Uso de Facebook en Educación Superioranálisis de la relación entre participación y calificaciones

  1. Solano-Fernández, Isabel-María 1
  2. García-Tudela, Pedro-Antonio 1
  3. Sánchez-Vera, María-del-Mar 1
  1. 1 Departamento de Didáctica y Organización Escolar Facultad de Educación. Universidad de Murcia
Zeitschrift:
Digital Education Review

ISSN: 2013-9144

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: Number 40, December 2021

Nummer: 40

Seiten: 1-16

Art: Artikel

DOI: 10.1344/DER.2021.40.1-16 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Digital Education Review

Zusammenfassung

Social networks in Higher Education have enormous educational potential, within the framework of a teaching process that values communication between educational agents, collaboration as a teaching methodology and active participation as a means of achieving more meaningful and contextualised learning. Within the framework of an experience of educational innovation based on the use of Facebook in early childhood education Degree at University of Murcia (Spain). From the implementation, the relationship between the participation of students on this social network and their mark in the subject “Medios, Materiales y TIC” is analyzed. For this purpose, a quantitative methodology is used, with an ex post facto research design based on the marks obtained by the students (n=172), with which a multiple correlation analysis has been carried out. The results show significant differences in the grades obtained by the three groups of the subject, as well as in the relationship between participation in the social network Facebook and the final grade of the subject, showing that the students who obtain the best grades are those who have participated most in the social network. The experience carried out shows the potential of Facebook as a complementary resource as part of a reflective and planned process. Likewise, it raises the need to complete research such as this with cutting-edge research approaches that allow the differences in terms of the methodology used by the teaching staff to be accounted for. 

