Análisis de los jugadores asistentes a un evento de eSportPerfil social y hábitos deportivos

  1. Ibáñez, D. 1
  2. López-Gullón, J.M. 1
  3. Deliautaite, K. 2
  4. Carboneros, M. 1
  5. Vegara-Ferri, J. M. 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Lithuanian Sport University
Journal:
Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud

ISSN: 1989-6247

Year of publication: 2020

Volume: 12

Issue: 5

Pages: 770-791

Type: Article

More publications in: Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud

Abstract

ESports are an essential sector in the ICT area, generating large revenues among professionals. For this reason, the objective of this study is to detail the player profile and sports habits of players attending an eSport event. The sample consisted of 390 participants who attended the League of Legends "Iberian Cup 2019" tournament in Barcelona. The instrument used was a digital "Ad hoc" questionnaire, filled in "in situ". The most popular game among participants was "League of Legends, with a higher percentage of participation in the "Gold" league. In the other results, participants preferred "playing with friends" and for fun; most participants played between 10-20 hours, their sports practice decreased to more dedication and hours of play, and only 7,4% were part of a club. These results are useful to detail the profile of the current gamer.

Bibliographic References

  • Adamus, T. (2012): ‘Playing computer games as electronic sport: In search of a theoretical framing for a new research field’, en J. Froome y A. Unger (Eds.): Computer Games and New Media Cultures: A Handbook of Digital Game Studies, pp. 477-490. Berlin: Springer.
  • AEVI. (2014). Padres y videojuegos hoy. asociación española de videojuegos España. Disponible en: http://www.aevi.org.es/web/wp-content/uploads/2015/12/Estudio-Padres-y- Videojuegos-Hoy.pdf
  • AEVI. (2019). E-sports - Asociación Española de Videojuegos. Disponible en: http://www.aevi.org.es/e-sports/
  • Alarcón, I. y Collazos, A. (2017). League of Legends como estrategia para desarrollar la creatividad, el trabajo en equipo, la agilidad mental y el pensamiento estratégico de los estudiantes de la Corporación Universitaria del Huila. En J. Escobar Gómez (Ed.), Las competencias y la gestión del conocimiento (pp. 288-305). Medellín: Editorial Corporación CIMTED.
  • Antón, M. (2018). Los eventos de deportes electrónicos (esports) como herramienta de promoción turística. XII Congreso Virtual Internacional de Turismo y Desarrollo, November, 13. Disponible en: https://www.eumed.net/actas/18/turismo/7-los-eventos-de-deportes-electronicos.pdf
  • Bertrán, E. y Chamarro, A. (2016). Videojugadores del League of Legends: El papel de la pasión en el uso abusivo y en el rendimiento. Adicciones, 28(1), 28-34.
  • Camarero Cano, L. (2015). Ensayo Comunidades tecnosociales. Evolución de la comunicación analógica hacia la interacción analógico-digital. Revista Mediterránea de Comunicación, 6 (1), 187–195. Doi:10.14198/MEDCOM2015.6.1.11
  • Carrillo Vera, J. A. (2015). Social dimensions of the online videogames: from gamer community to e-sports. Index Comunicación, 10(1), 39–51.
  • Curtis, C. B., Pool, M. C. L. y Moreno, H. M. G. (2019). Videojuegos MOBA como fenómeno transmedia: El caso League of Legends como proceso de conformación de identidades, resistencias y agencias. Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital, 8(1), 92-118.
  • Entertainment Software Association. (2020). La nueva campaña de la ESA “Generación de juegos” muestra que el juego de video trae beneficios más allá de la diversión - Entertainment Software Association. Disponible en: https://www.theesa.com/press-releases/new-esa-game-generation-campaign-shows-video-game-play-brings-benefits-beyond-fun/
  • E-Sport Earnings (2020.). Top 100 Highest Overall Earnings - Esports Player Rankings :: Esports Earnings. 2012-2020. Retrieved February 15, 2020, from https://www.esportsearnings.com/players
  • Fernández-Suárez, A. (2014). Análisis de la situación actual de las ferias ycongresos de videojuegos de turismo.Oviedo, Asturias: Universidad de Oviedo.
