Evaluación de la competencia digital de una organización educativa de enseñanza secundaria a partir del modelo DigCompOrg

  1. Fernández Miravete, Ángel David 1
  2. Prendes Espinosa, Mª Paz 1
  1. 1 Universidad de Murcia (España).
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2021

Volume: 32

Issue: 4

Pages: 651-661

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.70953 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Sustainable development goals

Abstract

The European Framework for Digitally Competent Educational Organizations (DigCompOrg) aims to support educational organizations to proceed with their digitization in a systematic and strategic way. This paper presents an evaluative investigation on the degree of development of digital competence in a secondary school (case study) from the dimensions collected in this model. The research design is based on the ADDIE model. We opted for a mixed method that combines quantitative data collection techniques (SELFIE questionnaire) and qualitative (semi-structured interviews, discussion group and participant observation). The results presented in this article take into account the quantitative information collected among the main educational agents: school leaders, teachers and students. Starting from the first stage of needs analysis, different actions and improvement strategies are then proposed that allow the school to advance as a digitally competent organization. Among the main conclusions it is shown that more efforts are invested in promoting practices aimed at the teaching and learning process in students or teacher training, postponing other areas such as leadership and governance or evaluation practicescompetencia digital

Bibliographic References

  • Antal, A., Meusburger, P. y Suarsana, L. (Eds.). (2014). Learning organizations: Extending the field. (Vol. 6). Springer Science & Business Media.
  • Arnal, J., Rincón, D. y Latorre, A. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Ediciones Experiencia S.L.
  • Balaban, I., Redjep, N. B. y Calopa, M. K. (2018). The Analysis of Digital Maturity of Schools in Croatia. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 13(6), 4-15. https://doi.org/10.3991/ijet.v13i06.7844
  • Bisquerra, R. (coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
  • Brolpito, A., Lightfoot, M., Radišic, J. y Šcepanovic, D. (2016). Digital and Online Learning in Vocational Education and Training in Serbia: A Case Study. European Training Foundation. https://www.voced.edu.au/content/ngv%3A72517
  • Čampelj, B., Karnet, I., Brodnik, A., Jereb, E. y Rajkovič, U. (2019). A multi-attribute modelling approach to evaluate the efficient implementation of ICT in schools. Central European Journal of Operations Research, 27(3), 851-862. https://doi.org/10.1080/15700763.2015.1024328
  • Castañeda, L., Esteve, F. y Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? Revista de Educación a Distancia, (56). http://dx.doi.org/10.6018/red/56/6
  • Colás Bravo, M. P., Conde Jiménez, J. y Reyes de Cózar, S. (2017). Competencias digitales del alumnado no universitario. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(1), 7-20. https://idus.us.es/handle/11441/61516
  • Colmenares E, A. M. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115. https://revistas.uniandes.edu.co/doi/pdf/10.18175/vys3.1.2012.07
  • Comisión Europea (2018a). Recomendación del Consejo relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Parlamento Europeo. https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2018/ES/COM-2018-24-F1-ES-MAIN-PART-1.PDF
  • Comisión Europea (2018b). SELFIE, Self-reflection on Effective Learning by Fostering the use of Innovative Educational Technologies. Parlamento Europeo.https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/european-education-area/digital-education-action-plan-action-2-selfie-self-reflection-tool-mentoring-scheme-for-schools_en
  • Comisión Europea (2017). Una agenda digital para Europa. Parlamento Europeo. http://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/es/FTU_5.9.3.pdf
  • Consejería de Educación y Universidades de la Región de Murcia (2017). Resolución de 21 de marzo de 2017, de la Dirección General de Innovación Educativa y Atención a la Diversidad para el desarrollo del Programa: Centros Digitales, en Boletín Oficial de la Región de Murcia. http://servicios.educarm.es/templates/portal/ficheros/websDinamicas/45/Convocatoria%202017%20CI%2052503%2022-03-17.pdf
