNESCO (Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura) (2020), “Nuevas publicaciones cubanas para enfrentar efectos de la COVID-19 sobre la educación”, Oficina de la UNESCO en La Habana [en línea] https://es.unesco.org/news/nuevas-publicaciones-cubanas-enfrentar-efectoscovid-19-educacion [fecha de consulta: 2 de diciembre de 2020].
  • Vaca Escribano, M. (2010). Teorías y prácticas de calidad en educación física: una unidad (didáctica) de investigación-acción. Ágora para la educación física y el deporte, 12(3), 289- 307.