  • Garcés, T. E., Cuberos, R. C., Sánchez, M. C., Martinez, A. M., Ortega, F. Z. y Martínez, C. P. (2015). Análisis descriptivo del uso problemático y hábitos de consumo de los videojuegos con relación al género en estudiantes universitarios. RELATEC: Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa, 14(3), 85-93
  • García, A. (2020). League of Legends arranca su octava temporada. La Vanguardia. Disponible en: https://www.lavanguardia.com/tecnologia/20180116/4458435732/league-of-legends-lol-octava-temporada-season-8-novedades.html
  • Gough, C. (2019). eSports market. Disponible en: https://www.statista.com/topics/3121/esports-market/
  • Jacobs, H. (2015). Here’s the insane training schedule of a 20-something professional gamer. Business Insider. Disponible en: https://www.businessinsider.com/pro-gamers-explain-the-insanetraining-regimen-they-use-to-stay-on-top-2015-5
  • Jenny, S., Manning, R., Keiper, M. y Olrich, T. (2016). Virtual(ly) Athletes: Where eSports Fit Within the Definition of “Sport”. Quest, 69(1), 1-18. doi:10.1080/00336297.2016.1144517
  • Jiménez, M. E. y Macotela, S. (2008). Una escala para evaluar la motivación de los niños hacia el aprendizaje de primaria. Revista mexicana de investigación educativa, 13(37), 599-623.
  • League of graphs. (2020). Distribución del rango. Diponible en: https://www.leagueofgraphs.com/es/
  • Lee, S. W., An, J. W. y Lee, J. Y. (2014). The relationship between E-Sport Viewing Motives and Satisfaction: The Case of League of Legends. En International Conference on Business, Management & Corporate Social Responsibility (pp. 33-36), Batam (Indonesia).
  • León-Jariego, R. y López-López, M. J. (2003). Los adolescentes y los videojuegos. Apuntes de Psicología, 21(1) 89–99.
  • Marcano, B. (2012). Características sociológicas de videojugadores en línea y el e-sport: el caso de Call of duty. Pedagogía social: Revista interuniversitaria, 19, 113-124.
  • McGonigal, J. (2011). Reality is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World. New York: The Penguin Press.
  • Newzoo. (2019). Newzoo Global Esports Market Report 2019. Disponible en: https://newzoo.com/insights/trend-reports/newzoo-global-esports-market-report-2019-light-version/
  • Ospina, J. (2006) La motivación, motor del aprendizaje. Revistas Ciencias Salud, 4, 158-160.
  • Martín, J. P. e Ignacio Ruiz, J. (2006). Influencia del videojuego en la conducta y habilidades que desarrollan los videojugadores. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (21), a066-a076.
  • Rivière-Gómez, J. (2015). El impacto social de League of Legends en Corea del Sur. Disponible en: https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/132850/TFM_GarciaCallealta_Impacto.pdf?sequence=1
  • Rodríguez, C. y Del Moral, M.E. (2018). Habilidades potenciadas con e-Sport League Of Legends: diseño de caso único. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 4, 28-40.
  • Rogers, C. y Bethany, L. (2020). Resumen del año 2019 - SuperData, una empresa de Nielsen. Disponible en: https://www.superdataresearch.com/2019-year-in-review/
  • Ruíz, K., Quezada, L., y Parra, G. (2019). Comunidades virtuales (fandoms) de videojuegos y su interacción: League of Legends Ecuador. Cumbres, 5(1), 83-98
  • Trent, L. D. y Shafer, D. M. (2020). Extending Disposition Theory of Sports Spectatorship to ESports. International Journal of Communication, 14, 21-28.
  • TV-Novosti (2020). Fortnite genera 1.800 millones de dólares en ingresos y termina el año como el videojuego más rentable - RT. Disponible en: https://actualidad.rt.com/actualidad/338812-fortnite-generar-millones-dolares-ingresos
  • Villa, C. (2019). Los ingresos de Fortnite caen casi un 40% con respecto a 2018. Disponible en: https://areajugones.sport.es/videojuegos/los-ingresos-de-fortnite-caen-casi-un-40-con-respecto-a-2018/
  • Wagner, M. (2006): ‘On the Scientific Relevance of eSports’, en Proceedings of the 2006 International Conference on Internet Computing & Conference on Computer Games Development, ICOMP 2006, Las Vegas, Nevada, USA, June 26-29, pp. 437-442.