El autor implícito en los microrrelatos publicados en Twitter

  1. Basilio Pujante Cascales 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Zeitschrift:
Tropelías: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada

ISSN: 1132-2373 2255-5463

Datum der Publikation: 2020

Nummer: 34

Seiten: 452-470

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Tropelías: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada

Zusammenfassung

Writers have found a new space on the Internet where they can spread their literary works and be more active among readers. The social network Twitter is one of the most developed in this regard, favoring, for the brevity of its publications, genres such as poetry, aphorism or micro-fiction. In the case of flash fiction, many users utilize twitter to publish either their own texts or those of other authors. At the same time, these writers establish a relationship with readers different than the one provided by printed books. In this article we will analyze these relationships and, more especifically, how, in the context of flash fiction in Twitter, the implied author’s image is shaped by the reader. Furthermore, we will study the differences between the various types of users who write or reproduce micro-fictions and the potentialities and problems that this kind of publication poses.

Bibliographische Referenzen

  • Citas BARTHES, Roland (1994), El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y de la escritura. Barcelona, Paidós.
  • BOOTH, Wayne C. (1978): La retórica de la ficción. Barcelona, Antoni Bosch.
  • BUSTAMANTE VALBUENA, Leticia (2012): Una aproximación al microrrelato hispánico: antologías publicadas en España (1990-2011). Tesis doctoral: https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/1029/TESIS188-120702.pdf?sequence=1 (última consulta, 16-04-2020).
  • CHÁVEZ VACA, Vladimir, (2013): “Blog y ciberidentidad: el caso de Séptima madrugada (2007)”, Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, Vol. 2, Nº 1, pp. 36-47.
  • DELAFOSSE, Émilie (2013): “Internet y el microrrelato español contemporáneo”, Letral: revista electrónica de Estudios Transatlánticos, nº 11, pp- 70-81.
  • ESCANDELL MONTIEL, Daniel (2014): “Tuiteratura: la frontera de la microliteratura en el espacio digital”, Iberical. Revue d’études ibériques et ibéroaméricaines, nº 5, pp. 37-48.
  • ESPARZA, Daniel (2012): “Crisis de identidad y revolución digital”, Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, vol. 1, Nº 1, pp. 77-85.
  • FOUCAULT, Michel (1983): “¿Qué es un autor?”, Littoral, nº 9, pp. 51-82. Traducción de Corina Yturbe.
  • GARCÍA LANDA, José Ángel (2010): “Múltiples lectores implícitos”, Cuadernos de investigación filológica. vol. 35-36, pp. 63-75.
  • HALE, Raelynne (2019): “Twitter y la minificción: un espacio de contacto entre los autores y sus lectores y la creación de microrrelatos interactivos”, Microtextualidades. Revista Internacional de microrelato y minificción, nº 6, pp. 123-152.
  • ISER, Wolfgang (1987): El acto de leer: teoría del efecto estético. Madrid, Taurus.
  • NAVARRO ROMERO, Rosa María (2014): “Literatura breve en la red: el microrrelato como género transmediático”, Tonos digital: Revista de estudios filológicos, nº 27, en https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/40426/1/Literatura%20breve%20en%20la%20red.pdf (última consulta 16-04-2020).
  • POZUELO YVANCOS, José María (1988): Teoría del lenguaje literario. Madrid, Cátedra.
  • TORRES BEGINES, Concepción (2016): “Literatura en Twitter. A propósito del Twitter Fiction Festival”, Castilla: Estudios de Literatura, nº 7, pp. 382-404.