The learning of sports in Physical Education through project work

  1. Rosa Guillamón, Andrés 1
  2. Carrillo-López, Pedro José 1
  3. García-Cantó, Eliseo 1
  1. 1 Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal, Facultad de Ciencias de la Educación
Revista:
Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

ISSN: 2603-6789

Any de publicació: 2020

Volum: 4

Número: 1

Pàgines: 121-132

Tipus: Article

Altres publicacions en: Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

Resum

Introduction: Text. Introduction: the most common way of understanding Physical Education in our society is through play and sport. Therefore, these motor manifestations should be used as motivating elements to enhance attitudes and values of personal and social responsibility. Objectives: The objective of this work was to design a learning project for teaching sports. Results and discussion: Physical Education professionals have a pedagogical resource, such as project-based learning, with which to design a didactic intervention for the teaching of sports that contributes to the integral development of students, and with a pedagogical perspective that allows a didactic transposition between school and society. It is development favors a thought capable of generating creative ideas by exploring possible solutions by students favoring divergent thinking. Conclusions: The teacher must favor an apprenticeship of sports, with pedagogical and recreational-recreational criteria as a backbone to favor the development of the individual's personality and competencies. In this sense, the project-based learning methodology responds to these demands since the activities are programmed and designed around student interest centers

Referències bibliogràfiques

  • Barrachina, J., Blández, J., Blázquez, D., Camerino, O., Castañer, M., Rubio, L., Sáez de Ocáriz, U. & Sebastiani, E. (2016). Métodos de enseñanza en Educación Física. Enfoques innovadores para la enseñanza de competencias. Barcelona: Inde.
  • Blázquez, D. (2013). Iniciación a los deportes de equipo. Del juego al deporte: de los 6 a los 10 años. Barcelona: Inde.
  • Blázquez, D. (2010). La iniciación deportiva y el deporte escolar. Barcelona: Inde.
  • Contreras, O., De la Torre, E. y Velázquez, R. (2001). Iniciación Deportiva. Madrid: Síntesis.
  • Decreto n.º 198/2014, de 5 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Consejo de Gobierno. BORM, núm. 206, de 6 de septiembre de 2014.
  • Gallahue, D., Ozmun, J.C. y Goodway, J.D. (2011). Understanding motor development: infants, children, adolescents and adults (7.ª ed.). New York: McGraw Hill.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2013). Cooperation in the Classroom (9th ed.). Edina, MN: Interaction Book Company.
  • Ley Orgánica n.º 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. Jefatura del estado. BOE n.º 295, de 10 de diciembre.
  • Martínez-Santos, R. (2014). Juegos, reglas y azar (1ª parte). Sobre la naturaleza de los juegos deportivos. Retos, 26, 143-148.
  • Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. BOE, núm. 25, de 29 de enero de 2015.
  • Pérez-Soto, J.J., Rosa, A. & García-Cantó, E. (2016). La tarea competencial en Educación Física. EmásF Revista Digital de Educación Física, 8(44), 11-20.
  • Piaget, J. e Inhelder, B. (2015). Psicología del niño. Madrid: Morata.
  • Real Decreto n.º 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de Educación Primaria. Madrid: Ministerio de Educación. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. BOE, núm. 52, de 1 de marzo de 2014.
  • Real Decreto n.º 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. BOE núm. 3, de 3 de enero de 2015.
  • Ruiz-Omeñaca, J.V., Ponce de León, A., Sanz, E. & Valdemoros, M.A. (2013). La programación de Educación Física para Primaria: propuesta para su elaboración. Logroño: Universidad de La Rioja.
  • Ruiz-Pérez, L.M., Rioja-Collado,N., Graupera-Sanz, J.L., Palomo-Nieto, M. y García-Coll, V. (2015) GRAMI-2: desarrollo de un test para evaluar la coordinación motriz global en la educación primaria. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 10(1),103-111.