Sexta evaluación de test editados en españaResultados e impacto del modelo en docentes y editoriales

  1. María Dolores Hidalgo
  2. Ana Hernández
Revista:
Papeles del psicólogo

ISSN: 0214-7823 1886-1415

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: La psicoterapia como ciencia humana

Volum: 40

Número: 1

Pàgines: 21-30

Tipus: Article

Altres publicacions en: Papeles del psicólogo

Resum

The Questionnaire for the Assessment of Tests (CET; Prieto & Muñiz, 2000) and the revised version of this questionnaire (CET-R; Hernández et al., 2016) have been applied systematically since 2010 by the Test Commission of the Spanish Psychological Association. The main goal is to provide practitioners with reliable information on the quality of the tests in order to improve test use. The aim of this paper is twofold. First, to present the results of the sixth review of psychological and educational tests, in which a total of 10 tests have been evaluated. Second, to assess the impact that the application of CET/CET-R has had over these years on two key agents: test publishers and university lecturers who are responsible for training future test users. Both the results of the sixth review and the results of the survey to assess the impact of CET/CET-R are satisfactory in general terms. However, some issues where there is room for improvement have been identified.

Referències bibliogràfiques

  • American Educational Research Association, American Psychological Association, y National Council on Measurement in Education (2014). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Ames, A.J., y Penfield, R.D. (2015). A NCME instructional module on item-fit statistics for item response theory models. Educational Measurement: Issues and Practice, 34, 39-48.
  • Antón, M. (2017). Mesa redonda “La salud de los test en España”. Coordinadora: Ana Hernández. III Congreso Nacional de Psicología. Oviedo, 3-7 julio.
  • Botella, J., y Ortego, C. (2010). Compartir datos: hacia una investigación más sostenible. Psicothema, 22, 263-269.
  • Elosua, P. (2012). Tests publicados en España: usos, costumbres y asignaturas pendientes. Papeles del Psicólogo, 33, 12-21.
  • Elosua, P., y Geisinger, K. (2016). Cuarta evaluación de tests editados en España: forma y fondo. Papeles del Psicólogo, 37, 82-88.
  • Evers, A. (2012). The Internationalization of Test Reviewing: Trends, Differences, and Results. International Journal of Testing, 12, 136-156.
  • Fonseca-Pedrero, E., y Muñiz, J. (2017). Quinta evaluación de tests editados en España: Mirando hacia atrás, construyendo el futuro. Papeles del Psicólogo, 38, 161-168.
  • Geisinger, K. (2012). Worlwide test reviewing at the beginning of the Twenty-First century. International Journal of Testing, 12, 103-107.
  • Hambleton, R.K., Merenda, P.F., y Spielberger, C. (Eds.). (2005). Adapting educational and psychological tests for cross-cultural assessment. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Publishers.
  • Hernández, A., Ponsoda, V., Muñiz, J., Prieto, G., y Elosua, P. (2016). Revisión del modelo para evaluar la calidad de los tests utilizados en España. Papeles del Psicólogo, 37, 192197.
  • Hernández, A., Tomás, I., Ferreres, A., y Lloret, S. (2015). Tercera evaluación de test editados en España. Papeles del Psicólogo, 36, 1-8.
  • Hidalgo, M.D., y French, B. (2016). Una introducción didáctica a la Teoría de Respuesta al Ítem para comprender la construcción de escalas. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 3, 1-9.
  • International Test Commission (2018). ITC Guidelines for Translating and Adapting Tests (Second Edition). International Journal of Testing, 18, 101-134.
  • Muñiz, J. (2010). Las teorías de los tests: Teoría Clásica y Teoría de Respuesta a los Ítems. Papeles del Psicólogo, 31, 57-66.
  • Muñiz, J., Elosua, P., y Hambleton, R.K. (2013). Directrices para la traducción y adaptación de los tests: segunda edición. Psicothema, 25, 151-157.
  • Muñiz, J., y Fernández-Hermida, J.R. (2000). La utilización de los tests en España. Papeles del Psicólogo, 76, 41-49.
  • Muñiz, J., y Fernández-Hermida, J.R. (2010). La opinión de los psicólogos españoles sobre el uso de los tests. Papeles del Psicólogo, 31, 108-121.
  • Muñiz, J., Fernández-Hermida, J.R., Fonseca-Pedrero, E., Campillo-Álvarez, A., y Peña Suárez, E. (2011). Evaluación de tests editados en España. Papeles del Psicólogo, 32, 113-128.
  • Muñiz, J., Hernández, A., y Ponsoda, V. (2015). Nuevas directrices sobre el uso de los tests: investigación, control de calidad y seguridad. Papeles del Psicólogo, 36(3), 161-173.
  • Olea, J., Abad, F.J., y Barrada, J.R. (2010). Tests informatizados y otros tipos de tests. Papeles del Psicólogo, 31, 97107.
  • Penfield, R.D. (2014). An NCME Instructional Module on Polytomous Item Response Theory Models. Educational Measurement: Issues and Practice, 33, 36-48.
  • Ponsoda, V., y Hontangas, P. (2013). Second evaluation of tests published in Spain. Papeles del Psicólogo, 34, 82-90.
  • Prieto, G., y Muñiz, J. (2000). Un modelo para evaluar la calidad de los tests utilizados en España. Papeles del Psicólogo, 77, 65-72.