Composición escrita, influencia mediática y ortografía.Una investigación en las aulas de Educación Primaria

  1. ALBARRACÍN VIVO, DOMINGO 1
  2. JEREZ MARTÍNEZ, ISABEL 1
  3. ENCABO FERNÁNDEZ, EDUARDO 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

ISSN: 2171-9624

Year of publication: 2020

Issue: 21

Type: Article

DOI: 10.15645/ALABE2020.21.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

Abstract

Technological advance is changingour society, and school cannot allow itself tomove away from this reality. Therefore, thecurrent study analyzed the media influence inthe students written composition of the secondstretch of Primary Education, establishingrelationships with regard to spelling as part ofthe linguistic communicative competence ofthe students. An intervention was carried outin two schools of the Region of Murcia, witha total of 180 participants. In these centers,the students made a narration from an imagelinked to children’s literature that acted as apretext. Subsequently, all the compositionswere analyzed qualitatively with the Atlas. Ticomputer program. Furthermore the spellingmistakes in each of them were counted. Themain results indicated great media influencein the writing of the students, by extractingmedia elements not linked under the pretext,in its grammatical relation, and highlighted thevideo game console as the element with morespelling mistakes in the productions that hadbeen cited.

Bibliographic References

  • Albarracín Vivo, D. (2018). Análisis de una intervención didáctica a través de las fábulas en cuarto curso de Educación Primaria. En Alonso, J.C., Nortes, R., Albaladejo, S. y Orcajada, N. (Eds), Investigación educativa en las aulas de Primaria (pp. 36-51). Murcia: Editum.
  • Amor Pérez, M., y Delgado Ponce, Á. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, 20(39), 25–34. doi: https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-02
  • Arroyo González, R. y Salvador Mata, F. (2005). El proceso de planificación en la composición escrita de alumnos de educación primaria. Revista de educación, 336, 353-376.
  • Camps, A. (2003). Texto, proceso, contexto, actividad discursiva: puntos de vista diversos sobre la actividad de aprender y de enseñar a escribir. Barcelona: Graó.
  • Camps, A. (2009). Siete principios en que basar la enseñanza de la escritura en Primaria y Secundaria. Leer.es, 1–6.
  • Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (1994). Enseñar lengua. Barcelona: Graó.
  • Feijoo Fernández, B. y García González, A. (2014). La confluencia mediática en la vida de los niños. El consumo de televisión e internet por parte de los menores gallegos de 11 y 12 años. Sphera Publica, 2, (14), 61-79.
  • García Carcedo, P. (2011). Escritura creativa y competencia literaria. Lenguaje y Textos, 33, 49–59. Recuperado de: http://www.sedll.org/sites/default/files/journal/escritura_creativa_y_competencia_literaria._garcia_p.pdf
  • García-Ruiz, R., Ramírez-García, A. y Rodríguez-Rosell, M.M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, 22(43), 15-23. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-0.
  • Gómez Olea, F. M. (2010). La influencia de la televisión en el alumnado de tercer ciclo de Primaria en el ámbito rural y urbano. Estudio de casos. (Tesis doctoral) Universidad de Málaga.
  • Gros, B. (2008). Videojuegos y aprendizaje. Barcelona: Graó.
  • Jacobs, H.H. (2014). Currículum 21: Essential Education for a Changing World. Madrid: Narcea.
  • Kaplún, M. (2002). Una pedagogía de la comunicación. La Habana: Caminos.
  • López Valero, A., Hernández Delgado, L. y Jerez Martínez, I. (2017). El encabalgamiento escolar y cultural de la Literatura Infantil. Álabe, 16, 1-16. doi: 10.15645/Alabe2017.16.1
  • López Valero, A., Jerez Martínez, I. y Encabo Fernández, E. (2016). Aproximación educativa ante los nuevos formatos narrativos. Revista chilena de literatura, 94, 197-214. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/rchilite/n94/art10.pdf
  • Luchetti, E. (2012). El texto como pretexto: Una propuesta de lectura creadora. Lectura y vida, 2, 35-36.
  • Navarro, H., García, I., González, Z., Contreras, R., y Massana, E. (2012). El consumo multipantalla. Estudio sobre el uso de medios tradicionales y nuevos por parte de niños, jóvenes, adultos y personas mayores en Cataluña. Quaderns Del CAC, 15(1), 91–100.
  • Pérez-Escoda, A., Castro-Zubizarreta, A. y Fandos-Igado, M. (2016). La competencia digital de la Generación Z: claves para su introducción curricular en la Educación Primaria. Comunicar, 24(49), 71-80. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C49-2016-07.
  • Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Madrid: SM.
  • Ramírez-García, A., y González-Fernández, N. (2016). Competencia mediática del profesorado y del alumnado de educación obligatoria en España. Comunicar, 14(49), 49–58. https://doi.org/10.3916/C49-2016-05
  • Tom Ward Studio. (2017). emailevans.co.uk. Recuperado de http://www.tomwardstudio.com/
  • Zayas, F. (2009). Ortografía y aprendizaje de la lengua escrita. Aula de innovación educativa, 56, 9-15. Recuperado de http://www.fzayas.com/portfolio/ortografia-y-aprendizaje-de-la-lengua-escrita/
  • Cassany, D. (2012). En_línea. Leer y escribir en la red. Barcelona: Anagrama
  • Chartier, R. y Scolari, C. (2019). Cultura escrita y textos en red. Barcelona: Gedisa.
  • Martínez Ezquerro, A. (2016). El método de cooperación interpretativa como estrategia lectora. Álabe, 14, 1-20
  • Navarro, H., García, I., González, Z., Contreras, R., y Massana, E. (2012). El consumo multipantalla. Estudio sobre el uso de medios tradicionales y nuevos por parte de niños, jóvenes, adultos y personas mayores en Cataluña. Quaderns Del CAC, 15(1), 91–100
  • Pérez Rodríguez, M. A., y Delgado Ponce, Á. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, 20(39), 25–34
  • Plester, B. y Wood, C. (2009). Exploring relationships between traditional and new media literacies: British preteen texters at school. Journal of Computer-Mediated Communication, 14, 1108-1129
  • Quiles Cabrera, M. C., Martínez Ezquerro, A. M., y Palmer, Í. (2019). Enredos de palabras: gramática y uso de la lengua en nuevos espacios de comunicación. Barcelona: Graó
  • Quiles Cabrera, M. C., Palmer, Í. y Rosal Nadales, M. (2015). Hablar, leer y escribir. El descubrimiento de las palabras y la educación lingüística y literaria. Madrid: Visor
  • Rovira, J. y Llorens, R. F. (2014). Nuevos horizontes en la didáctica de la de la lengua y la literatura: hacia una educación literaria y digital. En Cleger, O., De Amo, J.M. (Eds), La educación literaria y la e-literatura desde la minificción. Enfoques hipertextuales para el aula, (pp. 76-93). Barcelona: Universitat de Barcelona.