Clamor de Gaiaviolencia, ecología y mito en Claribel Alegría

  1. Fernández Zambudio, Josefa 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revue:
Revista Humanidades: Revista de la Escuela de Estudios Generales

ISSN: 2215-3934

Année de publication: 2021

Volumen: 11

Número: 1

Type: Article

DOI: 10.15517/H.V11I1.45067 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Revista Humanidades: Revista de la Escuela de Estudios Generales

Résumé

In this paper, are shown the keys to the ways that Claribel Alegría approaches in her poetry the destruction of nature by men and of men among themselves, as specifications of the modes of violence. Here, will be analyzed the verses where these themes have been developed, in order to show which images, she has used and in which contexts she has expressed her concern, deepening his approach through some myths of the Greco-Roman tradition. These allow her to explore diverse perspectives, ranging from warning to hope for change, thanks to different metaphors and techniques of representation. It is shown that the poetic vision about the concern on how we connect with other people and with our environment is achieved thanks to the distancing provided by mythological character representations.

Références bibliographiques

  • Albelda, J., Parreño, J.M. y Marrero Henríquez, J. M. (Coords.). (2019). Humanidades ambientales. Pensamiento, arte y relatos para el Siglo de la Gran Prueba. Madrid, España: Ediciones Catarata.
  • Alcantar, S. (2018). Volcán y lucha social: el símbolo del volcán en Cenizas de Izalco y algunos poemas de Claribel Alegría. Istmo. Revista virtual de estudios literarios y culturales centroamericanos, 36,130-144.
  • Alegría, C. (1973). Pagaré a cobrar y otros poemas. Barcelona, España: Ocnos.
  • Alegría, C. (1978). Sobrevivo. La Habana, Cuba: Casa de las Américas.
  • Alegría, C. (1987). La mujer del río Sumpul. Bogotá, Colombia: Editorial del Museo Rayo.
  • Alegría, C. (1989). Y este Poema-Río. Managua, Nicaragua: Editorial Nueva Nicaragua.
  • Alegría, C. (1993). Variaciones en clave de Mí. Madrid, España: Libertarias /Prodhufi.
  • Alegría, C. (1996). Umbrales. Madrid, España: Visor.
  • Alegría, C. (2005). Soltando amarras. Madrid, España: Visor.
  • Alegría, C. (2008). Mitos y delitos. Madrid, España: Visor.
  • Alegría, C. (2011). Otredad. Madrid, España: Visor.
  • Alegría, C. (2016). Amor sin fin. Madrid, España: Visor.
  • Alegría, C. y Flakoll, D. J. (1982). Nicaragua, la revolución sandinista. México: Era.
  • Alegría, C. y Flakoll, D. J. (1983). No me agarran viva: la mujer salvadoreña en lucha. México: ERA.
  • Alegría, C. y Flakoll, D. J. (1984). Para romper el silencio: resistencia y lucha en las cárceles salvadoreñas. México: ERA.
  • Alegría, C. y Flakoll, D. J. (1992). Fuga de Canto Grande. San Salvador, El Salvador: UCA Editores.
  • Alegría, C. y Flakoll, D. J. (1993). Somoza, expediente cerrado. Managua, Nicaragua: El gato negro.
  • Balladares, M. A. (2014). Mitos y delitos de Claribel Alegría: una lectura crítico-genética de tres poemas. Revista Iberoamericana, 80(246), 241-254.
  • Basile, T. (Coord.). (2015). Literatura y violencia en la narrativa latinoamericana reciente. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata.
  • Boschetto Sandoval, S. (1994). Awakening Women in Central America: Claribel Alegría’s Fictions. En S. Boschetto y M.P. McGowan (Eds.), Claribel Alegría and central american literatura (pp. 97-110). Athens, Estados Unidos: Ohio University Center for International Studies.
  • Castellón, B. (2012). El espíritu del bosque: sombra y alas en Claribel Alegría. Cuadernos Hispanoamericanos, (740), 35-40.
