¿Existe en la universidad una profesionalización docente?

  1. Francisco Imbernón Muñoz 1
  2. Catalina Guerrero Romera 2
  1. 1 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Year of publication: 2018

Issue: 56

Type: Article

DOI: 10.6018/RED/56/11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: RED: revista de educación a distancia

Sustainable development goals

Abstract

This work presents a reflection on the professionalization educational university, the training and his political implications, taking into account the paper of the teacher in the university, in the new social context and cultural current. In this sense, does reference to some appearances related with the professionalization educational university, the be educational university in the 21st century and the training for the educational innovation. To this respect indicate and question some usual ideas in the university teaching and propose new visions on the training and the professionalization educational. The article finalizes with a reflection and suggestions on the training, the professionalization and the process of educational innovation in the University.

Bibliographic References

  • Barnett, R. (2001). Los límites de la competencia. La educación superior y la sociedad. Barcelona: Gedisa.
  • Barnett, R. (2002). Claves para entender la Universidad en una era de supercomplejidad. Girona: Pomares.
  • Bain, K. (2007). Lo que hacen lo mejores profesores universitarios. Valencia: Publicaciones de la Universidad de Valencia, 2ª ed.
  • Bauman, Z. (1999). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Biggs, J. (2003). Calidad del aprendizaje universitario. Cómo aprenden los estudiantes. Madrid: Narcea.
  • Brockbank, A y McGill, I. (2002). Aprendizaje reflexivo en la educación superior. Madrid: Morata.
  • Comisión Europea (2003). El papel de las universidades en la Europa del Conocimiento. Bruselas: Comisión de las Comunidades Europeas.
  • Christensen, C. M., Baumann, H., Ruggles, R., & Sadtler, T. M. (2006). Disruptive innovation for social change. Harvard Business, Review, 84 (12), pp. 94-101.
  • Escudero, J. M. (1999). La formación permanente del profesorado universitario: cultura, política y procesos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(abril), 133-157.
  • Fidalgo, A.; Sein-Echaluce, M.L.; Lerís, D.; & García-Peñalvo, F.J. (2013). Sistema de Gestión de Conocimiento para la aplicación de experiencias de innovación educativa en la formación. Madrid. II Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2013), pp. 750-755.
  • García, J. y Monzaza, G. (2002). Jóvenes, universidad y compromiso social. Madrid: Narcea.
  • Guerrero, C. (2017). Evaluación de las prácticas y proyectos de innovación docente en el contexto universitario. Modelo e+iDu. XIV Foro Internacional sobre la Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior (FECIES). Granada, 22-24 de Junio.
  • Hannan, A., & Silver, H. (2003). Innovar en la Universidad. Madrid: Narcea.
  • Herrán, A. y Paredes, J (2010). Desarrollo profesional de los docentes, innovación y mejora de la enseñanza universitaria. En Herrán, A.; Pérez, F. y Díaz, V. (coords.). La formación del profesorado de la Universidad Alfonso X el Sabio ante el reto de Bolonia. Madrid: Fundación UAX, pp. 203.235.
  • Imbernón, F. (2012). ¿Hay nuevas tendencias en la formación del profesorado? Un congreso para debatirlo. Aula de Innovación Educativa, nº 212, pp. 14-17.
  • Marcovitch, J. (2002). La universidad (im)posible. Madrid: Cambridge Press y OEI.
  • Michavila, F. (2001). La salida del laberinto. Crítica urgente de la Universidad. Madrid: Editorial Complutense.
  • Morales, A.; Edith, L; Hidalgo, C.; García, R. Molinar, J. (2013). Relación entre estilos de aprendizaje, rendimiento académico y otras variables relevantes de estudiantes universitarios. Revista Estilos de Aprendizaje, nº12, Vol. 11, pp.1-16.
  • Morin, E. (2002). Los 7 Saberes Necesarios para la Educación del Futuro. Barcelona: Paidós.
  • Osuna, S. (Coord.) (2014). Escenarios virtuales educomunicativos. Barcelona: Icaria.
  • Pedró F. (2015). Los profesores de hoy en día les dan mil vueltas a los que había antes. Recuperado de http://www.elconfidencial.com/alma-corazon-vida/2015-02- 23/francesc-pedro-los-profesores-de-hoy-en-dia-les-dan-mil-vueltas-a-los-quehabia