Cambio de modalidad presencial a virtual durante el confinamiento por Covid-19percepciones del alumnado universitario

  1. María de la O Casero Béjar 1
  2. María del Mar Sánchez Vera 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Murcia
Journal:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Year of publication: 2022

Issue Title: La educación en clave audiovisual y multipantalla

Volume: 25

Issue: 1

Pages: 243-260

Type: Article

DOI: 10.5944/RIED.25.1.30623 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Sustainable development goals

Abstract

The Covid-19 pandemic and the first confinements had several consequences for university teaching. The main one was having to move in a few days from a face-to-face teaching to a fully online mode. The aim of this article is to analyse the perception of students in the second year of the Degree in Early Childhood Education at the University of Murcia of this situation. Through a descriptive study, based on the application of a questionnaire, the aim is to study in depth the ICT tools used in terms of carrying out tasks and for communication (among students and with teachers); the strategies followed, both in the face-to-face mode previous to the pandemic, and in the e-learning model implemented afterwards; in addition to the students´ personal perspective related to the change implemented. The results show that the students have perceived that there was a change in teaching strategies and in the way of assessing when changing to the online environment. It also highlights the need to improve the type of resources provided to students, as well as the importance of implementing discussion activities and improved communication channels with students. Despite the great efforts made by the whole educational community, the situation has highlighted the need to improve the digital competence of teachers and students.