  • Chen, J. (2017). Monólogo dramático e intertextualidad: Claribel Alegría y Ovidio. Káñina, 41(3), 75-88.
  • Cuvardic, D. (2016). El monólogo dramático en el discurso poético. Káñina, 40(1), 167-182.
  • Díaz, L. (2019). Los hombres de la edad de hierro. Antropología de la Grecia arcaica. Pensamiento al margen: revista digital sobre las ideas políticas, (Extra 1), 184-200.
  • Ferro Sardi, N. (2005). Anatomía no es destino. No me agarran viva. La mujer salvadoreña en la lucha de Claribel Alegría y D. J. Flakoll. Telar: Revista del Instituto Interdisciplinario de Estudios Latinoamericanos, 2(2-3), 99-103.
  • Flys, C., Marrero, J. M. y Barella, J. (2010). Ecocríticas. Literatura y medio ambiente. Madrid, España: Iberoamericana Vervuert.
  • Fernández-Galiano, M. (1961). La transcripción castellana de los nombres propios griegos. Madrid, España: Sociedad española de Estudios Clásicos.
  • French, J. (2014). Naturaleza y subjetividades en la América Latina colonial: identidades, epistemologías, corporalidades. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 40(79), 35-56.
  • Glotfelty, Ch. y Fromm, H. (1996). The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. Georgia, Estados Unidos: University of Georgia Press.
  • Gondouin, S. (2014). De este lado del espejo: cruzando fronteras en Luisa en el país de la realidad (Claribel Alegría, 1997). Cahiers d’études romanes, 28, 167-180.
  • Guerrero, B. (ed.). (2017). Aunque dure un instante. Salamanca, España: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Heffes, G. (2013). Políticas de la destrucción /Poéticas de la preservación. Apuntes para una lectura (eco)crítica del medio ambiente en América Latina. Rosario, Argentina: Beatriz Viterbo Editora.
  • Huete, U. (2015). Claribel Alegría: El que quiera conocerme que lea mi poesía. El País. Babelia. Recuperado de https://elpais.com/cultura/2015/11/05/babelia/1446727013_775954.html.
  • Last, A. (2015). Fruit of the cyclone: Undoing Geopolitics through Geopoetics. Geoforum, 64, 56-64.
  • Martín, I. y Molina, F. (2018). Mythology and ecocriticism: a natural encounter introduction. Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, 9(2), 1-7.
  • Murphy, P. (1995). Literature, Nature, and Other. Ecofeminist Critiques. Nueva York, Estados Unidos: State University of New York.
  • Pérez, R. (2007). El monólogo dramático en la poesía española del XX: ficción y superación del sujeto lírico confesional del Romanticismo. Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 36(1).
  • Paravisini, L. (2008). Endangered Species: Caribbean Ecology and the Discourse of Nation. En L. ParavisinieI. Romero (Ed.), Displacements and Transformations in Caribbean Cultures (pp. 1-8). Gainesville, Estados Unidos: University Press of Florida.
  • Richardson, N. J. (1974). The homeric hymn to Demeter. Oxford, Reino Unido: Oxford Clarendon Press.
  • Del Pilar, M. (2018). Claribel Alegría, huésped de su tiempo. Telar: Revista del Instituto Interdisciplinario de Estudios Latinoamericanos, 20(1), 14-17.
  • Saravia, M. I. y Featherston, C. (Coords.). (2019). Expresiones de violencia en la literatura: De Grecia a nuestros días. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata.
  • White, S. F. (2011). Arando el aire. La ecología en la poesía y la música de Nicaragua. Managua, Nicaragua: 400 Elefantes.
  • Yepes, E. (2014). Derroteros de la ecocrítica en tierras americanas. Latin American Research Review, 49(2), 243-252.
  • Yúdice, G. (1985). Letras de emergencia: Claribel Alegría. Revista Iberoamericana, 51(132-133), 953-964.