Reglamento para mini-balonmano playaPropuesta formativa

  1. Sánchez Sáez, Juan Antonio 1
  2. Sánchez Malia, José Miguel 2
  3. Morillo Baro, Juan Pablo 3
  4. Lara Cobos, Daniel 4
  5. Arias Estero, José Luis 1
  1. 1 Universidad Católica San Antonio
    info

    Universidad Católica San Antonio

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/05b1rsv17

  2. 2 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  3. 3 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  4. 4 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

Zeitschrift:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Datum der Publikation: 2021

Nummer: 39

Seiten: 658-666

Art: Artikel

DOI: 10.47197/RETOS.V0I39.81039 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Zusammenfassung

The aim of this work was to present the design of a regulation for mini beach handball following an exhaustive and meticulousprocess based on scientific evidence and the opinion of the different stakeholders. The design of the present work was divided into twophases. First, a study of the rules of beach handball was carried out, identifying those that provide the sport’s own identity and thoseothers that can be adapted. Second, the stakeholders were consulted about the proposals for modification. Five experts and 10 agentsinvolved in beach handball participated in the first phase. In the second phase, 51 agents involved participated. In conclusion, a proposalfor regulations for mini beach handball for players up to the age of 11 was presented. In general, this regulation seems to be in line withthe pedagogical principles that should be present in any sports training process.

