Emprendimiento en épocas de crisisun análisis exploratorio de los efectos de la COVID-19

  1. Catalina Nicolás Martínez
  2. Alicia Rubio Bañón
Revista:
Small Business International Review

ISSN: 2531-0046

Año de publicación: 2020

Volumen: 4

Número: 2

Tipo: Artículo

DOI: 10.26784/SBIR.V4I2.279 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Small Business International Review

Resumen

The current pandemic (COVID19) have led many governments to take drastic measures in respond of the global health crisis. The lockdown measures as a response to the crisis has further slowed global economic activities. In this context highlights the importance of the role of entrepreneurs to accelerate economic recovery. This paper focuses on analyzing how entrepreneurs face the situation caused by COVID-19 through a quantitative study with a sample of 236 Spanish entrepreneurs from the Region of Murcia. Results show how entrepreneurs have had to adapt to these new circumstances, facing challenges regarding the need for digitization, the lack of financing, the decrease in human capital or the perception of new opportunities that become viable businesses

Referencias bibliográficas

  • References Ahire, S. L., & Golphar, D. Y. (1996). Quality management in large vs small firms. Journal of Small Business Management, 34(3), 1–13
  • Baron, R. A. (2004). The cognitive perspective: a valuable tool for answering entrepreneurship's basic “why” questions. Journal of Business Venturing, 19(2), 221–239. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00008-9
  • Brindle, M. E., & Gawande, A. (2020). Managing COVID-19 in Surgical Systems. Annals of Surgery, 272(1), e1–e2. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000003923
  • CEOE (2020). Estrategia España para la recuperación de la crisis del COVID-19. CEOE. Retrieved from ttps://contenidos.ceoe.es/CEOE/var/pool/pdf/publications_docs-file-794-estrategia-espana-para-larecuperacion-de-la-crisis-del-covid-19.pdf
  • Cantillon, R. (1978). Ensayo sobre la naturaleza del comercio en general. México: Fondo de Cultura Económica
  • Constant, A., & Zimmermann, K. F. (2006). The Making of Entrepreneurs in Germany: Are Native Men and Immigrants Alike?. Small Business Economics, 26(3), 279–300. https://doi.org/10.1007/s11187-005-3004-6
  • Goodell, J. W. (2020). COVID-19 and finance: Agendas for future research. Finance Research Letters, 35. https://doi.org/10.1016/j.frl.2020.101512
  • Gutiérrez Solana, F., Fernández-Laviada, A., Peña, I., Guerrero, M., González-Pernía, J. L., Montero, J., ... Sánchez de León, J. D. N. (2018). Global Entrepreneurship Monitor. Informe GEM España 2017-2018. Santander, España: Editorial de la Universidad de Cantabria. https://doi.org/10.22429/Euc2018.064
  • Haeffele, S., Hobson, A., & Storr, V. H. (2020). Coming Back from Covid-19: Lessons in Entrepreneurship from Disaster Recovery Research. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3592966
  • Jiménez Zarco, A. I. (2012). Emprender en tipos de crisis: emprendimiento innovador como base de generación de valor. Paper presented at VIII Congreso Virtual Emprendimiento, PYMES y Gestión del Conocimiento, Bogotá, Colombia
  • Leibenstein, H. (1968). Entrepreneurship and development. The American Economic Review, 58(2), 72–83. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/1831799
  • Liñán, F. (2004). Educación empresarial y modelo de intenciones. Formación para un empresariado de calidad. (Doctoral dissertation).. Universidad de Sevilla. Retrieved from http://hdl.handle.net/11441/15036
  • Ministerio de Trabajo (2009). Cuadernos del Mercado de Trabajo, Revista del Ministerio de Empleo, Edición semestral, nº 2.
  • Morcillo, F. (2005). Economía: teoría y política. Barcelona, Spain: McGraw-Hill. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Francisco_Mochon/publication/27298655_Economa_Teora_y_Poltica /links/544763600cf2d62c305064a1.pdf
  • Muñoz Palacios, G. (2017). Emprender: alternativa profesional en la crisis del siglo XXI. Universidad de Valladolid. Retrieved from http://uvadoc.uva.es/handle/10324/27439
  • Nicolás Martínez, C., Rubio Bañón, A., & Fernández Laviada, A. (2019). Social Entrepreneur: Same or Different from the Rest?. VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 30(3), 443–459. https://doi.org/10.1007/s11266-018-00053-9
  • Nicolás, C., & Rubio, A. (2015). Gestión de recursos humanos en la empresa social. Universia Business Review, 47, 82 – 105. Retrieved from https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/1508
  • Ortega, E. (2019). Este mapa muestra cuánto tardó cada país europeo en recuperar el PIB per cápita anterior a la crisis de 2008. Busines Inside España. Retrieved from https://www.businessinsider.es/maparecuperacion-crisis-2008-paises-europeos-517617
  • Parra Miranda, M. S. (2014). Emprender en tiempos de crisis. Observatorio Económico, 80, 2–3. https://doi.org/10.11565/oe.vi80.130
  • Peñaherrera León, M., & Cobos Alvarado, F. (2012). La creatividad y el emprendimiento en tiempos de crisis. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(2), 238–247. Retrieved from https://revistas.uam.es/reice/article/view/3066
  • Schumpeter, J. (1911). Theory of Economic Development. New York, USA: Oxford University Press
  • Zander, I. (2004). El espíritu emprendedor en el ámbito geográfico. Fundamentos conceptuales e implicaciones para la formación de nuevos clusters. Cuadernos de economía y dirección de la empresa, 20, 9–34
  • Zhang, D., Hu, M., & Ji, Q. (2020). Financial markets under the global pandemic of COVID-19. Finance Research Letters, 101528. https://doi.org/10.1016/j.frl.2020.101528