La Escala Observacional de Memoria Operativa (EOMO) como instrumento eficaz en la prevención y detección de dificultades de aprendizaje

  1. Gutiérrez Sánchez, Marta 1
  2. Vidal Valenzuela, Sergio 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Comunidad Autónoma de la Región de Murcia
    info

    Comunidad Autónoma de la Región de Murcia

    Murcia, España

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2020

Volume: 38

Issue: 1

Pages: 53-69

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.313271 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

The present study aims to improve the effectiveness of the process of preventing and detecting learning disabilities by studying the relationship between the Observational Scale of Working Memory (EOMO) and effective reading, reading comprehension, mathematical achievement, and academic achievement. The incidental sample consisted of 636 students from Primary Education, belonging to different schools in Cartagena. As expected, the results showed signi-ficant relationships between EOMO and all the variables measured. These findings showed that EOMO can be used as a screening tool to limit the sample of students that should be assessed in detail so as to prevent and detect learning disabilities.

Bibliographic References

  • Alloway, T. P., Alloway, R. G. y Wootan, S. (2014). Home sweet home: Does where you live matter to working memory and other cognitive skills? Journal of Experimental Child Psychology, 124, 124-131.
  • Ashkenazi, S., Rosenberg-Lee, M. Metcalfe, A. W. S., Swigart, A. G. y Menon, V. (2013). Visuo- spatial working memory is an important source of domain-general vulnerability in the development of arithmetic cognition. Neuropsychologia, 51(11), 2305-2317. doi: 10.1016/j.neuropsychologia.2013.06.031
  • Baddeley, A. D. (2003). Working Memory: Looking back and looking forward. Nature Reviews (Neuroscience), 4, 829- 839. doi: 10.1038/nrn1201
  • Baddeley, A. D. y Hitch, G. J. (1994). Working Memory. En G. H. Bower (Ed.), The Psychology of learning and motivation: Advances in research and theory (Vol. 8, pp. 47- 90). New York: Academic Press.
  • Blankenship, T. L., O’Neill, M., Ross, A., y Bell, M. A. (2015). Working memory and recollection contribute to academic achievement. Learning and Individual Differences, 43, 164–169. doi.org/10.1016/j.lindif.2015.08.020
  • Catalá, G., Catalá, M., Molina, E. y Monclús, R. (2001). Evaluación de la comprensión lectora. Barcelona: Grao.
  • Decreto 359/2009, de 30 de octubre, por el que se establece y regula la respuesta educativa a la diversidad del alumnado en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Boletín Oficial de la Región de Murcia, 254, 3 de noviembre de 2009, pp. 57608-57647.
  • Durán, M., Veleiro, A., Risso, A. Peralbo, M., García, M. y Brenlla, J. C. (2016) Dificultades en lectura y funcionamiento ejecutivo en 1º de Educación Primaria. La aportación de Childhood Executive Functioning Inventory. En J.L. Castejón (Coord.), Actas del VIII Congreso Internacional de Psicología y Educación. (p. 197). Alicante: ACIPE- Asociación Científica de Psicología y Educación.
  • Esquivel, I., Martínez, W., Córdoba, R. y Reyes, C. (2016). Memoria operativa y lectura comprensiva: medición con pruebas de amplitud lectora y tipo cloze en ámbitos pre-universitarios. Apertura, 8(2), 38-53.
  • Fischbach, A., Könen, T., Rietz, C. S. y Hasselhorn, M. (2014). What is not working in working memory of children with literacy disorders? Evidence from a three-year-longitudinal study. Reading and Writing, 27(2), 267-286.
  • Friso-Van den Bos, I., Van der Ven, S. H. G., Kroesbergen, E. H. y Van Luit, J. E. H. (2013). Working memory and mathematics in primary school children: A meta-analysis. Educational Research Review, 19, 29-44.
  • García-Madruga, J. A. y Fernández; T. (2008). Memoria operativa, comprensión lectora y razonamiento en la educación secundaria. Anuario de Psicología, 39(1), 133-157.
  • Gathercole, S. E., Woolgar, F., Kievit, R. A., Astle, D., Manly, T y Holmes, J. (2016). How Common are WM Deficits in Children with Difficulties in Reading and Mathematics? Journal of Applied Research in Memory Cognition, 5, 384-394.
