Análisis documental sobre los riesgos y las posibilidades de internet para los menores. Pautas educativas dirigidas a familias

  1. Hernández Prados, María Ángeles 1
  2. López Vicent, Patricia 1
  3. Gamboa Gil de Sola, Gonzalo 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Broadwater School
Zeitschrift:
Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa

ISSN: 2529-9638

Datum der Publikation: 2021

Nummer: 10

Seiten: 9-22

Art: Artikel

DOI: 10.6018/RIITE.430341 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Andere Publikationen in: Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa

Zusammenfassung

This paper presents an analysis of the scientific literature on the consequences of children's use of Information and Communication Technologies (ICT). For this purpose, a theoretical-bibliographic research has been carried out, using databases of national and international nature, to obtain a total of 36 documents that respond to the descriptors "family" and "Internet" and to the inclusion criteria- employee exclusion, from which risks and possibilities for minors in the network have been collected. The data has been extracted through a content dump grid, from which it is concluded that, in the articles analyzed, the most widespread risks are access to harmful content, cyberbullying and network addiction. However, the most important possibilities offered by the Internet are the creation of a digital identity, the educational use of the network and the social relationships that can be established through it. Finally, a proposal of educational guidelines aimed at families that allow implementing the educational possibilities and mitigate the main Internet risks that expose the publications studied is carried out.

