Autoevaluación y autoaprendizaje con pruebas tipo test virtuales en Matemáticas para la Empresa

  1. Alacid Cárceles, Valentina
  2. Caballero Pintado, Mª Victoria
  3. Lafuente-Lechuga, Matilde
Journal:
Anales de ASEPUMA

ISSN: 2171-892X

Year of publication: 2019

Issue: 27

Type: Article

More publications in: Anales de ASEPUMA

Abstract

In the academic year 2017-18 we developed the teaching innovation project: "Use of the tool "Exams" of the virtual classroom for self-learning and self-evaluation of Mathematics in the Faculty of Economics and Business" in the University of Murcia. As a result of this project we have got multiple-choice questions pools, related to every unit in the subjects of Mathematics for Business Administration I and II. In these pools, every question is completed with the explanation of the correct answer. From these multiple-choice questions pools, virtual assessments have been created in the first term of the academic year 2018/2019. Students could use them for self-learning and self- evaluation. The assessments were available to students at the end of the explanation of each unit, and they have been open in the virtual classroom until the date of the final exam. In this work, we present the materials made, analyze the use that students have done of them and we have collected the opinion of students about this teaching innovation.

Bibliographic References

  • Del Campo, B., Macia, M. y Majabacas, G. (2014). ¿Qué podemos hacer para solventar las carencias en matemáticas de los alumnos de nuevo ingreso? Actas de las XX Jenui, 295-302.
  • Funes, M. y Guardiola, M. (2013). Implementación de un sistema de seguimiento de los aprendizajes en un entorno virtual. Universidad Nacional de Córdoba.
  • García Beltrán, A., Martínez, R., Jaén, J.-A., y Tapia, S. (2006). La autoevaluación como actividad docente en entornos virtuales de aprendizaje/enseñanza. RED, Revista de Educación a Distancia.
  • Núñez Barriopedro, E., Cuesta Valiño, P. y Penelas Leguía, A. (2012). Experiencias de evaluación en e-learning en la UAH. Cómo sacarles el máximo partido a las plataformas virtuales. Revista electrónica ADA, vol.6 (4).
  • Robles, G., Gónzalez Barahona, J.M. y Prieto A. (2010). Fomentando la preparación de clase por parte de los alumnos mediante el Campus Virtual. Revista electrónica ADA, vol.4 (3).