Análisis de una Escape Room educativa en clase de matemáticas de educación primaria
-
1
Universidad de Murcia
info
ISSN: 2014-3621
Any de publicació: 2020
Volum: 9
Número: 3
Pàgines: 273-297
Tipus: Article
Altres publicacions en: REDIMAT
Resum
This paper analyzes the implementation of a strategy based on the Game-Based Learning (GBL), specifically an educational escape room. In addition, the design of this didactic innovation proposal is based on a cooperative learning technique known as peer tutoring. The methodology corresponds to a non-experimental design with a transectional descriptive analysis and following a qualitative data collection technique based on a multivision of evaluation instruments, which have been designed and / or used according to the bibliography referenced. In addition, they have been subjected to a qualitative analysis process from the Atlas.ti 8 software, from which two semantic networks have been extracted. The results show the scope of the indicated purposes, although they also reflect the production of certain non-persecuted situations, some coinciding with those referenced from other works.
Referències bibliogràfiques
- Bautista, A. Rayrón, L. y de las Heras, A. (2012). Valor de los registros audiovisuales en Educación Intercultural. Comunicar, 20(39), 169-176. https://doi.org/10.3916/C39-2012-03-07
- Coronado-Hijón, A. (2016). Resiliencia académica ante las dificultades de aprendizaje de las matemáticas. En J. Gómez, E. López-Meneses y L. Molina (Eds.), Instructional strategies in teacher training (pp. 202-209). UMET Press.
- Cortese, C. (2005). Learning throught teaching. Management Learning, 36(1), 87-115. https://doi.org/10.1177/1350507605049905
- Decreto n.º 198/2014, de 5 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Boletín Oficial de la Región de Murcia, 206, 6 de septiembre de 2014, pp. 33054-33556.
- Del Moral, M.E., Fernández, L.C. y Guzmán-Duque, A.P. (2016). Proyecto game to learn: aprendizaje basado en juegos para potenciar las inteligencias lógico-matemática, naturalista y lingüística en Educación Primaria. Píxel-Bit: Revista de Medios y Educación, 49, 177-193.
- Diago, P.D. y Ventura-Campos, N. (2017). Escape Room: gamificación educativa para el aprendizaje de las matemáticas. Suma: revista sobre Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas, 85, 33-40.
- Durán, D. (2003). Una experiencia de tutoría entre iguales, método de aprendizaje cooperativo para la diversidad. En Congreso Internacional: una escuela para todos. Estrategias de intervención y evaluación. Universitat Ramón Llull.
- Duran, D. (2011). Aprender enseñando: un paradigma emergente. Herramientas: Revista de Formación y Empleo, 110, 4-13.
- Duran, D. y Huerta, V. (2008). Una experiencia de tutoría entre iguales en la Universidad mexicana de Oaxaca. Revista iberoamericana de Educación, 48(1), 1-12.
- Fernández March, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio Siglo XXI, 24, 35-56.
- García-Sánchez, B. y Aguado, J.C. (2018). Uso de juegos matemáticos y matemagia en la enseñanza de las matemáticas. En R. Garrido, I. Ros y D. García (Eds.), Compartiendo inquietudes educativas: Motivar, crear, aprender (pp. 81-86). OMM Press.
- Gómez-Ortega, V. (2018). Una introducción a la suma y la reta en Educación Infantil a través de un cuento. Edma 0-6: Educación Matemática en la infancia, 7(1), 82-98.
- Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (1991). Metodología de la Investigación (5. ª Edición). McGraw-Hill.
- Kaufmann, O.T. (2019). Students’ reasoning on multiplication in the context of a primary school classroom. REDIMAT – Journal of Research in Mathematics Education, 8(1), 6-29. https://doi.org/10.4471/redimat. 2019.2822
- Lara, S. (2001). Una estrategia eficaz para fomentar la cooperación. ESE: Estudios sobre educación, 1, 99-110.
