Concepciones docentes sobre la calidad de los procesos de enseñanza y aprendizaje de la educación preescolar

  1. Vallejo-Ruiz, Mónica 1
  2. Torres-Soto, Ana 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Zeitschrift:
Revista Electrónica Educare

ISSN: 1409-4258

Datum der Publikation: 2020

Ausgabe: 24

Nummer: 3

Art: Artikel

DOI: 10.15359/REE.24-3.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Revista Electrónica Educare

Zusammenfassung

This paper reviews teachers’ conceptions of the quality of teaching and learning processes in preschool education. Since this is the study’s main objective, a quantitative, descriptive, and correlational research design was used, utilizing a questionnaire as a measurement instrument. Information was collected on five dimensions of the teaching and learning process: context and student characteristics, programming, classroom atmosphere, educational resources and teaching aids, and assessment. The questionnaire was administered to 105 preschool education teachers from the Autonomous Community of the Region of Murcia (Spain). The outcomes show that teachers link educational quality to the classroom atmosphere and to resources and materials used. Likewise, they consider it essential that families are involved in the educational process and that the programming and activities designed to take the students’ needs and interests into account.

Bibliographische Referenzen

  • References Aguerrondo, I. (2014). La calidad de la educación: Ejes para su definición y evaluación. https://www.researchgate.net/publication/44818477
  • Barrón Tirado, C. (2015). Concepciones epistemológicas y práctica docente. Una revisión. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 13(1) 35-56. https://doi.org/10.4995/redu.2015.6436
  • Capellini, V. L. M. F. y Rodrigues, O. M. P. R. (2009). Concepções de professores acerca dos fatores que dificultam o processo da educação inclusiva. Educação, 32(3), 355-364. http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5782/4203
  • Cejudo, J., Díaz, M. V., Losada, L. y Pérez-González, J. C. (2016). Necesidades de formación de maestros de Infantil y Primaria en atención a la diversidad. Bordón, Revista de Pedagogía, 68(3), 23-39. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68402
  • Córdoba Caro, L. G., García Preciado, V., Luengo Pérez, L. M., Vizuete Carrizosa, M. y Feu Molina, S. (2011). Determinantes socioculturales: Su relación con el rendimiento académico en alumnos de enseñanza secundaria obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 29(1), 83-96. https://revistas.um.es/rie/article/view/110361
  • Devlin, M. (2006). Challenging accepted Wisdom about the place of conceptions of teaching in university teaching improvement. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 18(2), 112-119. http://dro.deakin.edu.au/eserv/DU:30006685/Devlin-challenging_accepted.pdf
  • Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGrawHill.
  • Iglesias Forneiro, M. L. (2008). Observación y evaluación del ambiente de aprendizaje en educación infantil: Dimensiones y variables a considerar. Revista Iberoamericana de Educación, 47, 49-70. https://rieoei.org/historico/documentos/rie47a03.htm
  • Jiménez Morales, M. I. y López-Zafra, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: Estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(1), 69-79. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80511492005
  • Lastre Meza, K., López Salazar, L. D. y Alcázar Berrío, C. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 21(39), 102-115. http://doi.org/10.17081/psico.21.39.2825
  • Latorre, A., del Rincón, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Ediciones Experiencia.
  • Lebrero Baena, M. P. y Fernández Pérez, M. D. (2009). Algunos indicadores de calidad en la educación infantil. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 21(2), 195-225. https://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/7156/7221
  • Lera, M. J. y Oliver, R. (2002). Escala de evaluación de contextos educativos infantiles. Universidad de Sevilla. http://www.psicoeducacion.eu/psicoeducacion/ECERS-R.pdf
  • Lucas, M. A. O. F. (2009). Os processos de alfabetização e letramento na educação infantil: Contribuições teóricas e concepções de profesores [Tesis de doctorado]. Universidad de São Paulo, Brasil. https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-24092009-133850/publico/MariaAngelicaFrancisco.pdf
  • Malcolm, E. (2006). Teachers’ conceptions of teaching, and the making of specific decisions in planning to teach. Higher Education, 51(2), 191-214. https://doi.org/10.1007/s10734-004-6382-9
  • Martínez Bonafé, J. (1988). Pensamiento del profesor y renovación pedagógica. Investigación en la escuela, 4, 13-18. https://idus.us.es/handle/11441/59109
  • Martínez Ortiz, M. F., Nieto Cano, J. M. y Vallejo Ruiz, M. (2016). Buenas prácticas de enseñanza desde la concepción del profesorado. EA, Escuela Abierta, 19(1), 81-100. https://doi.org/10.29257/EA19.2016.06
  • Miranda Esquer, J. F. y Miranda Esquer, J. B. (2012). Reflexiones sobre la calidad de la educación y sus referentes: El caso de México. Educere, 16(53), 43-52. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35623538006
  • Murillo Torrecilla, F. J., Martínez Garrido, C. A. y Hernández Castilla, R. (2011). Decálogo para una enseñanza eficaz. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1), 6-27. http://www.redalyc.org/pdf/551/55118790002.pdf
  • Ruiz Gutiérrez, S. y Rebollo Aranda, M. S. (2015). El aula de educación infantil: El aula creativa. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 30(2), 71-84. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/647
  • Ruiz de Miguel, C. (2002). Propuesta y validación de un modelo de calidad en educación infantil [Tesis de doctorado]. Universidad Complutense de Madrid, España. https://eprints.ucm.es/4661/
  • Sammons, P., Sylva, K., Hall, J., Siraj, I., Melhuish, E., Taggart, B. y Mathers, S. (2017). Establishing the effects of quality in early childhood: Comparing evidence from England. Early Education.
  • Sañudo Guerra, L. y Sañudo Guerra, M. I. (2014). Las concepciones explícitas sobre evaluación en la práctica docente en educación preescolar en Jalisco, México. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), 31-42. https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/3384
  • Solis, C. A. (2015). Creencias sobre enseñanza y aprendizaje en docentes universitarios: Revisión de algunos estudios. Propósitos y Representaciones, 3(2), 227-260. https://doi.org/10.20511/pyr2015.v3n2.83
  • Soto-Grant, A. (2018). Habilidades y estrategias didácticas necesarias para la alfabetización visual en educación preescolar. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.2
  • Téllez Tinoco, N. (2014). Ensayo sobre el diseño de ambientes de aprendizaje. Vida Científica. Boletín científico de la escuela de preparatoria No. 4, 2(3), https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/prepa4/n3/e3.html
  • Vallejo Ruiz, M., y Molina Saorín, J. (2014). La evaluación auténtica de los procesos educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 64, 11-25. https://doi.org/10.35362/rie640403
  • Zabalza Beraza, M. A. (1996). Calidad en la educación infantil. Narcea.
  • Zabalza Beraza, M. A. (2012). El estudio de las “buenas prácticas” docentes en la enseñanza universitaria. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 17-42. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6120