Bibliographische Referenzen

  • Aiken, L. (1985). Three coefficients for analyzing the reliabilityand validity of ratings. Educational and PsychologicalMeasurement, 45, 131-142.
  • Antón, J. L. (1990). Balonmano: Fundamentos y etapas del apren-dizaje. Madrid: Gymnos.
  • Arias, J. L., Argudo, F. M., & Alonso, J. I. (2011a). Las reglas comovariables didácticas. Ejemplo en baloncesto de formación. Re-vista Internacional de Medicina y Ciencias de la ActividadFísica y del Deporte, 11, 491-512.
  • Arias, J. L., Argudo, F. M., & Alonso, J. I. (2011b). Review of rulemodification in sport. Journal of Sports Science and Medicine,10, 1-8.
  • Arias-Estero, J. L., Argudo, F. M., & Alonso, J. I. (2018). One-on-one situation decision-making according to equipment in youthbasketball. International Journal of Sports Science & Coaching,13, 72-77.
  • Bebetsos, G. S. (Ed.). (2012). Beach handball from A to Z. Basel:IHF publications.
  • Boyce, B. A., (1992). The effects of three styles of teaching onuniversity students’ motor performance. Journal of Teachingin Physical Education, 11, 389-401.
  • Bulger, S. M., & Housner, L. D. (2007). Modified delphiinvestigation of exercise science in physical education teachereducation. Journal of Teaching in Physical Education, 26, 57-80.
  • Burton, A., & Welch, B. (1990). Dribbling performance in first-grade children: effect of ball and hand size and ball-sizepreferences. The Physical Educator, 47, 48-52.
  • Burton, A. W., Greer, N. L., & Wiese, D. M. (1992). Changes inoverhand throwing patterns as a function of ball size. PediatricExercise Science, 4, 50-67.
  • Buszard, T., Farrow, D., & Reid, M. (2020). Designing juniorsport to maximise potential: The knowns, unknowns, andparadoxes of scaling sport. Frontiers in Psychology, 10, 2878.
  • Buszard, T., Reid, M., Masters, R. S. W., & Farrow, D. (2016).Scaling the equipment and play area in children’s sport toimprove motor skill acquisition: A systematic review. Sports Medicine, 46, 829-843.
  • Castejón, F. J., Giménez, F. J., Jiménez, F., & López, V. (2013).Formación deportiva como eje central de la enseñanza del de-porte. En F. J. Castejón, J. Giménez, F. Jiménez, & V. López(Eds.), Investigaciones en formación deportiva (pp. 15-37).Sevilla: Wanceulen.
  • Côté, J. (2009). The road to continued sport participation andexcellence. In E. Tsung-Min Hung, R. Lidor, & D. Hackfort(Eds.), Psychology of sport excellence (pp. 97-104).Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
  • Coutinho, D., Gonçalves, B., Travassos, B., Folgado, H., Figueira,B., & Sampaio, J. (2020). Different marks in the pitch constraintyouth players’ performances during football small-sided games.Research Quarterly for Exercise and Sport 91, 15-23.
  • Devís, J. (1995). Deporte, educación y sociedad: Hacia un deporteescolar diferente. Revista de Educación, 306, 455-472.
  • Devís, J. (1997). Bases para una propuesta de cambio en la ense-ñanza de los juegos deportivos. En J. Devís y C. Peiró (Coords.),Nuevas perspectivas curriculares en educación física: La salud y los juegos modificados (pp. 141-159). Barcelona: Inde.
  • Devís, J., & Sánchez, R. (1996) La enseñanza alternativa de losjuegos deportivos: antecedentes, modelos actuales de inicia-ción y reflexiones finales. En J. A. Moreno, & P. L. Rodríguez(Comps.), Aprendizaje deportivo (pp. 159-181). Murcia: Uni-versidad de Murcia.
  • Duarte, R., Araújo, D., Davids, K., Travassos, B., Gazimba, V., &Sampaio, J. (2012) Interpersonal coordination tendencies shape1-vs-1 sub-phase performance outcomes in youth soccer.Journal of Sports Sciences, 30, 871-877.
  • Estriga, M. L. (2019). Team handball: Teaching and learning step-by-step: An instructional guide. Porto: Agência Nacional ISBN.
  • FEB. (2018). Campeonato de España de selecciones autonómicasde minibasket temporada 2018/2019. Madrid: FEB.
  • García-Angulo, A., Giménez-Egido, J. M., García-Angulo, F. J., &Ortega-Toro, E. (2019). Revisión de los reglamentos debalonmano en categorías de formación en España. e-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 15, 9-22.
  • González, M., Manrique, J. C., & López, V. M. (2012). Valoración del primer curso de implantación de un programa municipal integral de deporte escolar. Retos, 21, 14-18
  • Hernández, J. (1998). Fundamentos del deporte. Análisis de las estructuras del juego deportivo. Barcelona: Inde.
  • Hopper, T. (2011). Game-as-teacher: Modification by adaptationin learning through game-play. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, 2, 3-21.
