Danza en educación infantilopinión de los docentes

  1. Vicente Juan Peña de Hornos 1
  2. Gregorio Vicente Nicolás 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2019

Issue: 36

Pages: 239-244

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V36I36.69716 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The main objective of this research was to learn and analyze the inclusion of dance activities in Preschool teaching practices from the perspective of teachers. Participants (N=105) were teachers who teach at the second cycle of Preschool Education in schools from the Region of Murcia (Spain). An ad hoc questionnaire was designed for the collection of data, and descriptive analysis was subsequently applied. The results reflect that specialists of Preschool Education from the Region of Murcia include dance activities in their planning and teaching practices. Likewise, they consider them fundamental for the integral development of students, who respond in a positive and active way to this type of activities. On the other hand, they call the attention on the need to improve both teacher training with respect to these subjects and the quality and quantity of resources to carry them properly into practice.

Bibliographic References

  • Águila, C., & López, J. J. (2019). Cuerpo, corporeidad y educación: una mirada reflexiva desde la Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 35, 413-421. Recuperado de https:/ /recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/62035
  • Bernal, A. M. (2016). La importancia de la danza inclusiva en la formación docente. Revista Horizontes Pedagógicos, 18(2), 134-148. Recuperado de https:// rev is tas . iberoamer icana .edu .co / index .php/ rhpedagogicos/article/view/1147
  • Bisquerra, R. (Coord.) (2009). Metodología de la Investigación Educativa. Madrid: La Muralla.
  • Cañal, F., & Cañal, C. (2001). Música, Danza y Expresión Corporal en educación infantil y primaria. Tomo 1. Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Educación y Ciencia. Recuperado de https:// www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/1155_d_69805bc7f_musicadanza.pdf
  • Carrascosa, E. (2015). Entrevista a Verena Maschat. Eufonía: Didáctica de la música, 64, 1-8. Recuperado de https://docplayer.es/25989386-Entrevista-a-verenamaschat.html
  • Cuéllar. M. J., & Pestano, M. (2013). Formación del Profesorado en Expresión Corporal: planes de estudio y Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 123-128. Recuperado
  • Díaz, A. M. (2018). Adquisición de conceptos musicales a través de la danza. DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades, 13, 109-119. Recuperado de http:// revistaseug.ugr.es/index.php/dedica/article/view/7243/ 6440
  • Fernández, B., & Arias, J. R. (2013). La Expresión Corporal como fuente de aprendizaje de nociones matemáticas espaciales en Educación Infantil. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 158-164. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4482750.pdf
  • Ferreira, M. A. (2009). Un enfoque pedagógico de la danza. Educación Física Chile, 268, 9-21. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3237201.pdf
  • Herranz, A., & López, V. M. (2015). La expresión corporal en educación infantil. La Peonza: Revista de Educación Física para la paz, 10, 23-43. Recuperado de https:// dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5367747.pdf
  • Lení, V., & Wey, W. (2015). Movimiento y expresión corporal en Educación Infantil. Madrid: Narcea Ediciones.
  • Llorens, J. B. (2016). La diversidad en el aula de infantil a través de la danza integrada. Revista Interuniversitaria de Investigación sobre Discapacidad e Interculturalidad, 10(1), 55-56. Recuperado de http:// www.grupo-edi.com/anuario_list.php?ano=2016(1)
  • Llorens, J. B., & Díaz, A. M. (2018). Aspectos corporais e sociais a serem considerados numa educação inclusiva. Movimento (ESEFID/UFRGS), 24(4), 1219-1234. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/ download/82614/51838
  • Martín, M. J. (2005). Del movimiento a la danza en la educación musical. Educatio Siglo XXI, 23, 125-139. Recuperado de http://hdl.handle.net/10201/26748
  • Orden ECI/3960/2007, de 19 de diciembre, por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la educación infantil. Boletín Oficial del Estado, nº 5, 2008, 5 enero. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2008/ 01/05/pdfs/A01016-01036.pdf
  • Pedrero, C. (2013). Danza en Educación Primaria. Educatio Siglo XXI, 31(1), 129-148. Recuperado de http:// revistas.um.es/educatio/article/view/175101/148241
  • Pérez-Aldeguer, S. (2012). Didáctica de la Expresión Musical en Educación Infantil. Valencia: Psylicom.
  • Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación infantil. Boletín Oficial del Estado, nº 4, 2007, 4 enero. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/ 2007/01/04/pdfs/A00474-00482.pdf
  • Ríos, P. (2017). El movimiento y la danza en la educación musical. En R. Cremades (Coord.), Didáctica de la Educación Musical en Primaria (p. 99-128). Madrid: Ediciones Paraninfo.
  • Troya, Y., & Cuéllar, M. J. (2013). Formación docente y tratamiento de la danza en Canarias: evaluación desde la Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 165-170. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3457/345732290033.pdf
  • Vicente, G., Ureña, N., Gómez, M., & Carrillo, J. (2010). La danza en el ámbito educativo. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 17, 42-45. Recuperado de https://www.redalyc.org/ pdf/3457/345732283009.pdf