Formación del profesorado para la construcción de aulas abiertas a la inclusión
- Pilar Arnaiz-Sánchez 1
- Andrés Escarbajal Frutos 1
- Salvador Alcaraz García 1
- Remedios de Haro Rodríguez 1
-
1
Universidad de Murcia
info
ISSN: 0034-8082
Année de publication: 2021
Titre de la publication: Profesores para el siglo XXI : perfil académico, formación inicial y prácticas docentes de los profesores españoles
Número: 393
Pages: 37-68
Type: Article
D'autres publications dans: Revista de educación
Résumé
Teachers of the 21st century must be competent to respond to the challenges of the new millennium, as it requires a well-trained professional who is committed to the postulates of inclusive education. The objective of this article is to analyze the training of teachers and other professionals to meet the special educational needs of students who require extensive and generalized support. A non-experimental, descriptive and survey-type research design was used for our investigation. The population group is characterized by the set of specialized open classrooms in the Region of Murcia during the 2018/19 academic year, a total of 108 open classrooms and 1043 teachers or professionals. The selection of the sample was carried out through a non-probabilistic convenience sampling, involving 88 specialized open classrooms and 490 professionals (tutor of specialized open classroom, tutor of reference classroom and the teaching and professional team of these classrooms). To collect the information, three ad-hoc questionnaires were used for the tutor of the specialized open classroom, the tutor of the reference classroom, and the teaching and professional team of the specialized open classroom. The data analysis has been carried out using a quantitative approach with descriptive statistics, inferential analysis based on socio-demographic variables (sex, dedication, educational stage, ownership of the center, professional profile, experience in the center, experience with the group of students and age) and correlational analysis. The results indicate the lack of training and ability of the participants when facing the response to the educational needs of the students enrolled in specialized open classrooms. This situation is more pressing in the non-specialist teachers in attention to diversity. Likewise, we highlighted a positive correlation between the training received, the knowledge of the open classroom and the development of planning functions and curricular adjustments to offer inclusive responses to students who require extensive and generalized supports.
Références bibliographiques
- Agencia Europea para el Desarrollo del Alumnado con Necesidades Educativas Especiales (2011). La formación del profesorado para la Educación Inclusiva en Europa. Paris: UNESCO.
- Bawa Kuyini, A., Desai, I. y Umesh, S. (2020). Teachers’ self-efficacy beliefs, attitudes and concerns about implementing inclusive education in Ghana. International Journal of Inclusive Education, 24(14), 1509- 1526. http://doi.org/10.1080/13603116.2018.1544298
- Aguaded, E. M., Rubia, P. y González, E. (2013). La importancia de la formación del profesorado en competencias interculturales. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(1), 339-365.
- Álvarez, P. y López, D. (2015). Atención del profesorado universitario a estudiantes con necesidades educativas específicas. Educación y Educadores, 18(2), 193-208. http://doi.org/10.5294/edu.2015.18.2.1
- Angenscheidt, L. y Navarrete, I. (2017). Actitudes de los docentes acerca de la educación inclusiva. Ciencias Psicológicas, 11(2), 233-243. http:// doi.org/10.22235/cp.v11i2.1500
- Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva: mejora escolar y retos para el siglo XXI. Participación educativa, 6(9), 39-51. http://doi. org/10.4438/1886-5097-PE
- Bunch, G. (2015). Un análisis del movimiento de la Educación Inclusiva en Canadá. Cómo trabajar. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 1-15. http://doi.org/10.6018/ reifop.18.1.214311
- Cernadas, F., Santos Rego, M. A. y Lorenzo, M. (2013). Los profesores ante la educación intercultural: el desafío de la formación sobre el terreno. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 555-570. http:// doi.org/10.6018/rie.31.2.155391
- De Loor-Aldás, M. y Aucapiña-Sandova, S. (2020). Percepciones de los docentes hacia las adaptaciones curriculares para estudiantes con necesidades educativas especiales. Polo del Conocimiento, 5(8), 1056- 1078. http://doi.org/10.23857/pc.v5i8.1644
- Desombre, C., Lamotte, M. y Jury, M. (2019). French teachers’ general attitude toward inclusion: the indirect effect of teacher efficacy. Educational Psychology, 39(1), 38-50. http://doi.org/10.1080/014434 10.2018.1472219
- Dieste, B., Coma, T. y Blasco-Serrano, A.C. (2019). Inclusión de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en el Curriculum de Educación Primaria y Secundaria en Escuelas Rurales de Zaragoza. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 97-115. http://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.006
- Echeita, G. y Simón, C. (Coord.) (2020). El papel de los centros de educación especial en el proceso hacia sistemas educativos más inclusivos. Cuatro estudios de casos: Newham (UK), New Brunswick (Canadá), Italia y Portugal. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional, Centro Nacional de Innovación e Investigación Educativa.
- Friesen, D.C. y Cunning, D. (2020) Making explicit pre-service teachers’ implicit beliefs about inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 24(14), 1494-1508. http://doi.org/10.1080/1360 3116.2018.1543730
- González, C. y Castro, M. (2012). Evaluación de las necesidades de formación continua de docentes no universitarios. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(2), 245-264. http://www. rinace.net/riee/numeros/vol5-num2/art17.pdf
- Hattie, J. (2003). Teaching make a difference: ¿What is the research evidence? Australian Council for Educational Research Annual Conference on building teacher quality.