  • Kempe, M., & Memmert, D. (2018). «Good, better, creative»:The influence of creativity on goal scoring in elite soccer. Journal of Sports Sciences, 36, 2419-2423.
  • Kenney, W. L., Wilmore, J. H., & Costill, D. L. (2015). Physiologyof sport and exercise. Champaign, IL : Human Kinetics.
  • Kjønniksen, L., Anderssen, N., & Wold, B. (2009). Organized youthsport as a predictor of physical activity in adulthood. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 19,646-654.
  • Kliethermes, S. A., Nagle, K., Côté, J., Malina, R. M., Faigenbaum,A., Watson, A., ...Jayanthi, N. (2020). Impact of youth sportsspecialisation on career and task-specific athletic performance:a systematic review following the American Medical Societyfor Sports Medicine (AMSSM) Collaborative ResearchNetwork’s 2019 Youth Early Sport Specialisation Summit.British Journal of Sports Medicine, 54, 221-230.
  • Lara, D., & Sánchez-Sáez, J. A. (2018). Análisis cualitativo delbalonmano playa femenino: 2013-2017. Revista Internacionalde Deportes Colectivos, 35, 83-95.
  • Lara, D., Sánchez-Sáez, J. A., Morillo, J. P., & Sánchez, J. M.(2018). Estructura de juego del balonmano playa. Revista In-ternacional de Deportes Colectivos, 34, 89-100.
  • Lohse, K., Miller, M., Bacelar, M., & Krigolson, O. (2019). Errors,rewards, and reinforcement in motor skill learning. En N. J.Hodges, & A. M. Williams (Eds.), Skill acquisition in sport.Research, theory and practice (pp. 39-60). London: Routledge.
  • López-Herrero, F., & Arias-Estero, J. L. (2019). Efecto de la modalidad de juego en baloncesto (5vs.5 y 3vs.3) sobre conductasmotrices y psicológicas en alumnado de 9-11 años. Retos, 36,354-361.
  • Malina, R. M., & Bouchard, C. (1991). Growth, maturation, andphysical activity. Champaign, IL.: Human Kinetics.
  • Mcintyre, F., Parker, H., Chivers, P., & Hands, B. (2018). Actual competence is a predictor of physical activity in children aged 6-9 years. Journal of Sports Sciences, 36, 1433-1440.
  • Merino, C., & Livia, J. (2009). Intervalos de confianza asimétricos para el índice la validez de contenido: Un programa visual basicpara la V de Aiken. Anales de Psicología, 25, 169-171.
  • Morales, M. T., & Arias, J. L. (2015). Diferencias entre el juego 7vs. 7 y el 4 vs. 4 en el balonmano escolar en relación al rendi-miento, percepción del esfuerzo y la intencionalidad de práctica. Retos, 27, 34-39
  • Morillo, J. P., Lara, D., Sánchez-Sáez, J. A., & Sánchez, J. M. (enprensa). Balonmano playa. La formación del entrenador. Sevi-lla: Wanceulen Editorial.
  • Morillo, J. P., Reigal, R. E., & Hernández-Mendo, A. (2016). Relaciones entre el perfil psicológico deportivo y la ansiedad com-petitiva en jugadores de balonmano playa. Revista de Psicología del Deporte, 25, 121-128.
  • Passos, P., Araújo, D., Davids, K., Gouveia, L., Milho, J., & Serpa,S. (2008). Information-governing dynamics of attacker-defen-der interactions in youth rugby union. Journal of Sports Sciences, 26, 1421 1429.
  • Pellett, T. L., Henschel-Pellett, H. A., & Harrison, J. M. (1994).Influence of ball weight on junior high-school girls’ volleyball performance. Perceptual and Motor Skills, 78, 1379-1384.
  • Pelletier, V. H., & Lemoyne, J. (2020). Exploring the impacts ofearly sport specialization among Québec’s adolescent hockeyplayers. Journal of Expertise, 3, 41-54
  • Penfield, R., & Giacobbi, P. (2004). Applying a score confidenceinterval to Aiken’s item content-relevance index. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 8, 213-225.
  • RFEBM. (2005). Mini balonmano. Madrid: Gymnos.
  • RFEBM. (2016). Reglas de juego de balonmano Playa. Madrid:RFEBM.
  • RFEBM. (2020). Normativa, reglamentación y bases de las com-peticiones estatales de balonmano playa. Madrid: RFEBM.
  • RFEVB. (2017). Reglas de juego. Categoría alevín. Madrid:RFEVB.Telama, R., Yang, X., Hirvenssalo, M., & Raitakari, O. (2006).Participation in organized youth sport as a predictor of adult physical activity: a 21-year longitudinal study. Pediatric Exercise Science, 17, 76-88.
  • Tyler, R., Mackintosh, K. A., Spacey, H. L., & Stratton, G. (2020).A cross-sectional study on the deprivation and sex differences in health-related fitness measures in school children. Journal ofSports Sciences, 38, 70-78.
  • Vealey, R. S. & Chase, M. (2016). Best practice for youth sport.Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Zarazaga, F., Caldeira, P., Batalau, R., Araújo, D., & Nunes, M.(2020). Self-determination theory and nonlinear pedagogy: Anapproach to exercise professionals’ strategies on autonomousmotivation. Retos, 37, 680-686.