El aprendizaje basado en problemas como estrategia didáctica en el diseño de prácticas de Laboratorio Clínico y Biomédico

  1. Alonso Fuentes, María Antonia 1
  2. Martínez Lozano, Carlos 2
  3. Morales Delgado, Nicanor 3
  4. Salmerón Martínez, Diego 4
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Departamento de Anatomía Humana y Psicobiología. Facultad de Medicina. Universidad de Murcia (Murcia)
  3. 3 Departamento de Histología y Anatomía. Facultad de Medicina. Universidad Miguel Hernández (Alicante)
  4. 4 Departamento de Ciencias Sociosanitarias, Universidad de Murcia, Murcia. CIBER Epidemiología y Salud Pública (CIBERESP), Murcia. IMIB-Arrixaca, Murcia
Zeitschrift:
Revista Española de Educación Médica

ISSN: 2660-8529

Datum der Publikation: 2020

Titel der Ausgabe: Revista Española de Educación Médica

Ausgabe: 1

Nummer: 2

Seiten: 105-121

Art: Artikel

DOI: 10.6018/EDUMED.455021 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Andere Publikationen in: Revista Española de Educación Médica

Zusammenfassung

In recent years, problem-based learning (PBL) has become a reference foractive teaching strategies in the field of Health Sciences Education. It allows us to create new scenarios that closely resemble the future working environment ofstudents. To this end, we have applied the PBL methodology in the design andevaluation of laboratory practices framed in the Higher Degree Training Cycle inClinical and Biomedical Laboratory to promote knowledge and achieve meaningfullearning. This study included 20 students, which were divided into small workgroups(3-4 people each). They carried out four laboratory practices, alternating thetraditional methodology and PBL, and answered an individual practice questionnaireand a survey on the applied teaching methodology and the role of the teacher. Theresponses collected were used to compare the effectiveness of both methodologies byimproving the results of the students. Our data indicate an improvement in the finalquestionnaires of all practices performed with the PBL approach, obtaining in theworst case an average score of 0.98 points higher than the traditional one. However,due to the low sample level, the results were only statistically significant in one ofthe practices. On the other hand, 95% of students considered the methodologyapplied as motivating. On the other hand, 95% of students considered themethodology applied as motivating. Overall, we can conclude that the PBLmethodology is an adequate and motivating alternative in Biomedical Sciencesteaching since it creates a collaborative environment and brings students closer totheir future professional environment.

