Emotional intelligence and participatory practices with the family in early intervention

  1. Marco Arenas, María 1
  2. García Sánchez, Francisco Alberto 1
  3. Sánchez-López, Cristina 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

ISSN: 1134-4032

Year of publication: 2020

Issue Title: Monográfico: Evaluación en la Educación Superior

Volume: 26

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.7203/RELIEVE.26.1.13168 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

Abstract

A current concern in the discipline of Early Intervention is to improve intervention and collaboration with the family, based on appropriate participatory practices. Our objective was to verify if certain emotional intelligence skills, in professionals, can be linked to a greater or lesser exercise of participatory practices with the family. Participated 420 professionals, 25 men and 387 women, from 13 Autonomous Communities of Spain. They completed two instruments: Trait Meta-MoodScale (TMMS-24) from the Salovey and Mayer research group, translated by Fernández-Berrocal and Extremera (2006); Inventory on Professional Practice in Early Intervention (IPPAT), created for this purpose. The results show that Early Care professionals perform participatory practices in their interventions and have high levels of emotional skills. However, we found significant differences in these participatory practices based on their scores on emotional intelligence traits. The results are also discussed in terms of their implications for the training of future professionals in Early Intervention.

Bibliographic References

  • Blue-Banning, M., Summers, J. A., Frankland, H. G., Nelson, L. L., & Beegle, G. (2004). Dimensions of family and professional partnerships: constructive guidelines for collaboration. Exceptional Children, 70(2), 167-184. http://doi.org/10.1177/001440290407000203
  • Cabello, R., Ruiz-Aranda, D. & Fernández-Berrocal, P. (2010). Docentes emocionalmente inteligentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorados (REIFOP), 13(1), 41-49.
  • Castellanos, P., García-Sánchez, F. A., Mendieta, P., Gómez, L. & Rico, M. D. (2003). Intervención sobre la familia desde la figura del terapeuta-tutor del niño con necesidades de Atención Temprana. Siglo Cero, 34(3), 5–18. http://sid.usal.es/idocs/F8/ART6708/articulos1.pdf
  • Cañadas, M. (2013). La participación de las familias en los servicios de Atención Temprana en la Comunidad Valenciana (Tesis doctoral no publicada). Universidad Católica de Valencia,
  • Côté, S. (2014). Emotional intelligence in organizations. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1, 459–488. http://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-031413–091233
  • Côté, S., & Hideg, I. (2011). The ability to influence others via emotion displays: A new dimension of emotional intelligence. Organizational Psychology Review, 1, 53–71. http://doi.org/10.1177/2041386610379257
  • Dalmau-Montala, M., Balcells-Balcells, A., Giné Giné, C., Cañadas-Pérez, M., Casas Masjoan, O., Salat Cuscó, Y., et al. (2017). Cómo implementar el modelo centrado en la familia en Atención Temprana. Anales de Psicología, 33(3), 641–651. http://doi.org/10.6018/analesps.33.3.263611
  • Dunst, C. J. (2000). Revisiting rethinking Early Intervention. Topics in Early Childhood Special Education, 20(2), 95-104. http://doi.org/10.1177/027112140002000205
  • Dunst, C. J. (2002). Family- Centered practices: Birth through high school. The journal of special education, 36(3), 141-149. http://doi.org/10.1177/00224669020360030401
  • Dunst, C. J. (2005). Mapping the adoption, application and adherence to family. Support principles. Practical Evaluation. Reports, 1(2), 1-7.
  • Dunst, C. J., & Trivette, C. M. (1996). Empowerment, effective helpgiving practices and family-centered care. Pediatric Nursing, 22, 334-337.
  • Enson, B. & Imberger, J. (2017). Weaving emotional intelligence into a home visiting model. Zero to Three, 30(1), 26-35.
  • Escorcia, C. T., García-Sánchez, F. A., Sánchez-López, M. C., & Hernández, E. (2016). Cuestionario de estilos de interacción entre padres y profesionales en atención temprana (EIPPAT): validez de contenido. Anales de Psicología, 32(1), 148-157. http://doi.org/10.6018/analesps.32.1.202601
  • Escorcia, C. T., García-Sánchez, F. A., Sánchez-López, M. C., Orcajada, N., & Hernández-Pérez, E. (2018). Prácticas de Atención Temprana en el sureste de España: perspectiva de profesionales y familias. Anales de Psicología, 34(3), 500-509. http://doi.org/10.6018/analesps.34.3.311221
  • Espe-Sherwindt, M. (2008). Family-centred practice: collaboration, competency and evidence. Support for Learning, 23(3), 136-143. http://doi.org/10.1111/j.1467-9604.2008.00384.x
  • Espinoza, M., Sauhueza, O., Ramirez, N. & Saez, K. (2015). Validación de constructo y confiabilidad de la escala de inteligencia emocional en estudiantes de enfermería. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 23(1), 139-147. http://doi.org/10.1590/0104-1169.3498.2535
  • Extremera, N. & Fernández-Berrocal, P. (2004). El uso de las medidas de habilidad en el ámbito de la inteligencia emocional Ventajas e inconvenientes con respecto a las medidas de auto-informe. Boletín de Psicología, 80, 59-77.
  • Extremera, N., Fernández-Berrocal, P. & Durán, A. (2003). Inteligencia emocional y burnout en profesores. Encuentros en Psicología Social, 1, 260-265.
  • Fernández-Berrocal, P. & Extremera, N. (2006). La investigación de la inteligencia emocional en España. Ansiedad y Estrés, 12(2-3), 139-153.
  • Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. & Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94, 751-755. http://doi.org/10.2466/pr0.94.3.751-755
  • Fernández-Zúñiga, A. (2008). Habilidades terapéuticas en terapia del lenguaje. Relación terapeuta paciente. Revista de Logopedia, Foniatría y Audición, 28(1), 34-35. http://doi.org/10.1016/S0214-4603(08)70044-5
  • Fordham, L. Gibson, F. & Bowes, J. (2012). Information and professional support: Key factors in the provision of family-centered early childhood intervention services. Child :care, Health and Development, 38(5), 647-653. http://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2011.01324.x
  • García-Sánchez, F. A., Escorcia, C. T., Sánchez-López, M. C., Orcajada, N., & Hernández, E. (2014). Atención temprana centrada en la familia. Siglo Cero, 45(3), 6- 27. http://sid.usal.es/idocs/F8/ART20896/garcia_sanchez.pdf
  • García-Sánchez, F. A., Rubio-Gómez, N., Orcajada, N., Escorcia, C. T., & Cañadas, M. (2018). Necesidades de formación en prácticas centradas en la familia en profesionales de Atención Temprana españoles. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 1–17. http://doi.org/10.13042/Bordon.2018.59913
  • GAT, Federación Estatal de Asociaciones de Profesionales de Atención Temprana (2000). Libro Blanco de la Atención Temprana. Madrid: Real Patronato sobre Discapacidad. https://www.siis.net/docs/ficheros/200406220004_24_0.pdf
  • GAT, Federación Estatal de Asociaciones de Profesionales de Atención Temprana (2005). Recomendaciones técnicas para el desarrollo de la Atención Temprana. Real Patronato sobre Discapacidad. https://www.siis.net/docs/ficheros/200601250003_24_0.pdf
  • Giné, C., Gràcia, M., Vilaseca, R. & Balcells, A. (2008). Trabajar con las familias en Atención Temprana. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 65(23,2), 95-113. http://aufop.com/aufop/revistas/arta/impresa/134/1247
  • Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Kairós.
  • Goleman, D. (1999). La práctica de la inteligencia emocional. Kairós
  • Goleman, D. Boyatzis, R & McKee, A. (2002). El líder resonante crea más. El poder de la inteligencia emocional. Plaza & Janes.
  • González, V. (2002). ¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Revista Cubana de Educación Superior, 22(1), 45-53. https://rieoei.org/historico/deloslectores/Maura.PDF
  • Hallet, E. (2013). We all share a common vision and passion´: Early years professionals reflect upon their leadership of practice role. Journal of Early Childhood Research, 11(3), 312-325. http://doi.org/10.1177/1476718X13490889
  • Lopes, P. N. (2016). Emotional Intelligence in organizations: bridging research and practice. Emotion Review, 8(4), 316–321. http://doi.org/10.1177/1754073916650496
  • López-Zafra, E., Pulido, M & Augusto, J. M. (2013). La inteligencia emocional en el trabajo. Sintexis.
  • Mahoney, G. & Perales, F. (2012). El papel de los padres de niños con síndrome de Down y otras discapacidades en la Atención temprana. Revista síndrome de Down, (29), 46-64. http://hdl.handle.net/11181/3320
  • Marco-Arenas, M., Sánchez-López, M. C. & García-Sánchez, F. A. (2018). Inteligencia Emocional y prácticas relacionales con la familia en Atención Temprana. Siglo Cero, 49(2), 7-25. http://10.14201/scero2018492725
  • Martínez-Moreno, A. & Calet, N. (2015). Intervención en Atención Temprana: Enfoque desde el ámbito familiar. Escritos de Psicología, 8(2), 33-42. http://doi.org/10.5231/psy.writ.2015.1905
  • Mayer, J. D., Roberts, R. D. & Barsade, S. G. (2008). Human Abilities: Emotional Intelligence. The Annual Review of Psychology, 59, 507–536. http://doi.org/10.1146/annurev.psych.59.103006.093646
  • McWilliam, R. (2016). Metanoia in early intervention: transformation to a family centered approach. Revista Latino-Americana de Educación Inclusiva, 10(1), 133-153. http://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100008
  • Mendieta, P. (2005). Intervención familiar en Atención Temprana. In M. G. Millá & F. Mulas (Eds.), Atención Temprana. Desarrollo infantil, diagnóstico, trastornos e intervención (pp. 789–803). Promolibro.
  • Perpiñan, S. (2009). Atención Temprana y familia. Cómo intervenir creando en- tornos competentes. Narcea.
  • Qualter, P., Gardner, K. & Whiteley, H. (2007). Emotional Intelligence: review of research and educational implications. Pastoral Care in Education, 25(1), 11-20. http://doi.org/10.1111/j.1468-0122.2007.00395.x
  • Rapport, M. J., Furze, J., Martin, K., Schreiber, J. Dannemiller, L., Diblasio, P. & Moerchen, V. (2014). Essential competencies in entry-level pediatric physical therapy education. Pediatry Physical Therapy, 26(1), 7-18. http://doi.org/10.1097/PEP.0000000000000003
  • Sawyer, B. & Campell, P. (2012). Early Interventionists´ perspectives on teaching caregivers. Journal of Early Intervention, 34(2), 104-124. http://doi.org/10.1177/1053815112455363
  • Teruel, M.P. (2000) La inteligencia emocional en el currículo de la formación inicial de los maestros. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 38, 141-152. https://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1223493322.pdf
  • Turnbull, A. P., Turnbull, H. R. & Kyzar, K. (2009). Family-professional partnerships as catalysts for successful inclusion: a United States of America perspective. Revista de Educación, 349, 69-99. http://www.revistaeducacion.mec.es/re349/re349_04ing.pdf
  • Shelden, L., & Rush, D. (2013). IFSP Outcome Statements Made Simple. Young Exceptional Children, 17(4), 15-27. http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/109625061349924