Mejoras y necesidades de una escape room educativa en la formación inicial de docentes

  1. García-Tudela, Pedro Antonio 1
  2. Sánchez-Vera, María del Mar 1
  3. Solano-Fernández, Isabel María 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Year of publication: 2020

Volume: 13

Issue: 27

Pages: 109-120

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V13I27.3024 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Espiral. Cuadernos del profesorado

Abstract

Educational escape rooms are an emerging methodological strategy in Higher Education, which entails a thorough design of the innovation proposal. Through this work, the main needs that the participants of «JUMANTIC», an educational escape room for students of the Grades of Infant and Primary Education of the University of Murcia for subjects of Educational Technology are collected and analyzed. An Ad Hoc questionnaire was applied, from which a semantic network with Atlas.ti V.8. Is generated, from which 4 categories, 17 free codes are extracted and 79 text units are analyzed. Finally, the results show other factors complementary to those already referenced. Therefore, this work exposes that it is necessary to assess other aspects such as space, temperature, grouping, etc. in order to guarantee an optimal design and implementation of an innovation proposal based on an educational escape room.

Bibliographic References

  • Adams, V., Burger, S., Crawford, K., y Setter, R. (2018). Can you escape? Creating an escape room to facilitate active learning. Journal for Nurses in Professional Development, 34(2), E1-E5. DOI: https://doi.org/10.1097/nnd.0000000000000433
  • Arias-Trujillo, J., y Porras, R. (2019). Gamificación y nuevas tecnologías en la docencia universitaria: una experiencia con Kahoot. En M. López, A. M. Sanz, y C. Pérez (Eds.), Experiencias de innovación docente en enseñanza superior en Castilla. La Mancha 2019 (pp. 245-247). http://bit.ly/38RzFw3
  • Ayén, F. (2017). ¿Qué es la gamificación y el ABJ? Íber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 86, 7-15. http://bit.ly/2P21sBD
  • Barcala, R., Rubianes, E., y Peixoto, L. (2019). Evaluación de un programa curricular de prevención de accidentes en educación infantil mediante juegos. Un estudio piloto. EmásF: revista digital de educación física, 56, 66-74. http://bit.ly/2YdkQ2D
  • Benjamin, G. (2019). Playing at control: writing surveillance in/for gamified society. Surveillance and society, 17(5), 699-713. DOI: https://doi.org/10.24908/ss.v17i5.13204
  • Boyle, S. (2011). Teaching Toolkit: and introduction to games based learning. Digital document. University College Dublin. http://bit.ly/32a63ak
  • Caponetto, I., Earp, J., y Ott, M. (2014). Gamification and education: a literatura review. En C. Busch (Ed.), Proceedings of the European Conference on Games-based Learning (pp. 50-57). http://bit.ly/37CrB1N
  • Dorio, I., Sabariego, M. y Massot, I. (2004). Características generales de la metodología cualitativa. En R. Bisquerra (Ed.), Metodología de la Investigación Educativa (pp. 267-284). La Muralla.
  • Durin, F., Lee, R., Bade, A., On, C. K., y Hamzah, N. (2019). Impact of implementing game elements in gamifying educational environment: a study. Journal or Physics: conference series, 1358(1). DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1358/1/012064
  • Fernández, J., Prieto, E., Alcaraz, V., Sánchez, A. J., y Grimaldi, M. (2018). Aprendizajes Significativos mediante la gamificación a partir del juego de rol: “las aldeas de la Historia”. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 11(22). https://doi.org/10.25115/ecp.v11i21.1919
  • Fotaris, P. y Mastoras, T. (2019). Escape romos for learning: a systematic review. En L. Elbaek, G. Majgaard, A. Valente y S. Khalid (Eds.), Proceedings of the European Conference on Games-based Learning (pp. 235-243). http://bit.ly/2ulBdzJ