Bibliographische Referenzen

  • Comisión para la Renovación de las Metodologías Educativas en la Universidad. Propuestapara la renovación de las metodologías educativas en la Universidad. Ministerio deEducación y Ciencia. Consejo de Organización Universitaria. Edita: Secretaría GeneralTécnica. 2006.
  • Frenk J, Chen L, Bhutta Z A, Cohen J, Crispf N, Evans T, Finebergh H, Garcia P J, Ke Y,Kelley P, Kistnasamy B, Meleis A, Naylor D, Pablos-Méndez A, Reddyn S, Scrimshaw S,Sepúlveda J, Serwadda D, Zurayk H. Profesionales de la salud para el nuevo siglo:transformando la educación para fortalecer los sistemas de salud en un mundointerdependiente. Rev Peru Med Exp Salud Publica, 2011, 28, 337-341.
  • Maquilón J. La formación del profesorado en el siglo XXI: propuestas ante los cambioseconómicos, sociales y culturales, 1ª ed.; Editum: Universidad de Murcia, Murcia, España,2011, 22, 1-343.
  • Leiva C. Conductismo, cognitivismo y aprendizaje. Tec Marcha, 2005, 18, 66-73.
  • Moreno G, Martínez R, Moreno M, Fernández M, Guadalupe S. Acercamiento a las Teoríasdel Aprendizaje en la Educación Superior. Revista digital UNIANDES Episteme, 2017, 4,48–60.
  • Ausubel D P. Teoría del aprendizaje significativo. Psicología Educativa. Un punto de vistacognoscitivo 1999, 3, 1 – 10.
  • Ballester A, Gayoso P, Payeras J, Vicens G. El aprendizaje significativo en la práctica ydidáctica de la geografía: prácticas del Seminario de aprendizaje significativo. Educación yPedagogía, 2002, 14, 97–110.
  • Ausubel D P, Novak J D, Hanesian H. Significado y aprendizaje significativo. PsicologíaEducativa. Un punto de vista cognoscitivo, 2ª ed.; México: Trillas, 1993, 47-55.
  • Rodríguez M. Monogràfic sobre Aprenentatge significatiu. Revista Electrónica deInvestigación e Innovación Educativa y Socioeducativa,2011, 3, 29–50.
  • Barrows H S. El aprendizaje basado en problemas en la medicina y más allá: una brevedescripción. New Directions for Teaching and Learning; Wilkerson L & Gijselaers W H,Eds. Editorial: Jossey-Bass Publishers, San Francisco, E.E.U.U., 1986, 68, 3-11. DOI:https://doi.org/10.3102/00346543075001027.
  • Solaz-Portolés J, Sanjosé-López V, Gómez-López A. Aprendizaje basado en problemas en laEducación Superior: una metodología necesaria en la formación del profesorado. Didácticade las Ciencias Experimentales y Sociales, 2011, 25, 177–186.http://hdl.handle.net/10550/21337.
  • Gijbels D, Dochy F, Van den Bossche P, Segers M. Effects of problem-based learning: Ameta-analysis.RevEduc Res,2005, 75, 27–61.DOI:https://doi.org/10.3102/00346543075001027.
  • Egido I, Aranda R, Cerrillo R, De la Herrán A, De Miguel S, Gómez M, Hernández R,Izuzquiza D, Murillo F J, Pérez M. Estrategia metodológica y organizativa del currículumpara la calidad de la enseñanza en los estudios de Magisterio. Aprendizaje basado enproblemas (ABP). Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2006,20, 137–149.https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27411311007.
  • Morales-Bueno P, Landa-Fitzgerald V. Aprendiaje Basado en Problemas. Problem–BasedLearning. Theoria, 2004, 13, 145–157.
  • Hmelo-Silver C E. Problem-based learning: What and how do students learn? Educ PsychRev, 2004, 16, 235–266. DOI: https://doi.org/10.1023/B:EDPR.0000034022.16470.f3.
  • Kelly O, Finlayson O. A hurdle too high? Students’ experience of a PBL laboratory module.Chem. Educ. Res. Pract., 2009, 10, 42–52. DOI: https://doi.org/10.1039/B901459B.
  • Llorens-Molina J A. El aprendizaje basado en problemas como estrategia para el cambiometodológico en los trabajos de laboratorio. Quim. Nova, 2010, 33, 994–999. DOI:http://dx.doi.org/10.1590/S0100-40422010000400043.
  • González, C. Aplicación del “Aprendizaje Basado en Problemas” en los estudios de Gradoen Enfermería. Tesis Doctoral. Universidad de Valladolid. 2012.
  • Norman, G. R. Problem-solving skills, solving problems and problem-based learning. Med.Educ., 1988, 22, 279-286. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1988.tb00754.x
  • Barrows, H. S. Problem-Based, Self-directed Learning. JAMA, 1983, 250, 3077-3080.https://doi.org/10.1001/jama.1983.03340220045031.
  • Coles, C. R. Differences between conventional and problem-based curricula in theirstudents' approaches to studying.Med. Educ., 1985, 19, 308-309.https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1985.tb01327.x.
  • Saiz C, Fernández S. Pensamiento crítico y aprendizaje basado en problemas cotidianos.REDU, 2012, 10, 325–346.http://www.pensamiento‐critico.com/archivos/bolonia.pdf.
  • Molina J A, García A, Pedraz A, Marcos, Antón M A. Aprendizaje basado en problemas: unaalternativa al método tradicional. Revista de la Red Estatal de Docencia Universitaria,2007, 3,79-85.
  • Lillo F G. Aprendizaje Colaborativo en la Formación Universitaria de Pregrado. Rev. Psic.Univ. Viña del Mar, 2013, 2, 109–142.
  • Fernández M, J-N García, Caso A, Arias O. El aprendizaje basado en problemas: revisión deestudios empíricos internacionales. Rev. Educ., 2006, 341, 397–418.
  • Wood D F. Problem based learning. BMJ, 2003, 326, 328–330. DOI:https://doi.org/10.1136/bmj.326.7384.328.
  • Jones A, McArdle P J, O’Neill P A. Perceptions of how well graduates are prepared for therole of pre-registration house of(r)cer: A comparison of outcomes from a traditional and anintegrated PBL curriculum. Med. Educ., 2002, 36, 16–25. DOI: 10.1046 / j.1365-2923.2002.01105.x.
  • Ospina J. La motivación, motor del aprendizaje. Rev. cienc. salud (Bogotá) 2006, 4, 158–160.
  • Núñez J C. (2009). Motivación, aprendizaje y rendimiento académico. Actas do X CongressoInternacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga: Universidade do Minho, 2009,41–67.
  • Bligh J, Lloyd-Jones G, Smith G. Early effects of a new problem-based clinically orientedcurriculum on students’ perceptions of teaching. Med. Educ., 2000, 34, 487–489. DOI:10.1046/j.1365-2923.2000.00447.x.