El amor en A. Machado y M. de Unamuno, un impulso hacia lo otro.

  1. López Ruiz, Patricia Teresa 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Estudios románicos

ISSN: 0210-4911

Año de publicación: 2020

Título del ejemplar: Paseo y paisaje en las letras románicas

Número: 29

Páginas: 269-281

Tipo: Artículo

DOI: 10.6018/ER.404041 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Estudios románicos

Resumen

  Even taking into account their interest in the question of otherness, the machadian and unamunian works, are disparate if we think about the literary strategies they used for others or in the purpose they had. Machado, to know himself, resorted to a creation of figurations that would express themselves, more similar to that of Pessoa -although without reaching such a degree of disconnection- namely, and despite the various denominations that criticism have given, to the creation of apocryphal. On the contrary, Unamuno, yearning for immortality, introduced his figure of author as a character, put part of what he was in the construction of these beings that would remain within the history of literature or created a poet ex-future self (in the case of Rafael), more alien to his person than the apocryphal are, but not so much so that we can call it heteronym. Despite these differences, our writers converged at the time of finding in love the engine necessary to jump from one the other.

Referencias bibliográficas

  • BARJAU, E. (1975): Antonio Machado: teoría y práctica del apócrifo. Barcelona: Ariel.
  • BLASCO, F. J. (1989). “Miguel de Unamuno: “Teresa”. Revista de literatura y cultura, 3, 37-45.
  • CASARES, A.B. (2005): La invención de Morel. Madrid: Cátedra.
  • COBOS, P. d. A. (1972): Humor y pensamiento de Antonio Machado en sus apócrifos. Madrid: Insula.
  • DARÍO, R. (2012): Azul… Cantos de Vida y Esperanza. Madrid: Espasa Libros, S. L.U.
  • FERRARI, M. B. (2013): Teresa, de Miguel de Unamuno: un caso de mistificación literaria.
  • KRAUSE, K. C. F. (2003): Ideal de la Humanidad para la vida. [
  • LOURENÇO, A. (1997): Identidad y alteridad en Fernando Pessoa y Antonio Machado (Álvaro de Campos y Juan de Mairena). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • MACHADO, A. (1971): Nuevas canciones y de un cancionero apócrifo. Madrid: Clásicos Castalia, S. A.
  • MACHADO, A. (1971): Soledades (Poesías). Madrid: Taurus.
  • MACHADO, A. (1982): Campos de Castilla. Madrid: Cátedra.
  • MACHADO, A. (1988): Poesías completas. Madrid: Espasa Calpe.
  • MACHADO, A. (2016): Juan de Mairena I. Madrid: Cátedra.
  • MARTÍNEZ, F. (2013): Antonio Machado: la superación del solipsismo. (El escepticismo esperanzado del poeta y el pesimismo trágico del pensador de la esencial heterogeneidad del ser (Trabajo Fin de Máster). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • MUÑOZ, M. J. (2014): “Unamuno y Ortega. Autoría y trascendencia en Niebla”. BHS, 91(6), 601-619.
  • NAVAJAS, G. (1988): Miguel de Unamuno: bipolaridad y síntesis ficcional. Una lectura posmoderna. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias, S. A.
  • NICHOLAS, R L. (1987): Unamuno narrador. Madrid: Clásicos Castalia, S. A.
  • PESSOA, F. (2015): Libro de versos de Álvaro de Campos. Madrid: Visor Libros.
  • UNAMUNO, M. D. (1950): Obras Selectas. Madrid: Editorial Plenitud.
  • UNAMUNO, M. D. (1975): Poesías. Barcelona: Labor S. A.
  • UNAMUNO, M. D. (1985): Niebla. Barcelona: Plaza & Janés Editores, S. A.
  • UNAMUNO, M. D. (2000): Teresa. Valencia: Denes.
  • VALLEJO, C. (1989): Obra Poética Completa. Bogotá: La Oveja Negra.
  • VALLEJO, C. (2017): Obra poética completa. Madrid: Alianza Editorial, S. A.