  • García-Mireles, G. A. y Morales-Trujillo, M. E. (2020). Gamification in Software Engineering: a tertiary study. Advances in Intelligent Systems and Computing, 1071, 116-128. https://doi.org/10.1007/978-3-030-33547-2_10
  • Gómez-Urquiza, J., Gómez-Salgado, J., Albendín-García, L., Correa-Rodríguez, M., González-Jiménez, E. y Cañadas-De la Fuente. G.A. (2019). The impact on nursing students´s opinions and motivation of using a “Nursing Escape Room” as a teaching game: a descriptive study. Nurse Education Today, 72, 73-76. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.10.018
  • Guerrero, L. (2019). Estrategias de gamificación en la Universidad. En P. Vélez y Y. Yaguana (Eds.), Nuevas tecnologías en el proceso de enseñanza-aprendizaje (pp. 65-70). Universidad Técnica Particular de Loja.
  • Haake, S. (2019). Stealing the exams: using a narrative techniques in designing a escape game in university context. En C. Busch (Ed.), Proceedings of the European Conference on Games-Based Learening (pp. 1004-1007). http://bit.ly/2Ob55FR
  • Hurtado, D., Gil, N., y Aguilar, C. (2019). The Maze. Gamificando el concepto de identidad. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 31-42. https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.370351
  • Jenaro, C., Flores, N.E., Poy, R., González, F., y Martínez, E. (2013). Metodologías docentes en la educación superior. Percepciones del profesorado sobre su importancia y uso. Revista de Enseñanza Universitaria, 39, 1-16. Http://Bit.Ly/2sbvw0y
  • Kinio, A.E., Dufresne, L., Brandys, T., y Jetty, P. (2019). Break Out of the classroom: the use of Escape Rooms as an Alternative Teaching Strategy in Surgical Education. Journal of Surgical Education, 76(1), 134-139. DOI: 10.1016/j.jsurg.2018.06.030
  • Linke, S., Schwarz, D., Bopp, M., y Albert, D. (2009). Game-based Learning: conceptual methodology for creating educational games. En WEBSIT: Fifth International Conference on Web Information Systems and Technologies. http://bit.ly/3aQCqzf
  • Llamas, A., Tejada, M., González, D., y Fernández, E. (2019). ¿Es posible hacer divertido y ameno el estudio de la Bioquímica? La gamificación para aprender. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8(2), 1-11. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v8i2.12162
  • Martín-Caraballo, A.M., Paralera, C., Segovia, M.M., y Tenorio, A. F. (2018). Evaluación y breakout. Anales de ASEPUMA, 26. http://bit.ly/2LAcNYy
  • Martín-Padilla, A. H. (2018). La Gamificación como estrategia motivadora hacia el aprendizaje en la Universidad. En E. López-Meneses, D. Cobos, A. H. Martín, L. Molina y A. Jaén (Eds.), Experiencias pedagógicas e innovación educativa (pp. 2135-2149). http://bit.ly/35LYfNg
  • Masero, I. (2018). Juegos didácticos para el aprendizaje de las Matemáticas en la Universidad. En E.López-Meneses, D. Cobos, A.H. Martín, L. Molina y A. Jaén (Eds.), Experiencias pedagógicas e innovación educativa: aportaciones desde la praxis docente e investigadora (pp. 2388-2398). Octaedro. http://bit.ly/37ZUh5l
  • Massot, I, Dorio, I., y Sabariego, M. (2004). Estrategias de recogida y análisis de la información. En R. Bisquerra (Ed.), Metodología de la Investigación Educativa (pp. 321-360). La Muralla.
  • Miles, B.M. y Huberman, A.M. (1984). Qualitative Data Analysis. A sourcebook of newmethods. Sage Publications.
  • Monguillot, M., González, C., Zurita, C., Almirall, L., y Guitert, M. (2015). Play the Game. Gamificación y hábitos saludables en Educación Física. Apunts: Educación Física y Deportes, 119, 71-79. DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2015/1).119.04
  • Moreno-Fuentes, E. (2019). El «Breakout EDU» como herramienta clave para la gamificación en la formación inicial de maestros/as. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 67. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2018.66.1247
