Palabras y acción crítica. El perfil del didacta de la lengua

  1. López Valero, Amando 1
  2. Jerez Martínez, Isabel 1
  3. Hernández Delgado, Lourdes 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revue:
El Guiniguada

ISSN: 0213-0610 2386-3374

Année de publication: 2021

Titre de la publication: El Guiniguada

Número: 30

Pages: 20-29

Type: Article

DOI: 10.20420/ELGUINIGUADA.2021.400 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: El Guiniguada

Résumé

Our intention in this paper is to claim a humanistic approach for a socio-educational intervention. The Didactics of language and literature area will provide a framework in which this perspective will be approached. From a critical perspective, especially, the theory of communicative action, our contribution will be based on concepts such as consensus, universal pragmatics or discursive ethics. The objective is to draw lines of action from the above-mentioned area, so that, from this critical perspective, teachers in initial and permanent training can understand that the teaching of language and literature must run alongside an awareness of its use and importance. Thus, we will suggest an updated profile of the language teacher, an educator who, despite being immerse in a technological context, still requires good oral skills.

Références bibliographiques

  • Aguilar, C. (2013). La tertulia dialógica de LIJ en la formación inicial de maestros y maestras. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 77, 93-102.
  • Aguilar, C. (2020). La necesidad de la educación literaria en LIJ en la formación inicial de maestras y maestros. Lenguaje y textos, 51, 29-40. https://doi.org/10.4995/lyt.2020.12315
  • Bajtín, M. (1992). Marxismo y la filosofía del lenguaje. Alianza.
  • Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. Fondo de cultura económica.
  • Boni, A., Belda-Miguel, S. y Calabuig, C. (2020). Educación para la ciudadanía crítica. Síntesis.
  • Bruner, J. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Alianza.
  • Cabero, J. y Barroso, J. (2016). Formación del profesorado en TIC: una visión del modelo TPACK. Cultura y educación, 28 (3), 647-663. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1203526
  • Carbonell, J. (2018). La educación es política. Octaedro.
  • Cassany, D. (2021). Crítica de la (lectura) crítica. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 91, 7-13.
  • Cuetos, M. J., Grijalbo, L., Argüeso, E., Escamilla, V. y Ballesteros, R. (2020). Potencialidades de las TIC y su papel fomentando la creatividad: percepciones del profesorado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23 (2), 287-306. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.2.26247
  • De Bono, E. (2006). El Pensamiento Lateral. Paidós.
  • Encabo, E. (2017). La innovación en la enseñanza de la lengua y la literatura. Organización y gestión educativa. Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 25 (5), 33-36.
  • Flecha, R. (1998). Pensamiento y acción crítica en la sociedad de la información. En J. Goikoetxea, J. y J. García (Coords.). Ensayos de Pedagogía Crítica (pp. 29-43). Popular.
  • Galisson, R. (1986). Éloge de la “Didactologie/didactique des langues et des cultures (Maternelles et étrangères)” -D/DLC-. Études de Linguistique Appliquée, 64, 38-54.
  • García Carrasco, J. y Canal, R. (2018). Así somos los humanos: plásticos, vulnerables y resilientes. FahrenHouse.
  • Giroux, H. A. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Paidós/M.E.C.
  • Gozálvez, V. y Contreras, P. (2014). Empoderar a la ciudadanía mediática desde la educomunicación. Comunicar: revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 42, 129-136. https://doi.org/10.3916/C42-2014-12
  • Habermas, J. (1987). Teoría de la Acción Comunicativa. 2 vols. Taurus.
  • Harari, Y. N. (2016). Homo Deus. Breve historia del mañana. Debate.
  • Horkheimer, M. y Adorno, T. (1994). Dialéctica de la ilustración: fragmentos filosóficos. Trotta.
  • Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.
  • Jerez Martínez, I. y Hernández Delgado, L. (2018). Comunicación lingüístico-literaria, formación de profesorado y tecnología. La innovación en la enseñanza de la lengua y la literatura. Organización y gestión educativa. Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 26 (4), 25-27.
  • Leiva, J. J. y Matas, A. (2020) (Coords.). Innovación e inclusión educativa en la era del big data. Octaedro.
  • Lluch, G. (2010). Un nuevo lector, una nueva lectura, unos nuevos formatos. En G. Lluch (Ed.). Las lecturas de los jóvenes. Un nuevo lector para un nuevo siglo (pp. 7-38). Anthropos.
  • López Valero, A. y Encabo, E. (2001). Heurística de la comunicación: el aula feliz. Octaedro.
  • López Valero, A. y Encabo, E. (2002). Introducción a la Didáctica de la Lengua y la Literatura. Un enfoque sociocrítico. Octaedro.
  • López Valero, A. y Encabo, E. (2016). Fundamentos didácticos de la lengua y la literatura. Síntesis (2.ª edición revisada y actualizada).
  • McLaren, P. (1997). Pedagogía crítica y cultura depredadora. Paidós.
  • Mercer, N. (2000). Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Paidós.
  • Núñez Ruiz, G. (1996). Tradición silente y comunicación oral en la Educación Secundaria. Lenguaje y textos, 9, 83-92.
  • Pérez Invernón, A. (2019). El Proyecto Lingüístico de Centro: una evolución necesaria para la mejora de la Competencia en Comunicación Lingüística. Tejuelo, Didáctica de la Lengua y la Literatura, 30, 13-36. https://doi.org/10.17398/1988-8430.30.13
  • Prado, L. E., Viteri, M. y Rojas, M.ª P. (2017). Aporte del pensamiento lateral al desarrollo de la inteligencia lingüística. Revista publicando, 4 (13), 269-281.
  • Ramos, F. J. (2016). Educación y ciudadanía: la necesidad de generar espacios para la discrepancia y el diálogo. Foro de educación, 20, 13-19.
  • Robinson, K. (2009). El elemento: descubrir tu pasión lo cambia todo. Barcelona: Grijalbo.
  • Robledo, P., Fidalgo, R. y Méndez del Río, M. (2019). Evaluación de la comprensión lectora a partir del análisis de la práctica del Profesorado y la Interacción Docente-Estudiante. Revista de Educación, 384, 97-113. 10.4438/1988-592X-RE-2019-384-414
  • Rubio, R. (2018). Los efectos de la posverdad en la democracia. Revista de Derecho Político, 103, 191-228.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Tabernero, R., Álvarez Ramos, E. y Heredia, H. (2020). Hábitos de lectura y consumo de información de los adolescentes en el ámbito digital. Investigaciones Sobre Lectura, 13, 90-107. https://doi.org/10.37132/isl.v0i13.302
  • Terrones, A. L. (2018). Pensamiento dominante, educación y medios de comunicación. Sophia: colección de filosofía de la educación, 24, 313-336.
  • Van Dijk, T. A. (1980). Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso. Cátedra.
  • Vilarroya, O. (2019). Somos lo que contamos. Ariel.
  • Whorf, B. L. (1971). Lenguaje, pensamiento y realidad. Barral.