El Texto Guía como recurso didáctico en la enseñanza universitaria

  1. Serrano Sánchez, José Luis 1
  2. González Catalayud, Víctor 2
  3. Román García, María del Mar 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad Miguel Hernández de Elche
    info

    Universidad Miguel Hernández de Elche

    Elche, España

    ROR https://ror.org/01azzms13

Zeitschrift:
Research in Education and Learning Innovation Archives. REALIA

ISSN: 2659-9031

Datum der Publikation: 2020

Nummer: 25

Seiten: 54-67

Art: Artikel

DOI: 10.7203/REALIA.25.17645 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Research in Education and Learning Innovation Archives. REALIA

Zusammenfassung

In this study we analyze how a teaching aid known as a Study Guide influences the teaching and learning process in a subject of the undergraduate degree in Elementary Education at the University of Murcia (Spain). To do so, we developed an ad hoc questionnaire comprising 30 five-option Likert-style questions. The questionnaire was then validated using the expert judgment technique. The dimensions of analysis were: use of the Study Guide, content of the Study Guide, and activities conducted. Our results show that the students valued the structure and usefulness of the Study Guide positively for preparing the examination, completing the course assignments and understanding key concepts. Gender differences were observed in relation to the usefulness of the evaluation rubrics since female students generally found them useful whereas male students did not. The result was the same when it came to the understanding of concepts and the completion of assignments. Our analysis of the structure of this material means that this research will also help strengthen the call for Study Guide projects published each year by the University of Murcia.

Bibliographische Referenzen

  • Berrocoso, J. V., y Gómez, A. C. (2014). El uso de e-rúbricas para la evaluación de competencias en estudiantes universitarios. Estudio sobre fiabilidad del instrumento. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 49–79.
  • Carlino, P. (2003). Leer textos complejos al comienzo de la educación superior: tres situaciones didácticas para afrontar el dilema. Textos. Didáctica de la Lengua y la Literatura(33), 43–51. Descargado de https://www.aacademica.org/paula.carlino/ 172.pdf
  • Crocker, L., y Algina, J. (1986). An introduction to classical and modern test theory. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Cubo, S. (2011). Muestreo. En S. Cubo, B. Marín, y J. L. G. Ramos (Eds.), Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud (pp. 110–133). Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Egaña, T., Bidegain, E., y Zuberogoitia, A. (2013). ¿Cómo buscan información académica en internet los estudiantes universitarios? Lo que dicen los estudiantes y sus profesores. Edutec.Revista electrónica de tecnología educativa, 43, 1–15. https://doi.org/10.21556/ edutec.2013.43.332
  • Escobar-Pérez, J., y Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6, 27–36. Descargado de http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf
  • Estienne, V., y Carlino, P. (2004). (Vol. 4). Descargado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/ revistas/index.php/unip/issue/current
  • Gutierrez, I., Lopéz, P., Serrano, J. L., y Solano, I. M. (2017). Estrategias y herramientas para aprender: descripción de los PLE de los estudiantes universitarios españoles y propuestas para la mejora de la respuesta institucional. En M. P. Prendes y M. M. Román (Eds.), Entornos personales de aprendizaje: una visión actual de cómo aprender con tecnologías (pp. 65–88). Barcelona: Octaedro.
  • Gutiérrez, I., y Serrano, J. L. (2016). Evaluation and development of digital competence in future primary school teachers at the University of Murcia. Journal of New Approaches in Educational Research, 5(1), 51–56. https://doi.org/10.7821/naer.2016.1.152
  • Henry, L. A. (2006). SEARCHing for an Answer:The critical role of new literacies while reading on the Internet. The reading teacher, 59(7), 614–627. https://doi.org/10.1598/ RT.59.7.1
  • la Cruz Flores, G. D., y Hernández, L. F. A. (2014). Rúbricas y autorregulación: pautas para promover una cultura de la autonomía en la formación profesional. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 31–48.
  • López-Flamarique, P. (2017). Buscar, evaluar y seleccionar información digital: una experiencia didáctica en Educación Secundaria Obligatoria (Tesis Doctoral no publicada). Universidad de Mondragón.
  • Marín, M. (2006). Alfabetización académica temprana. Lectura y vida. Revista latinoamericana de lectura, 27 (4), 30–47. Descargado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/ numeros/a27n4/27_04_MarIn.pdf
  • Martín, B. (2011). Técnicas e instrumentos de recogida de investigación. En B. Martín y J. L. Ramos (Eds.), Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud (pp. 173–233). Pirámide.
  • Marucco, M. (2011). ¿Por qué los docentes universitarios debemos enseñar a leer y a escribir a nuestros alumnos? Revista Electrónica de Didáctica en Educación Superior(2), 1–7. Descargado de https://isfd87-bue.infd.edu.ar/sitio/upload/Marucco.pdf
  • Pardo, A., Ruiz, M. A., y San-Martín, R. Y. (2015). Análisis de datos en ciencias sociales y de la salud I. Madrid: Síntesis.
  • Peña, F. J. (2011). Leer y escribir. Prácticas necesarias en la universidad. Educere, 15(52), 711–719. Descargado de https://www.redalyc.org/pdf/356/35622379018.pdf
  • Peña, L. B. (2008). La competencia oral y escrita en la educación superior. Descargado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-189357_archivo_pdf_comunicacion.pdf
  • Prendes, M. P., Solano, I. M., Serrano, J. L., González, V., y Román, M. M. (2018). Entornos Personales de Aprendizaje para la comprensión y desarrollo de la Competencia Digital: un estudio exploratorio con futuros profesionales. Revista Educatio XXI , 36(2), 115–134. https://doi.org/10.6018/j/333081
  • Serrano, J. L., Román, M. M., González, V., y Prendes, M. P. (2016). Aplicaciones sociales de las TIC para la Escuela y el tiempo libre. Murcia: Editum.
  • Vázquez, A. (2005). ¿Alfabetización en la Universidad? . Re-conociendo los problemas educativos en la Universidad. Colección de Cuadernillos de actualización para pensar la enseñanza universitaria. Argentina. Descargado de https://www.unrc.edu.ar/unrc/ academica/docs/publicaciones/cuadernillo01.pdf
  • DOI: https://doi.org/10.7203/realia.25.17645