  • Morera, I., Iborra, S., Climent, M. J., Navalón, S. Gargallo, B., y García, E. (2013). Metodología innovadora y estrategias de aprendizaje en la Universidad. En M. T. Tortosa y J. D. Álvarez (Eds.), Retos de futuro en la enseñanza superior: docencia e investigación para alcanzar la excelencia académica (pp. 553-567). Universidad de Alicante. http://bit.ly/35UUfdu
  • Muhittin, S. (2019). Classroom response systems os a formative assessment tool: invenstigation into students´s perceived usefulness and behavioural intention. International Journal of Assessment Tools in Education, 6(4), 693-705. DOI: https://doi.org/10.21449/ijate.576249
  • Nicholson, S. (2015). Peeking behind the locked door: A survey of escape room facilities. http://bit.ly/35lKp4J
  • Onecha, B., Sanz, J., y López, D. (2019). Los límites de la ludificación en la enseñanza de la arquitectura. La técnica del Escape Room. Zarch: Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbansim, 12, 122-133. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2019123549
  • Peñalva, S., Aguaded, I., y Torres, A. (2019). La gamificación en la universidad española. Una perspectiva educomunicativa. Revista Mediterránea de Comunicación, 10(1), 245-255. https://doi.org/10.14198/medcom2019.10.1.6
  • Pisabarro, A. M. y Vivaracho, C. E. (2018). Gamificación en el aula: gincana de programación. ReVisión: Revista de Investigación en Docencia Universitaria de la Informática, 11(1), 85-93. http://bit.ly/2EnaYKx
  • Prieto, J. M. (2020). Una revisión sistemática sobre gamificación, motivación y aprendizaje en universitarios. Teoría de la educación, 32(1), 73-99. DOI: https://doi.org/10.14201/teri.20625
  • Pujolás, P. (2002). El aprendizaje cooperativo. Algunas propuestas para organizar de forma cooperativa el aprendizaje en el aula (Documento de trabajo). Universidad de Vic. http://bit.ly/2PPtxfL
  • Rico, M. M. y Agudo, J. E. (2016). Aprendizaje móvil de inglés mediante juegos de espías en Educación Secundaria. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(1), 121-139. http://bit.ly/37ZDGyy
  • Rodríguez, A. M. y Marín, C.P. (2019). Implementación de un modelo de juego interactivo para aprender matemáticas. Praxis & Saber, 10(22), 115-142. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n22.2019.7693
  • Santos, M. J., Miguel, M., Queiruga-Dios, A., y Encinas, A. H. (2020). Looking for the antidote for contaminated water: learning through and escape game. Advances in Intelligent system and computing, 951, 217-226. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20005-3_22
  • Schwarz, A. F., Huertas-Delgado, F. J., Cardon, G., y DeSmet, A. (2020). Design features associated with user engagement in digital games for healthy lifestyle promotion in youh: a systematic review of qualitative and quantitative studies. Games for Health Journal. https://doi.org/10.1089/g4h.2019.0058
  • Segura-Robles, A. y Parra-González, M. E. (2019). How to implement active methodologies in Physical Education: Escape Room. Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal, 3(2), 295-306. http://bit.ly/340f2uB
  • Sierra, M. C. y Fernández-Sánchez, M. R. (2019). Gamificando el aula universitaria. Análisis de una experiencia de Escape Room en Educación Superior. REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 105-115. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836sierra15
  • Sotoca, P. (2017). Nueva expansión del juego de mesa creada para Educación Física “timeline ef & sport”. EmásF: revista digital de Educación Física, 48, 49-55. http://bit.ly/2OFWKKL
  • Watermeier, D. y Salzameda, B. (2019). Escaping boredom in fist semester general chemistry. Journal of Chemical Education, 96(5), 961-964. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.8b00831
  • Wiemker, M. Elumir, E., y Clare, A. (2015). Escape Room Games: Can you transform an unpleasant situation into a pleasant one? En J. Haag, J. Weißenböck, W. Gruber, y C. F. Freisleben-Teutscher (Eds.), Game Based Learning – Dialogorientierung & Spielerisches Lernen Digital and Analog (pp. 55-68). St. Pölten (University of Applied Sciences). http://bit.ly/2NL2voO