- Hattie, J. (2009). Visible Learning. A synthesis of over 800 meta-analysis relating to achievement. New York: Routledge.
- Hernández Pallarés, L. y Moñino, L. (2019). Dificultades específicas del aprendizaje en Educación Primaria. La importancia de la formación de los futuros docentes. REIF, 1, 18-32.
- Hutchinson, N. (2017). Inclusion of Exceptional Learners in Canadian Schools: A Practical Handbook for Teachers. 5th ed. Toronto: Pearson.
- Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INAEE) (2019). Estudio Internacional sobre la enseñanza y el aprendizaje. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional.
- Krichesky, G. J. y Murillo, F. J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XXI, 21(1), 135-156. http://doi.org/10.5944/educxx1.20181
- Larraceleta González, A. (2020). La formación del profesorado sobre el autismo basada en la evidencia: la Instrucción e Intervención Mediada por Pares. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 127-142. http://doi.org/10.6018/reifop.393811
- Leiva, J.J. (2012). La formación en educación intercultural del profesorado y la comunidad educativa. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 2, 8-31.
- López Rupérez, F. (2014). Fortalecer la Profesión docente. Madrid: Narcea.
- McKinsey & Company (2007). How the world’s best-performing school systems come out on top. https://www.mckinsey.com/industries/publicand- social-sector/our-insights/how-the-worlds-best-performingschool- systems-come-out-on-top
- McMillan, J.H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa, 5ª Ed. Madrid: Pearson.
- Moriña, A.; Sandoval, M., Carnerero, F. (2020). Higher education inclusivity: when the disability enriches the university. Higher Education Research & Development, 39(6), 1202-1216, http://doi.org/10.1080/07294360.2 020.1712676
- Muntaner, J. J., Pinya, C. y de la Iglesia, B. (2015). Evaluación de los grupos interactivos desde el paradigma de la educación inclusiva. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 141-159. http://doi.org/10.6018/reifop.18.1.214371
- Navarro, M. J., López, A. y Rodríguez, M. (2021). Research on Quality Indicators to Guide Teacher Training to Promote an Inclusive Educational Model. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-18. http:// doi.org/10.15359/ree.25-1.10
- Orden de 24 de mayo de 2010, de la Consejería de Educación, Formación y Empleo, por la que se regulan la autorización y el funcionamiento de las aulas abiertas especializadas en centros ordinarios públicos y privados concertados de la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. En BORM Boletín Oficial de la Región de Murcia, 126, 03 de junio de 2010), 29333- 29342.
- Orden de 21 de junio de 2012, de la Consejería de Educación, Formación y Empleo, por la que se establecen criterios generales para la determinación de necesidades reales de profesorado en Escuelas de Educación Infantil, Colegios de Educación Infantil y Primaria, Centros de Educación Especial y Colegios Rurales Agrupados. En BORM Boletín Oficial de la Región de Murcia, 147, 27 de junio de 2012, 27568-27575.
- Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación (2013). Miradas sobre la Educación en Iberoamérica. http://www.oei.es/ Informe2013.es
- Rodríguez, H. J. (2019). La formación inicial del profesorado para la inclusión. Un urgente desafío que es necesario atender. Publicaciones. Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 49(3), 211-225. http://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i3.11410
- Sampieri, R., y Fernández Collao, C. (2016). Metodología de la investigación SAMPIERI. México: McGraw Hill Education.
- Santos Rego, M. A., Cernadas, F. X. y Lorenzo, M. M. (2014). La inclusión educativa de la inmigración y la formación intercultural del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), 17(2), 123-137. https://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=217031054010
- Savolainen, H., Engelbrecht, P., Nel, M. y Malinen, O. P. (2012). Understanding teachers’ attitudes and self-efficacy in inclusive education: implications for pre-service and in-service teacher education. European Journal of Special Needs Education, 27(1), 51- 68. http://doi.org/10.1080/08856257.2011.613603
- Sharma, U. y Sokal, L. (2016). “Can Teachers’ Self- Reported Efficacy, Concerns, ¿and Attitudes Toward Inclusion Scores Predict Their Actual Inclusive Classroom Practices?” Australasian Journal of Special Education, 40(1), 21–38. http://doi.org/10.1017/jse.2015.14.
- Specht, J., McGhie-Richmond, D., Loreman, T., Mirenda, P., Bennett, S., Gallagher, Y., Metsala, J., Aylward, L., Katz, J., Lyons, W., Thompson, S. y Cloutier, S. (2016). Teaching in Inclusive Classrooms: Efficacy and Beliefs of Canadian Preservice Teachers. International Journal of Inclusive Education, 20(1), 1–15. http://doi.org/10.1080/13603116.2 015.1059501.
- UNESCO (2015a). Objetivos de Desarrollo Sostenible. A/69/L.85. 12 agosto 2015. https://bit.ly/38HnotR
- UNESCO (2015b). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. https://bit.ly/38ITRQq
- Woodcock, S. y Faith, E. (2021). Am I to blame? Teacher self-efficacy and attributional beliefs towards students with specific learning disabilities. Teacher Development, 25(2), 215-238. http://doi.org/10.10 80/13664530.2020.1863256
- Yada, A. y Savolainen, H. (2017). Japanese in-service teahers’ attitudes toward inclusive education and self-efficacy for inclusive practices. Teaching and Teacher Education, 64, 222-229. http://doi.org/10.1016/j. tate.2017.02.005