Bibliographische Referenzen

  • Abúndez, E., Fernández, F., Meza, L.E. y Alamo, M.C. (2015). Facebook como herramienta educativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje en el nivel medio superior. Zona próxima, 22, 116-127. https://doi.org/10.14482/zp.22.6330
  • Adams, B., Raes, A., Montrieux, H. y Schellens, T. (2018). “Pedagogical tweeting” in higher education: boon or bane? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(1). https://doi.org/10.1186/s41239-018-0102-5
  • Alvarado, H. y Batanero, C. (2008). Significado del teorema central del límite en textos universitarios de probabilidad y estadística. Estudios pedagógicos, 34(2), 7-28. http://bit.ly/36ekjzU
  • Area, M. (2018). Hacia la Universidad digital: ¿Dónde estamos y a dónde vamos? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 21(2), 25-30. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.21801
  • Arteaga, R., Cortijo, V. & Javed, U. (2014). Students´perceptions of Facebook for academic purposes. Computers & Education, 70, 138-149. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.08.012
  • Arteaga-Sánchez, R., Cortijo, V. & Javed, U. (2019). Factors driving the adoption of Facebook in higher education. E-learning and digital media, 16 (6), 455-474. https://doi.org/10.1177/2042753019863832
  • Cabero, J. (2004). No todo es Internet: Los medios audiovisuales e informáticos como recursos didácticos. Comunicación y pedagogía, 200, 19-23.
  • Cabero, J. y Agauded, J. (2007). Avances y retos en la promoción de la innovación didáctica con las tecnologías emergentes e interactivas. Revista Educar, especial 30 aniversario, 67-83. http://bit.ly/2vYtb00
  • Cabero, J., Llorente, M.C. y Gisbert, M. (2007). El papel del profesor y el alumno en los nuevos entornos tecnológicos de formación. En Julio Cabero (Ed.). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. McGraw-Hill. https://bit.ly/2nPdLqS
  • Cabeza, L., González, N. y Martín, R. (2014). Facebook como herramienta para motivar a los alumnos universitarios. En M.T. Ramiro, T. Ramiro y M.P. Bermúdez (Eds.), FECIES 2013 (pp. 950-954). Asociación Española de Psicología Conductual. https://bit.ly/3e7HVdI
  • Calzado, M.A. et al. (2018). El uso de redes sociales como instrumento innovador en la educación universitaria: Facebook como herramienta de aprendizaje colaborativo en la asignatura de inmunología. Revista de innovación y buenas prácticas docentes, 4, 32-48. http://bit.ly/31ESoZ4
  • Chugh, R., Ruhi, U. Social media in higher education: A literature review of Facebook. Educ Inf Technol 23, 605–616 (2018). https://doi.org/10.1007/s10639-017-9621-2
  • Cornejo, J.F. y Lariza, K. (2016). Impacto de las redes sociales en los procesos de enseñanza-aprendizaje de educación superior pública, boletín Redipe, 5(11), 154-175. https://bit.ly/2nNXqTA
  • Cunha, F.R., Van Kruistum, C. & Van Oers, B. (2016). Teachers and Facebook: using online groups to improve student´s communication and engagement in education. Communication Teacher, 30(4), 228-241. https://doi.org/10.1080/17404622.2016.1219039
  • Davidovitch, N. & Belichenko, M. (2018). Facebook Tools and Digital Learning Achievements in Higher Education. Journal of Education and e-Learning Research, 5 (1), 8-14, https://doi.org/10.20448/journal.509.2018.51.8.14 F
  • De Haro, J.J. (2009). Las redes sociales aplicadas a la práctica docente. Didáctica, Innovación y Multimedia, 13. https://bit.ly/2nOnpKC
  • Díaz-Lázaro, J.J., Solano-Fernández, I.M. y Sánchez-Vera, M.M. (2017). Social learning analytics in higher education. An experienceat the primary education stage. Journal of New Approaches in Educational Research, 6(2), 119-126. https://doi.org/10.7821/naer.2017.7.232
  • Gamito, R., Aristizabal, P. y Vizcarra, M.T. (2019). Sociedad multipantalla: un reto educativo para familia y escuela. Prisma Social: revista de investigación social, 25, 398-423. https://bit.ly/2mkDcjS
  • González-Pérez, A. (2018). Social networks as tools to enrich learning environments in higher education. Bordón. Revista de pedagogía, 70 (4), 55-71. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.60579
  • Gutiérrez-Porlán, I., Román-García, M. y Sánchez-Vera, M. (2018). Estrategias para la comunicación y el trabajo colaborativo en red de los estudiantes universitarios. Comunicar, 54, 91-100. https://doi.org/10.3916/C54-2018-09
  • Iglesias-García, M. y González, C. (2014). Facebook como herramienta educativa en el contexto universitario. Historia y comunicación social, 19(1), 379-391. https://doi.org/10.5209/rev_hics.2014.v19.45606
  • Imbernón, F. (2016). Los retos educativos del presente y del futuro. La sociedad cambia, ¿y el profesorado? Revista Internacional de Formação de Professores, 1(1), 121-129. http://bit.ly/3aVcXUA
  • López-Soto, P.J. (2013). Contraste de hipótesis. Comparación de más de dos medias independientes mediante pruebas no paramétricas: prueba de Kruskal-Wallis. Revista Enfermería del Trabajo, 3(4), 166-171. https://bit.ly/3e2VEmy