Bibliographic References

  • Area, M., y Adell, J. (2009). eLearning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. De Pablos (Coord.), Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Aljibe, Málaga, (391-424).
  • Baelo, R. (2009). El e-learning: una respuesta educativa a las demandas de las sociedades del siglo XXI. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 35, 87-96.
  • Barberà, E. (2008). Calidad de la enseñanza 2.0. RED, Revista de Educación a Distancia. Número monográfico VII.- Número especial dedicado a la evaluación de la calidad en entornos virtuales de aprendizaje. http://www.um.es/ead/red/M7/
  • Bisquerra, R., y Alzina, R. B. (2004). Metodología de la investigación educativa (Vol. 1). Editorial La Muralla.
  • Cabero, J. (2006). Bases pedagógicas del e-learning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(1). 1-10. https://doi.org/10.7238/rusc.v3i1.265
  • Casado Ortiz, R. (2000). El aprovechamiento de las tecnologías de la información y la comunicación (TICs) para la creación de redes de aprendizaje colaborativo: La experiencia de Telefónica de España. La formación virtual en el nuevo milenio. Congreso ONLINE EDUCA Madrid.
  • Castillo Olivares, J. M., y Castillo Olivares, A. (2021). El impacto de la Covid-19 en el profesorado de educación superior y sus concepciones sobre la evaluación. Campus virtuales, 10(1), 89-101. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/728/432
  • Escobar, J., y Cuervo, A. (2008). Validez del contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. En Avances en medición, 6, 27-36. https://www.researchgate.net/publication/302438451_Validez_de_contenido_y_juicio_de_expertos_Una_aproximacion_a_su_utilizacion
  • Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2001). ¿Es la inteligencia emocional un adecuado predictor del rendimiento académico en estudiantes? III Jornadas de Innovación Pedagógica: Inteligencia emocional. una brújula para el siglo XXI, 146-157.
  • Fernández-Jiménez, M. A., Tójar-Hurtado, J. C., y Mena-Rodríguez, E. (2013). Evaluación de buenas prácticas de tutorización e-learning. Funciones del teletutor y su papel en la formación. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43, 85-98. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.08
  • Ferrer-Serrano, M., Lozano-Blasco, R., Latorre-Martínez, M. P., y Quilez-Robres, A. (2020). E-learning durante la pandemia Covid-19. En E. Sánchez Rivas, E. Colomo Magaña, J. Ruiz Palmero y J. Sánchez Rodríguez (Coords), Tecnologías educativas y estrategias didácticas. UMA editorial.
  • García Aretio, L. (2003). La educación a distancia. Una visión global. Boletín Ilustre colegios de doctores y licenciados de España, 146, 13-27.
  • García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abellá-García, V., y Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de pandemia. Education in the knowledge society, 21. https://doi.org/10.14201/eks.23086
  • García-Peñalvo, F. J., y Rodríguez-Conde, M. J. (2020). Panorámica del eLearning en el sistema universitario español. En G. Ruipérez y J. C. García-Cabrero (Eds.), Libro blanco del e-Learning (77-86). Bubok.
  • González, V. (2020). El hundimiento de la evaluación online: una perspectiva de la situación actual. RIITE: Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, 8. https://doi.org/10.6018/riite.430381
  • Grande-de-Prado, M., García-Peñalvo, F. J., Corell-Almuzara, A., Abella-García, V. (2021). Evaluación en Educación Superior durante la pandemia de la Covid-19. Campus virtuales. 10(1), 49-59. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/145122/4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Gros-Salvat, B. (2011). Evolución y retos de la educación virtual. Construyendo el e-learning del siglo XXI. Editorial UOC. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/66735/00820122016579.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Gros-Salvat, B. (2018). La evolución del e-learning: del aula virtual a la red. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 69-82. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20577
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2003). Tipos de investigación. McGraw Hill.
  • Hsu, Y. C., Hung, J. L., y Ching, Y. H. (2013). Trends of educational technology research: more than a decade of international research in six SSCI-indexed refereed journals. EdTECH research trends, 61(4), 685-705. https://doi.org/10.1007/s11423-013-9290-9
  • Larbi, J. A., Guerra-Lopez, I., Mosseley, J. L., Spannaus, T., y Yaprak, A. (2017). Educational Technology-Related Performance of Teaching Faculty in Higher Education: Implications for eLearning Management. Journal of Educational Technology systems, 46(1). https://doi.org/10.1177/0047239516685849
  • Müller, A. M., Goh., C., Lim, L. Z., Gao, X. (2021). Covid-19 emergency elearning and beyond: experiences and perspectives on university educators. Education Sciences, 11(19). https://doi.org/10.3390/educsci11010019
  • Osorio, D. B. (2009). Aprendizaje en el entorno del e-learning: estrategias y figura del e-moderador. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 6(2), 1-9. https://www.redalyc.org/pdf/780/78012947004.pdf
  • Prendes, M. P., Gutiérrez, I., y Martínez, F. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. Revista De Educación a Distancia (RED), 18(56). https://doi.org/10.6018/red/56/7
  • REACU (2020). Acuerdo de REACU de 3 de abril de 2020, ante la situación de excepción provocada por el COVID-19. España: Red Española de Agencias de Calidad Universitaria (REACU). https://bit.ly/2wuHhqK
  • Salinas Ibáñez, J. (2008). Innovación educativa y uso de las TIC. Universidad Internacional de Andalucía. https://dspace.unia.es/bitstream/handle/10334/3647/2008_innovacioneducativa.pdf?sequence=1
  • Sánchez-Vera, M. M. (2012). Diseño de recursos digitales para entornos de e-learning en la enseñanza universitaria. RIED: Revista Iberoamericana de educación a distancia, 15(2), 53.74. https://doi.org/10.5944/ried.2.15.599
  • Sánchez-Vera, M. M., y Prendes-Espinosa, M. P. (2021). ¿Por qué lo llamamos “e-learning” cuando queremos decir videoconferencias? The Conversation. https://theconversation.com/por-que-lo-llamamos-e-learning-cuando-queremos-decir-videoconferencias-154698
  • Tivaná-Herrera, G., Fernández-Bajón, M. T., y De Moya-Anegón, F. (2018). Categorization of E-learning as an emerging discipline in the world publicacion system: a biblioemtric study in SCOPUS. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15. https://doi.org/10.1186/s41239-018-0103-4
  • Van Laer, S., y Elen, J. (2017). In search of attributes that support self-regulation in blended learning environments. Education and Information Technologies, 22(4), 1395-1454. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9505-x
  • Zambrano, W. R., Hugo, V., y Martín, V. (2010). Nuevo rol del profesor y del estudiante en la educación virtual. Dialéctica revista de investigación, 26(1), 51-61.