Bibliographische Referenzen

  • Akdeniz, Y. (1998). Who watches the watchmen? Internet content rating systems and privatised censorship. The Australian Library Journal, 47(1), 28-42. https://doi.org/10.1080/00049670.1998.10755831
  • Albero, M. (2002). Adolescentes e Internet. Mitos y realidades de la sociedad de la información. Revista de Estudios de Comunicación, 7(3). https://bit.ly/2Rg1JWk
  • Andréu, J. (2003). Infancia socialización familiar y nuevas tecnologías de la comunicación. Revista Portuaria, 3, 243-261. https://bit.ly/3cYKrFH
  • Barrio, M. (2017). Derecho Público y Propiedad Intelectual: su protección en Internet. Editorial Reus.
  • Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Paidós.
  • Berrocal, A. I. (2013). La protección de los derechos de los menores de edad en Internet. Revista crítica de derecho inmobiliario, 89(739), 3371-3422.
  • Bringué, X. & Sádaba, C. (2011). Menores y redes sociales. Colección Foro Generaciones Interactivas/Fundación Telefónica.
  • Bonoli, G. (2007). Time matters: Postindustrialization, new social risks, and welfare state adaptation in advanced industrial democracies. Comparative political studies, 40(5), 495-520. https://doi.org/10.1177/0010414005285755
  • Caro, P. J. & Plaza, J. (2016). Intervención educativa familiar y terapia sistémica en la adicción adolescente a Internet: Fundamentación teórica. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 27(1). https://doi.org/10.5944/reop.vol.27.num.1.2016.17031
  • Coleman, J. C. & Hendry, L. B. (2003). Psicología de la adolescencia. Morata.
  • Díaz-Vicario, A., Mercader J. C. & Gairín Sallán, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(1), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882
  • Dowdell, E. B. (2012). Use of the Internet by parents of middle school students: Internet rules, risky behaviours and online concerns. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 20(1), 9-16. https://doi.org/10.1111/j.1365-2850.2011.01815.x
  • Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: una revisión. International journal of psychology and psychological therapy, 11(2), 233-254. https://bit.ly/3mqhsNU
  • García, B., López, M. C. & García, A. (2014). Los riesgos de los adolescentes en Internet: los menores como actores y víctimas de los peligros de Internet. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 462-485. https://bit.ly/3wAclzk
  • Garmendia, M., Garitaonandia, C., Martínez, G. & Casado, M.Á. (2012). The effectiveness of parental mediation. In S. Livingstone, L. Haddon y A. Görzig, (Eds.), Children, Risk and Safety Online: Research and Policy Challenges in Comparative Perspective (pp. 231-244). The Policy Press. https://bit.ly/39PIFEW
  • Garmendia, M., Garitaonandia, C., Martínez, G. & Casado, M. Á. (2011). Riesgos y seguridad en Internet: Los menores españoles en el contexto europeo. Servicio editorial de la Universidad del País Vasco. https://bit.ly/3s2zPcR
  • Giones-Valls, A., & Serrat-Brustenga, M. (2010). La gestión de la identidad digital: una nueva habilidad informacional y digital. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, (24). https://bit.ly/3wAduqC
  • Hasebrink, U., Livingstone, S., Haddon, L. & Olafsson, K. (2009). Comparing children´s online opportunities and risks across Europe. School of Economics. https://bit.ly/31TaHe3
  • Hernández-Prados, M. Á., López, P. & Bautista, V. (2015). La percepción del alumnado de educación secundaria sobre la transmisión de valores a través de las TIC. Revista Interuniversitaria de Teoría de la Educación, 27(1), 169-185. https://doi.org/10.14201/teoredu2015271169185
  • Hernández-Prados, M.A. & Solano, I.M. (2007). Ciberbullying, un problema de acoso escolar. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10(1), 17-36. https://doi.org/10.5944/ried.1.10.1011
  • Hernández-Prados, M.A., López, P. & Solano, I.M. (2008). Los menores y el ordenador: Educar en hábitos saludables. Cuadernos de Pedagogía, 380, 34-37.
  • Ivanova, S. & Ivanov, O. (2020). Education in the Era of the Fourth Industrial Revolution: Development Vector, Prospects and Challenges for Russia. Space and Culture, India, 7(5), 70-79. https://doi.org/10.20896/saci.v7i5.703
  • Kryvoshein, V. (2018). Social risks of postmodernity: essence and classification. Epistemological Studies in Philosophy, Social and Political Sciences, 1(1-2), 16-28. https://doi.org/10.15421/341803
  • Labrador, F., Requesens, A. & Helguera, M. (2015). Guía para padres y educadores sobre el uso seguro de Internet, móviles y videojuegos. Fundación Gaudium y Obra Social Caja Madrid. https://bit.ly/31R3sU9
  • Levent, F. & Taçgin, Z. (2017). Examining Cyberbullying Tendency and Multidimensional Perceived Social Support Status of Teacher Candidates. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 16(1), 37-46. https://bit.ly/3dGc8lz
  • Livingstone, S. & Haddon, L. (2008). Risky Experiences for Children Online: Charting European Research on Children and the Internet. Children & Society, 22(4), 314–323. https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.2008.00157.x
  • Livingstone, S. & Helsper, E.J. (2008). Parental mediation of children's internet use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52(4), 581-599. https://doi.org/10.1080/08838150802437396
  • López, P. & Solano, I.M. (2011). Interacción social y comunicación entre jóvenes. En F. Martínez y I.M. Solano (Eds.), Comunicación y relaciones sociales de los jóvenes en la red (pp. 27-46). Marfil.
  • Luhmann, N. (1996). El concepto de riesgo. En J. Beriain (Ed.), Las consecuencias perversas de la modernidad (pp. 123-153). Anthropos.
  • Marín, V. & García, M. D. (2003). La familia e Internet, ¿un juego a tres bandas? Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 11(21), 123-126. https://doi.org/10.3916/C21-2003-18
  • Mercado, C., Pedraza, F. J. & Isela, K. (2016). Sexting: su definición, factores de riesgo y consecuencias. Revista sobre la infancia y la adolescencia, 10, 1-18. https://doi.org/10.4995/reinad.2016.3934
  • Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social del Gobierno de España (2018). Estrategia Nacional sobre adicciones 2017-2024. https://bit.ly/2Rev1oi
  • Morduchowicz, R. (2012). Los adolescentes y las redes sociales La construcción de la identidad juvenil en Internet. Fondo de Cultura Económica de Argentina.
  • Ortega, J., Buelga, S. & Cava, M. J. (2016). Influencia del clima escolar y familiar en adolescentes, víctimas de ciberacoso. Comunicar, 24(46), 57-65. http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-06
  • Reid, A. S. (2005). The rise of third generation phones: The implications for child protection. Information & Communications Technology Law, 14(2), 89-113. https://doi.org/10.1080/13600830500042616
  • Renn, O. & Benighaus, C. (2013). Perception of technological risk: insights from research and lessons for risk communication and management. Journal of Risk Research, 16(3-4), 293-313. https://doi.org/10.1080/13600830500042616
  • Ruiz-Corbella, M. & De-Juanas Oliva, A. (2013). Redes Sociales, identidad y adolescencia: nuevos retos educativos para la familia. Estudios Sobre Educación, 25, 95-113. https://bit.ly/3uuQfMP
  • Ruiz, J. A., Ortiz, M. Á. & Porto, L. (2013). Aportaciones de las universidades españolas a la investigación sobre menores y medios de comunicación. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, 48, 49-64. https://bit.ly/3mzKtqI
  • Sánchez, M., Frutos, B. & Vázquez, T. (2017). La influencia de los padres en la adquisición de habilidades críticas en Internet. Comunicar, 15(53), 103-111. https://doi.org/10.3916/C53-2017-10
  • Schoenmakers, T. & Van Rooij, T. (2012). Internet addiction in the Netherlands a brief overview. BELSPO.
  • Sureda, J., Comas, R. & Morey, M. (2010). Menores y acceso a Internet en el hogar: Las normas familiares. Comunicar, 17(34), 135-143. https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-13
  • Tejedor, S. & Pulido, C. M. (2012). Retos y riesgos del uso de Internet por parte de los menores. ¿Cómo empoderarlos?. Revista Comunicar, 20(39), 65-72. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-06
  • Vera, J., Pimentel, C. & Batista, F. (2005). Redes semánticas: aspectos teóricos, técnicos, metodológicos y analíticos. Ra Ximhai, 1(3), 439-451.
  • Yılmaz, R., Karaoğlan Yılmaz, F.G., Öztürk, H.T. & Karademir, T. (2017). Examining secondary school students’ safe computer and internet usage awareness: An example from Bartın province. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, 7(1), 83-114. https://doi.org/10.14527/pegegog.2017.004