“Tejes la muerte, el canto”palimpsestos homéricos en Ida Vitale

  1. Zambudio, Josefa Fernández
Aldizkaria:
Revista de Estudios Clásicos

ISSN: 0325-3465

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakia: 50

Orrialdeak: 15-29

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista de Estudios Clásicos

Laburpena

We study how Ida Vitale has received Homer in her work. We discover by the image of the palimpsest, that this referent is revealed over and over again, and we travel the different ways in which its relevance is demonstrated in her texts, ranging from Penelope's vision to the approach by sound or humor, passing through an indirect tradition in painting. The multiplicity of texts that demonstrate the depth of assimilation and its possibilities and the lack of previous approaches to this theme justify our contribution.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aguirre Castro, M. (2013). El mito del cíclope en la pintura de Odilon Redon. En A. Lipscomb, J. M. Losada. Mito e interdisciplinariedad: Los mitos antiguos, medievales y modernos en la literatura y las artes contemporáneas (pp. 25-34). Bari: Levante.
  • Allen, T. W. (ed.). (1962; 19171). Homeri Odyssea. Oxford: Oxford Clarendon Press.
  • Bacigalupo, A. (2015). Argos y la fidelidad canina. Derecho animal: Forum of Animal Law Studies, 6, 4. https://doi.org/10.5565/rev/da.79
  • Bloom, H. (1975). A Map of Misreading. Oxford and New York: Oxford UniversityPress.
  • Bruña Bragado, M. J. (ed., intr. y sel.). (2015). Ida Vitale. Todo de pronto es nada. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Campos Fernández-Figares, M. M. & Martos García, A. (2017). El ciclo de Penélope y su universo expandido: aproximación a la recepción del mito y reescrituras textuales en la era digital. Tonos digital: Revista de Estudios Filológicos, 33. Recuperado de http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/view/1741
  • Cañete Ochoa, J. & Fernández Lanza, F. (coords.). (2019). Palabras que me cantan. Universidad de Alcalá: Servicio de Publicaciones.
  • Corbellini, Helena. (1997). Ida Vitale: la revelación exacta. En Heber Raviolo& Pablo Rocca (dirs.). Historia de la literatura uruguaya contemporánea, tomo II: Una literatura en movimiento (Poesía, teatro y otros géneros) (pp. 145-163). Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental.
  • Durand, G. (1950). Ocaso de sirenas, esplendor de manatíes. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Espinasa, J. Mª. (2017). Un retrato de Ida Vitale. Revista de la Universidad de México, 156, 57-63. Recuperado de https://www.revistadelauniversidad.mx/articles/575592c8-14cd-40a1-9e97-24481e71f9cb/un-retrato-de-ida-vitale
  • Espinosa, G. (2019). Ida Vitale: una entrevista a fondo con la Premio Cervantes. Milenio.com, 23 de abril de 2019. Recuperado de https://www.milenio.com/cultura/ laberinto/los-libros-nezahualcoyotl-y-la-vida-errante
  • Fernández Zambudio, J. (2019). Mujeres que tejen y saben en la poesía de Ida Vitale. Impossibilia, 18, 165-185.
  • Genette, G. (1982). Palimpsestes. La littérature au Second Degré. Paris: Seuil.
  • González, Eric. Ida Vitale: “El humor es esencial para sobrevivir”. El país, 23 de noviembre de 2018. Recuperado de https://elpais.com/cultura/2018/11/23/babelia/ 1542964304_979376.html
  • Hualde Pascual, P. (2002). Evolución de un personaje mítico: Casandra, de los textos clásicos a la novela histórica contemporánea. Epos, XXVII, 105-124.
  • https://doi.org/10.5944/epos.18.2002.10209
  • Major, A. (ed.). Ida Vitale. Poesía reunida. Barcelona: Tusquets, 2017.
  • Parreño, J. M. (2010). El caso Brauner. En G. de Osma. Victor Brauner (pp. 9-14). VEGAP: Madrid.
  • Picklesimer, M. L. (1997). La doble función del perro Argos en la Odisea. Florentia iliberritana: Revista de estudios de antigüedad clásica, 8, 401-419. Recuperado de https://revistaseug.ugr.es/index.php/florentia/article/view/4440
  • Quintana Docio, F. (1980). Intertextualidad genética y lectura palimpséstica. Castilla: Estudios de literatura, 15, 169-182. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/handle/10324/ 13884
  • Rodríguez Marcos, Javier. (2005). Ida Vitale: Antes los poetas hablaban de Hércules; ahora, de Batman. El país, 14 de enero de 2015. Recuperado de https://elpais.com/ cultura/2015/01/14/babelia/1421251046_350225.html
  • Rodríguez Peinado, L. (2009). Las sirenas. Revista digital de iconografía medieval, 1, 1, 51-63. Recuperado de https://www.ucm.es/bdiconografiamedieval/numero-1
  • Stanford, W.B. (2013). El tema de Ulises (edición española de Alfonso Silván, traducción de B. Afton Beattie y Alfonso Silván). Clásicos Dykinson: Madrid.
  • Vitale, Ida. (1995). El día que llovieron ranas. Vuelta, 225, 23-24. Recuperado de https://www.letraslibres.com/vuelta/el-dia-que-llovieron-ranas
  • Vitale, Ida. (1996). Donde vuela el camaleón. Montevideo: Vintén.
  • Vitale, Ida. (1998). Las hijas de Gorgo. Río de la Plata. Actes du VI Congrès International du CELCIRP, New York, 25, 26 et 27 juin 1998, 20-21, 11-23.
  • Vitale, Ida. (2003). Lugares comunes. Letras libres. Recuperado de https://www.letras libres.com/mexico/lugares-comunes
  • Vitale, Ida. (2019). Shakespeare palace. Mosaicos de mi vida en México. Barcelona: Lumen.