  • Gómez, L., Pérez, M. A., Hernández, L., Martínez, C., Marín, J., Cuello, V. … Garrido, C. F. (2012). Escala Observacional de Memoria Operativa. En J. Navarro; Mª. Tª. Fernández; F. J. Soto y F. Tortosa (Coords.), Respuestas flexibles en contextos educativos diversos (Vol. 1, pp. 1-6). Murcia: Consejería de Educación, Formación y Empleo.
  • Gómez-Veiga, I., Vila, J. O., García-Madruga, J. A., Contreras, A. y Elosúa, M. R. (2013). Comprensión lectora y procesos ejecutivos de la memoria operativa. Psicología Educativa, 19, 103-111.
  • Gutiérrez, F., García-Madruga, J. A., Elosúa, M. R., Luque, J. L. y Gárate, M. (2002). Memoria operativa y comprensión lectora: algunas cuestiones básicas. Acción Psicológica, 1, 45-68.
  • Gutiérrez-Martínez, F., y Ramos, M. (2014). La memoria operativa como capacidad predictora del rendimiento escolar. Estudio de adaptación de una medida de memoria operativa para niños y adolescentes. Psicología Educativa, 20, 1-10.
  • Guzmán, B., Véliz, M. y Reyes, F. (2017). Memoria operativa, comprensión lectora y rendimiento escolar. Literatura y Lingüística, 35, 379-404.
  • Hubber, P. J., Gilmore, C. y Cragg, L. (2014). The roles of the central executive and visuospatial storage in mental arithmetic: a comparison across strategies. Quartely Journal of Experimental Psychology, 67(5), 936-954
  • Klesczewski, J., Brandenburg, J., Fischbach, A., Schuchardt, K., Grube, D., Hasselhorn, M. y Büttner, G. (2018). Development of Working Memory from Grade 3 to 5: Differences between Children With and Without Mathematical Learning Difficulties. International Journal of Disability, Development and Education 0, 1-17. doi:10.1080/1034912X.2017.1419555
  • Kolkman, M. E., Hoijtink, H. J. A., Kroesbergen, E. H. y Leseman, P. P. M. (2013). The role of executive functions in numerical magnitude skills. Learning and Individual Differences, 24, 145-151.
  • Kroesbergen, E. H., Noordende, J. E. y Kolkman, M. E. (2014). Training working memory in kindergarten children: effects on working memory early numeracy. Journal of Child Neurology, 20(1), 23-37.
  • Kudo, M. F., Lussier, C. M. y Swanson, H. L. (2015). Reading disabilities in children: A selective meta-analysis of the cognitive literature. Research in Developmental Disabilities, 40(5), 51-62.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, 10 de diciembre de 2013, pp. 97858-97921.
  • McDonald, P. A. y Berg, D. H. (2017). Identifying the nature of impairments in executive functioning and working memory of children with severe difficulties in arithmetic. Child Neuropsychology, 0, 1-16. doi:10.1080/09297049.2017.1377694
  • Maehler, C. y Schuchardt, K. (2016). The importance of working memory for school achievement in primary school children with intellectual or learning disabilities. Research in Developmental Disabilities, 58, 1-8.
  • Marín, J. y Carrillo, M. S. (1999). Test Colectivo de Eficacia Lectora (TECLE). Material no publicado.
  • Moura, O., Simões, M. R. y Pereira, M. (2015). Working Memory in Portuguese Children With Developmental Dyslexia. Applied Neuropsychology Child, 4(4), 237-248.
  • Raghubar, K., Barnes, M. A. y Hecht, S. A. (2010). Working memory and mathematics: A review of developmental, individual difference, and cognitive approaches. Learning and Individual Differences, 20(2), 110-122. doi: 10.1016/j.lindif.2009.10.005
  • Resolución de 17 de diciembre de 2012, de la Dirección General de Planificación y Ordenación Educativa por la que dictan orientaciones para la atención educativa del alumnado que presenta dificultades de aprendizaje. Boletín Oficial de la Región de Murcia, 295, 22 de diciembre de 2012, pp. 51180-51189.
  • Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) (29.0). [Programa Informático]. Nueva York: International Business Machines (IBM).
  • Swanson, H. L. (2003). Age-related differences in learning disabled and skilled readers working memory. Journal of Experimental Child Psychology, 85(1), 1-31.
  • Vidal, S. (2012). Procedimiento para el Análisis del Perfil Lector y Detección de Dificultades en Lectura. Comunicación presentada en el I Congreso Nacional de Dificultades de Aprendizaje, 18-20 de octubre, Murcia.
  • Yuste, C., Martínez, R. y Galve, J. L. (2011). Batería de Aptitudes Diferenciales y Generales Renovada BADYG. Madrid: CEPE.