Relaciones entre la investigación y la acción en didáctica de las matemáticas

  1. Josep Gascón 1
  2. Pedro Nicolás 2
  1. 1 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Avances de investigación en educación matemática: AIEM

ISSN: 2254-4313

Year of publication: 2021

Issue: 20

Pages: 23-39

Type: Article

DOI: 10.35763/AIEM20.4033 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Avances de investigación en educación matemática: AIEM

Abstract

In previous works we started a dialogue, with different researchers in didactics of mathematics, about the presumed normative or prescriptive character of didactics as a scientific activity. This dialogue led to a second step in which all the scholars involved tried to make explicit the postulates or basic as-sumptions of their own approach in didactics, as well as the (research and educational) ends assumed by that approach. With the present work, placed in a third step of the dialogue, we want to face the difficult question of the relationship between research in didactics of mathematics and teaching mathematics. To address this problem, we describe and illustrate, from the perspective of the anthropological theory of the didactics, two particular kinds of closely related research results. Then we show how, and to what end, those results can be used in order to influence both research and teaching simultaneously.

Bibliographic References

  • Barquero, B., Bosch, M. y Gascón, J. (2011). Los Recorridos de Estudio e Investigación y la modelización matemática en la enseñanza universitaria de las ciencias experimentales. Enseñanza de las Ciencias, 29(3), 339-352.
  • Bartolini Bussi, M. G. (2018). Answer to Gascón & Nicolás. For the Learning of Mathematics, 38(3), 50-53.
  • Bochaca, P., Gascón, J. y Nicolás, P. (2021). Juegos didácticos de indagación en torno a la covariación de dos magnitudes continuas. Caminhos da Educacão Matemática, 11(1), 223-250.
  • Bolea, P., Bosch, M. y Gascón, J. (2001). La transposición didáctica de organizaciones matemáticas en proceso de algebrización. El caso de la proporcionalidad. Recherches en Didactique des Mathématiques, 21(3), 247-304.
  • Bourdieu, P. (2001). Science de la science et réflexivité. Editions Raisons d’Agir.
  • Chevallard, Y. (2011). Quel programme pour l’avenir de la recherche en TAD ? En M. Bosch, J. Gascón, A. Ruiz Olarría, M. Artaud, A. Bronner, Y. Chevallard, G. Cirade, C. Ladage y M. Larguier (eds.), Un panorama de la TAD (pp. 23-32). CRM Documents, vol. 10. Centre de Recerca Matemàtica.
  • Chevallard, Y., Barquero, B., Bosch, M., Florensa, I., Gascón, J., Nicolás, P. y RuizMunzón, N. (en prensa). Advances in the Anthropological Theory of the Didactic. Birkhauser-Springer.
  • Davis, B. (2018). What sort of science is didactics? For the Learning of Mathematics, 38(3), 44-49.
  • García, F. J. (2005). La modelización como herramienta de articulación de la matemática escolar. De la proporcionalidad a las relaciones funcionales. Trabajo de Tesis Doctoral sin publicar. Universidad de Jaén.
  • García, F. J., Barquero, B., Florensa, I. y Bosch, M. (2019). Diseño de tareas en el marco de la Teoría Antropológica de lo Didáctico. Avances de Investigación en Educación Matemática, 15, 75-94. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i15.267
  • García, F. J., Bosch, M., Gascón, J. y Ruiz Higueras, L. (2007). Integración de la proporcionalidad escolar en una organización matemática regional en torno a la modelización funcional: Los planes de ahorro. En L. Ruiz-Higueras, A. Estepa y F. J.
  • García (eds.), Sociedad, Escuela y Matemáticas. Aportaciones de la Teoría Antropológica de lo Didáctico (pp. 439-460). Universidad de Jaén.
  • García, R. (2011). Interdisciplinariedad y sistemas complejos. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 1(1), 66-100.
  • Gascón, J. (1997). The Didactics of Mathematics as the Science of the “Art of Studying”, En N. A. Malara (ed.), An International View on Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline (ICME8, pp. 7-12). University of Modena.
  • Gascón, J. (2001). Incidencia del modelo epistemológico de las matemáticas sobre las prácticas docentes. RELIME, 4(2), 129-159.
  • Gascón, J. (2011). Las tres dimensiones fundamentales de un problema didáctico. El caso del álgebra elemental. RELIME, 14(2), 203-231.
  • Gascón, J. (2021). ¿Qué tipo de resultados puede enunciar legítimamente la ciencia didáctica? Simposio Latinoamericano de Didática da Matemática (LADIMA), (online).
  • Gascón, J. y Nicolás, P. (2017). Can didactics say how to teach? The beginning of a dialogue between the anthropological theory of the didactic and other approaches. For the Learning of Mathematics, 37(3), 26-30.
  • Gascón, J. y Nicolás, P. (2019a). Economía, ecología y normatividad en la teoría antropológica de lo didáctico. Educação Matemática Pesquissa, 21(4), 36-52. (Versión original 2016). https://doi.org/10.23925/1983-3156.2019v21i4p036-052
  • Gascón, J. y Nicolás, P. (2019b). Research ends and teaching ends in the anthropological theory of the didactic. For the Learning of Mathematics, 39(2), 42-47.
  • Gascón, J. y Nicolás, P. (2019c). What kind of results can be rationally justified in didactics? En M. Bosch, Y. Chevallard, F. J. García y J. Monaghan (eds.), Working with the anthropological theory of the didactic in mathematics education: A comprehensive casebook (pp. 3-11). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429198168-1
  • Gascón, J. y Nicolás, P. (2021). Incidencia de los paradigmas didácticos sobre la investigación didáctica y la práctica docente. Educación Matemática, 33(1), 7-40.
  • Gascón, J. y Nicolás, P. (en prensa). Crisis of paradigm in the step from tertiary to secondary mathematics education. International Journal of Mathematical Education in Science.
  • Godino, J. D., Batanero, C. y Font, V. (2019). The onto-semiotic approach: Implications for the prescriptive character of didactics. For the Learning of Mathematics, 39(1), 38-43.
  • Lerman, S. (2018). Towards subjective truths in mathematics education. For the Learning of Mathematics, 38(3), 54-56.
  • Lucas, C. (2015). Una posible razón de ser del cálculo diferencial elemental en el ámbito de la modelización funcional. Trabajo de Tesis Doctoral sin publicar. Universidad de Vigo.
  • Lucas, C., Gascón, J. y Fonseca, C. (2017). Razón de ser del Cálculo Diferencial Elemental en la transición entre la enseñanza secundaria y la universitaria. REDIMAT, 6(3), 283-306. https://doi.org/10.17583/redimat.2017.2116
  • Mosterín, J. y Torretti, R. (2010). Diccionario de Lógica y Filosofía de la Ciencia. Alianza Editorial.
  • Oktaç, A., Trigueros, M. y Romo, A. (2019). APOS Theory: Connecting research and teaching. For the Learning of Mathematics, 39(1), 33-37.
  • Proulx, J. (2018). Prescriptions and proscriptions on mathematics teaching: interesting cases of lost in translation. For the Learning of Mathematics, 38(3), 56-57.
  • Staats, S. y Laster, L. A. (2019). About time. For the Learning of Mathematics, 39(1), 44-47.
  • Weber, M. (2009). La “objetividad” del conocimiento en la ciencia social y en la política social. Alianza Editorial. (Versión original 1904).
  • Weber, M. (2010). Por qué no se deben hacer juicios de valor en la sociología y en la economía. Alianza Editorial. (Versión original 1917).