  • Dvoretskaya, I.V. (2018). On the formation of a common vision on the use of ICT in academic work at school. Science and school, (5). https://cyberleninka.ru/article/v/o-sformirovannosti-obschego-videniya-na-ispolzovanie-ikt-v-uchebnoy-rabote-v-shkole
  • Durán Cuartero, M., Prendes Espinosa, M. P. y Gutiérrez Porlán, I. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 187-205. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069
  • Ðurek, V., Reðep, N. B. y Divjak, B. (2017). Digital maturity framework for higher education institutions. In Central European Conference on Information and Intelligent Systems (pp. 99-106). Faculty of Organization and Informatics Varazdin. http://archive.ceciis.foi.hr/app/public/conferences/2017/02/ELA-9.pdf
  • Fedeli, L. (2017). School, curriculum and technology: the what and how of their connections. Education Sciences & Society-Open Access Journal, 8(2), 42-50. http://ojs.francoangeli.it/_ojs/index.php/ess/article/view/5595
  • Fernández, J. P. (2016). La adquisición y desarrollo de la competencia digital en alumnos de educación secundaria: estudio de caso. Cuadernos de Investigación Educativa, 7(2), 83-98. https://doi.org/10.18861/cied.2016.7.2.2612
  • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Oficina de Publicaciones Oficiales de la Unión Europea. https://doi.org/10.2788/52966
  • Fernández, J. T. y Pérez, K. V. P. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: hacia la profesionalización docente con TIC. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 25-51. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63620
  • García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A., Casillas Martín, S. y Basilotta Gómez-Pablos, V. (2020). Validación de un modelo de indicadores (INCODIES) para evaluar la competencia digital de los estudiantes de Educación Básica. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(1), 110-125. https://doi.org/10.7821/naer.2020.1.459
  • Giunti, C., Naldini, M. y Orlandini, L. (2018). Professional development to support teaching innovation. The experiences of the schools leading the Avanguardie Educative Movement. Form@ re-Open Journal per la formazione in rete, 18(2), 103-115. http://dx.doi.org/10.13128/formare-23109
  • González, A., Urdaneta K., y Muñoz, D. (2017). Liderazgo organizacional y responsabilidad socioambiental, una mirada desde la complejidad y postmodernidad. Revista Venezolana de Gerencia, 22(77), 11-23. https://www.redalyc.org/pdf/290/29051457002.pdf
  • Hong, J., Snell, R. y Rowley, C. (2017). Organizational learning in Asia. Elsevier.
  • INTEF, Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. http://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_MarcoCom%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
  • Jefatura de Estado (2019). Proyecto de Ley Orgánica por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación LOE (LOMLOE).https://www.educacionyfp.gob.es/destacados/lomloe.html
  • Jugo, G., Balaban, I., Pezelj, M. y Redjep, N. B. (2017). Development of a Model to Assess the Digitally Mature Schools in Croatia. In IFIP World Conference on Computers in Education, 169-178. https://doi.org/10.1007/978-3-319-74310-3_19
  • Kampylis, P., Punie, Y. y Devine, J. (2015). Promoción de un aprendizaje eficaz en la era digital. Un marco europeo para organizaciones educativas digitalmente competentes. http://educalab.es/documents/10180/216105/DigCompOrg_IPTS-INTEF_ES.pdf Traducido por INTEF (2016). https://doi.org/10.4438/030-16-426-9
  • Kullaslahti, J., Ruhalahti, S. y Brauer, S. (2019). Professional Development of Digital Competences: Standardised Frameworks Supporting Evolving Digital Badging Practices. Humanities & Social Sciences, 12(2), 175-186. http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/109543
  • Linko, L., Kantola, M. y Friman, M. (2016). An online journal promoting digital collaboration in Finnish higher education institutions. EAPRIL 2016, 228-238. https://eapril.org/sites/default/files/2017-03/Proceedings-final.pdf
  • Malach, J. y Kostoloányová, K. (2017). School as Digitally Competent Educational Organization: Specific Preparation for Work Positions and Educational Roles. In European Conference on e-Learning, 344-352