  • López de la Madrid, M.C., Flores, K. y Espinoza, A. (2015). Diversidad de usos de Facebook en la educación superior. Análisis desde un caso de estudio. Innoeduca, 1(2), 106-114. https://doi.org/10.20548/innoeduca.2015.v1i2.1040
  • López de la Madrid, M.C., Flores, K., Espinoza, A. y Rojo, D. (2017). Posibilidades de Facebook en la docencia universitaria desde un caso de estudio. Apertura, 9(2), 132-147. https://bit.ly/3bNIoAt
  • Lytras, M. D., Visvizi, A., Sarirete, A. & Ordonez-De Pablos, P. (2018). Social Networks Research for Sustainable Smart Education. Sustainability 10 (9), 2974. https://doi.org/10.3390/su10092974
  • Marín-Diaz, V., y Cabero-Almenara, J. (2019). Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), pp. 25-33. http://dx.doi.org/10.5944/ ried.22.2.24248
  • Manca, S. (2020). Snapping, pinning, liking or texting: Investigating social media in higher education beyond Facebook. The Internet and Higher Education, 44, sin paginar (preprint). https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2019.100707
  • Martínez, F. y Prendes, M.P. (2004). Nuevas Tecnologías y Educación. Pearson.
  • Martínez, M.C. y Ferraz, E. (2016). Uso de las redes sociales por los alumnos universitarios de educación: un estudio de caso de la península ibérica. Tendencias educativas, 28. http://bit.ly/2HkYGUJ
  • Mateo, J. (2004). La investigación ex post-facto. En R. Bisquerra (Ed.), Metodología de la investigación educativa (pp. 187-222). La Muralla.
  • Nicolai, L., et al. (2017). Facebook groups as a powerful and dynamic tool in medical education: mixed-method study. Journal of Medical Internet Research, 19(12). https://doi.org/10.2196/jmir.7990
  • Prendes, M. P. (2018). La Tecnología Educativa en la Pedagogía del siglo XXI: una visión en 3D. Revista Interuniversitaria De Investigación En Tecnología Educativa, (4), 6-16. https://doi.org/10.6018/riite/2018/335131.
  • Prendes, M.P. y Román, M.M. (2017). Entornos Personales de Aprendizaje. Octaedro.
  • Prensky, M. (2001). Nativos e inmigrantes digitales. España, Madrid: Distribuidora SEK. https://bit.ly/2w6wfW6
  • Prensky, M., y Gonzalez Calatayud, V. (2018). Entrevista a Marc Prensky. Revista Interuniversitaria De Investigación En Tecnología Educativa, (5), 12-21. https://doi.org/10.6018/riite/2018/354791
  • Rocha, M. A., Amador, G. y Álvarez, I. B. (2015). Las redes sociales: el acompañamiento emocional de los estudiantes durante la movilidad estudiantil universitaria. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 53, 1-17. https://bit.ly/2oA8ion
  • Serrat, N. (2015). Metodologías participativas y Facebook en el ámbito universitario. Innoeduca. International journal of technology and educational innovation, 1(1), 25-32. http://bit.ly/2OGFMeN
  • Shraim, K. (2014). Pedagogical innovation within Facebook: a case study in tertiary education in Palestine. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 9(8), 25-31. https://doi.org/10.3991/ijet.v9i8.3805
  • Siemens, G. y Gasevic, D. (2012). Learning and Knowledge Analytics. Educational Technology & Society 15(3), 1-2. https://bit.ly/2MhyrSb
  • Thai, M. , Sheeran, N. & Cummings, D.J. (2019). We`re all in this together: The impact of Facebook groups on social connectedness and other outcomes in higher education. The Internet and Higher Education, 40, 44-49. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2018.10.001
  • Tobón, C.A. y Bedoya, J.R. (2017). Influencia de la asimetría en el tamaño de la muestra para el cumplimiento del teorema central del límite en distribuciones continúas. Scientia et Technica, 22(4), 398-402. https://bit.ly/2YJZ9Yy
  • Túñez López, M., Valdiviezo Abad, C. y Martínez Solana, C. (2015). Las redes sociales en la gestión de la comunicación universitaria. Opción, 31(6), 852-874. https://bit.ly/2mdXjQw
  • Uğur, N.G. y Koç., T. (2019). Leading and Teaching with Technology: School Principals’ Perspective. International Journal of Educational Leadership and Management, 7(1), 42-71. https://doi.org/10.17583/ijelm.2019.3758
  • Vivar-Zurita, H., García-García, A., Abuín-Vences, N., Vinader-Segura, R., Núñez-Gómez, P. y Martín-Pérez, M.A. (2011). La innovación educativa en la enseñanza superior: Facebook como herramienta docente. Revista de Comunicación Vivat Academia, 117, 530-544. https://doi.org/10.15178/va.2011.117e.530-544
  • White, D. (2011). Not natives or immigrants, but visitors and residents. http://bit.ly/2vktPEI
  • White, D. y Le Cornu, A. (2011). Visitors and residents: a new typology for online engagement. First Monday, 16(9). https://doi.org/10.5210/fm.v16i9.3171
  • Zanon, M., Altmayer, S., Sartori, G., Guedes, A., Watte, G. Marchiori, E. y Hochhegger, B. (2018). Facebook as a tool to promote radiology education: expanding from a local community of medical students to all of South America. Radiologia Brasileira, 51(4). https://doi.org/10.1590/0100-3984.2017.0112
  • Zuñe, L. y Rosas, C.E. (2016). Facebook como herramienta pedagógica en los procesos de enseñanza aprendizaje. UCV HACER, 5(1), 24-32. https://doi.org/10.18050/ucv-hacer.v5i1.957