- León, C., Maz-Machado, A. Madrid, M.J. y Jiménez-Fanjul, N. (2018). Estrategias didácticas en libros de matemáticas españoles del siglo XIX: los tratados elementales de Juan Cortázar. UNIÓN, 52, 34-45.
- Massot, I., Dorio, I. y Sabariego, M. (2004). Estrategias de recogida y análisis de la información. En R. Bisquerra (Ed.), Metodología de la Investigación Educativa (pp. 321-357). La Muralla.
- Mateo, J. (2004). La investigación ex post-facto. En R. Bisquerra (Ed.), Metodología de la Investigación Educativa (pp. 187-221). La Muralla
- Merchán, G.R. (2017). The Gate School Escape Room: An educational proposal. (Trabajo Fin de Máster). University of Valladolid.
- Montañés, J., Parra, M., Sánchez, T., López, R., Latorre, J.M., Blanc, P., … y Turégano, P. (2000). El juego en el medio escolar. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 15, 235-260.
- Muthma´innah, M. (2017). What´s about Peer Tutoring Learning Model? Journal of Physics: Conference Series, 895(1) 1-6. https://doi.org/ 10.1088/1742-6596/895/1/012064
- Nicholson, S. (2015). Peeking behind the loocked door: A survey of escape room facilities. Retrieved from http://scottnicholson.com/pubs/ erfacwhite.pdf
- Orellana, D.M. y Sánchez-Gómez, M.C. (2006). Técnicas de recolección de datos en entornos virtuales más usadas en la investigación cualitativa. RIE: Revista de Investigación Educativa, 24(1), 205-222.
- Pho, A. & Discore, A. (2015). Game-Based Learning. In Tips and trends. Instructional Technologies Committee. Documento digital.
- Pisabarro, A.M. y Vivaracho, C.E. (2018). Gamificación en el aula: gincana de programación. ReVisión: Revista de Investigación en Docencia Universitaria de la Informática, 11(1), 85-93.
- Pujolás, P. (2002). El aprendizaje cooperativo. Algunas propuestas para organizar de forma cooperativa el aprendizaje en el aula. (Documento de trabajo). Vic: Universidad de Vic.
- Ribosa, J. y Durán, D. (2017). Cooperación, juego y matemáticas: análisis de la aplicación del Tridio Cooperativo con alumnado de Primaria. PNA: Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, 11(3), 205-231.
- Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. RUSC: Universities and Knowledge Society Journal, 1(1), 1-16.
- Sánchez, G. (2014). Tutoría entre iguales, antecedentes históricos y principios psicopedagógicos. Revista Ensayos Pedagógicos, 9(2), 91-105. https://doi.org/10.15359/rep.9-2.4
- Salas, R.A. (2018). Uso del servicio en la nube GeoGebra durante el proceso enseñanza-aprendizaje sobre las matemáticas. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo: RIDE, 8(16), 23-52. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.331
- Salas, R.A. y Lugo, J.L. (2019). Impacto del aula invertida durante el proceso educativo sobre las derivadas. EDMETIC, 8(1), 147-170. https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i1.9542
- Stone, Z. (2016). The rise of Educational Escape Rooms. The Atlantic, 28(7).
- UNESCO (2007). Informe de seguimiento de la EPT en el mundo. Bases sólidas: Atención y educación de la primera infancia. UNESCO.
- Valverde, L.A. (1993). El diario de campo. Revista Trabajo Social, 18(39), 308-319.
- Villanueva, L. (2001). El aprendizaje cooperativo en historia: diseño de actividades y efectos cognitivos y sociales. [Tesis doctoral, Universidad de Murcia].
- Wiemker, M. Elumir, E. & Clare, A. (2015). Escape Room Games: Can you transform an unpleasant situation into a pleasant one? In J. Haag, J. Weißenböck, W. Gruber & C. F. Freisleben-Teutscher (Eds.), Game Based Learning – Dialogorientierung & spielerisches Lernen digital und analog (pp. 55-68). University of Applied Sciences.