  • Maureira Cabrera, Ó. J. (2018). Prácticas del liderazgo educativo: Una mirada evolutiva e ilustrativa a partir de sus principales marcos, dimensiones e indicadores más representativos. Revista Educación, 42(1), 1-19. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v42il.22115
  • Méndez, J. M. y Delgado, M. (2016). Las TIC en centros de Educación Primaria y Secundaria de Andalucía. Un estudio de casos a partir de buenas prácticas. Digital Education Review, (29), 134-165.https://doi.org/10.1344/der.2016.29.134-165
  • Molenda, M. (2003). In search of the elusive ADDIE model. Performance improvement, 42(5), 34-37. https://doi.org/10.1002/pfi.4930420508
  • Morales-González, B., Edel-Navarro, R., y Aguirre-Aguilar, G. (2014). Modelo ADDIE (análisis, diseño, desarrollo, implementación y evaluación): Su aplicación en ambientes educativos. En I. Esquivel Gámez, Los modelos tecno-educativos, revolucionando el aprendizaje del siglo XXI, (pp. 33-46). https://www.uv.mx/personal/iesquivel/files/2015/03/los_modelos_tecno_educativos__revolucionando_el_aprendizaje_del_siglo_xxi-4.pdf#page=33
  • Muñoz Olivero, J. A., Villagra Bravo, C. P. y Sepúlveda Silva, S. E. (2016). Proceso de reflexión docente para mejorar las prácticas de evaluación de aprendizaje en el contexto de la educación para jóvenes y adultos (EPJA). Folios, (44), 77-91. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-48702016000200005&script=sci_abstract&tlng=pt
  • OCDE, Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2003). Panorama educativo: indicadores de la OCDE.OCDE Publicaciones. http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/29881539.pdf
  • Petterson, F. (2017). On the issues of digital competence in educational contexts: a review of literature. Education and information technologies, 23(3), 1005-1021.https://doi.org/10.1007/s10639-017-9649-3
  • Prendes Espinosa, M. P., Gutiérrez Porlán, I. y Martínez Sánchez, F. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario del siglo XXI. RED, Revista de Educación a Distancia, (56), 1-22. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/
  • Ređep, N. B., Balaban, I., Žugec, B., Čalopa, M. K. y Divjak, B. (2019). Framework for digitally mature schools. European Journal of Open, Distance and E-learning, 22(1), 360-371. http://www.eurodl.org/?p=special&sp=articles&inum=10&article=783
  • Salinas, J. (2012). La investigación ante los desafíos de los escenarios de aprendizaje futuros. RED. Revista de Educación a Distancia, (32). https://revistas.um.es/red/article/view/233091
  • Sebastián López, M. y De Miguel González, R. P. (2017). Educación Geográfica 2020: Iberpix y Collector for ArcGis como recursos didácticos para el aprendizaje del espacio. Didáctica Geográfica, (18), 231-246. https://zaguan.unizar.es/record/69433
  • Stoll, L. y Kools, M. (2017). The school as a learning organisation: a review revisiting and extending a timely concept. Journal of Professional Capital and Community, 2(1), 2-17. https://doi.org/10.1108/JPCC-09-2016-0022
  • Stopar, K. y Bartol, T. (2019). Digital competences, computer skills and information literacy in secondary education: mapping and visualization of trends and concepts. Scientometrics, 118(2), 479-498. https://doi.org/10.1007/s11192-018-2990-5
  • Tarazona, B. y Bernabé, Mª M. (2019). Rúbricas para evaluar la influencia de las TIC en el proceso de enseñanza/aprendizaje: estudio de caso en Educación Secundaria. Aula de encuentro, 21(1), 85-104. https://doi.org/10.17561/ae.v21i1.5
  • Tejada, J. y Navío, A. (2005). El desarrollo y la gestión de competencias profesionales: una mirada desde la formación. Revista Iberoamericana de Educación, 37(2), 1-15. http://www.rieoei.org/deloslectores/1089Tejada.pdf
  • Thompson, S., Gregg, L. y Niska, J. (2004). Professional learning communities, leadership, and student learning. Research in Middle Level Education, 28(1), 1-15. https://doi.org/10.1080/19404476.2004.11658173
  • UNESCO (2020). Education: From disruption to recovery. Recuperado de https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/
  • Vázquez, R. y Angulo, F. (2003). Introducción a los estudios de casos. Los primeros contactos con la investigación etnográfica. Algibe.
  • Watson, C. (2014). Effective professional learning communities? The possibilities for teachers as agents of change in schools. British Educational Research Journal, 40(1), 18-29. https://doi.org/10.1002/berj.3025