Promover el ejercicio de derechos a través de la Educación

  1. Mayor Balsas, José Manuel 1
  2. Molina Molina, José 2
  3. Gómez-Hernández, José Antonio 3
  1. 1 Doctor en Ciencia Política y Administración Pública
  2. 2 Doctor en Economía, Sociólogo y Auditor
  3. 3 Profesor de Biblioteconomía de la Universidad de Murcia
Journal:
Revista española de la transparencia

ISSN: 2444-2607

Year of publication: 2019

Issue Title: Revista Española de la Transparencia número 9 (segundo semestre 2019)

Issue: 9

Pages: 97-114

Type: Article

DOI: 10.51915/RET.49 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista española de la transparencia

Abstract

Transparency, citizen participation and the right to information are terms which are increasingly more relevant. Work is being done to try to change the institutions and so that they operate in a more transparent and efficient way following the indications of a growingly informed citizenship. However, achieving this is complex, because it implies a cultural change in the institutions themselves and in the citizenry. For this, we must stress the training and information of the young people of our society, who will be responsible for assuming and practicing new forms of government. In this sense, the objective of this paper is to describe two projects designed and applied in the educational field of the Region of Murcia: the IRIS Program and participatory budgeting processes. While the first was developed within the framework of the subject of Philosophy from the first year of high school to a sample of students from six secondary schools in five municipalities, the participatory budgeting processes put into practice are reaching most of the students of the educational centers of the municipalities where they are currently being implemented. Two different programs with a common goal: to train in transparency, citizen participation and the right to information to young people.

Bibliographic References

  • Bennett, W. L. 2007. “Civic learning in changing democracies: Challenges for citizenship and civic education”, en P. Dahlgren (Ed.), Young Citizens and New Media: Learning for Democratic Participation. New York: Routledge, 59–77.
  • Cabannes, Y. 2006. “Children and young people build participatory democracy in Latin American cities”. Environment and Urbanization, 18: 195–218.
  • Cabannes, Y. 2015. “Basics tools to navigating the world of participatory budgeting”, en Y. Cabannes y C. Delgado (Eds.), Another city is possible! Alternatives to the city as a commodity series. Participatory Budgeting, Dossier No. 1. Lisbon: 22-28.
  • Campillo, M. J., Galiano, A., Gómez, J.-A., Hidalgo, A., et.al. 2018. “Educar para la transparencia y una ciudadanía informada: diseño, aplicación y evaluación del programa IRIS para alumnado de Bachillerato de la Región de Murcia (España)”. Comunicación presentada en el VII Seminario Hispano Brasileño de Investigación En Información, Documentación y Sociedad. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, y Murcia: Universidad de Murcia, 12 a 16 de Noviembre de 2018. Recuperado de: https://digitum.um.es/xmlui/handle/10201/64559.
  • Comas, D. 2010. Los presupuestos participativos y las políticas de juventud: Un estudio de caso sobre la cultura de la participación social en España. Madrid: Observatorio de la Juventud en España. INJUVE.
  • Francés, F. J. 2005. Procesos de acción-reflexión en el campo de la participación juvenil: el caso del Foro Joven en Petrer. Recuperado de https://presupuestosparticipativos.com/.
  • Francés, F. J. 2008. “El laberinto de la participación juvenil: estrategias de implicación ciudadana en la juventud”. Revista OBETS, 2: 35–51.
  • Ganuza, E. 2010. “Novos Instrumentos de Participaçao: entre a participaçao e a deliberaçao” en E. Moreira y E. Schettini (Eds.), Experiências internacionais de participaçao. Sâo Paulo: UFMG, 19–40.
  • Gómez-Hernández, J.-A., Campillo, M. J., Galiano, A., Hidalgo, A., Molina, J., Reverte, F. M., Ros, J. L. 2018. “Memoria del Proyecto IRIS: Educar en la Transparencia y el Buen Gobierno”. Recuperado de https://digitum.um.es/xmlui/handle/10201/65819.
  • Harris, A., Wyn, J., y Younes, S. 2010. “Beyond apathetic or activist youth”. Young, 18: 9–32.
  • Krauskopf, D. 1998. “Dimensiones críticas en la participación social de las juventudes”. en Participación y Desarrollo Social en la Adolescencia. San José: Fondo de Población de Naciones Unidas.
  • Molina, J. 2011. Los Presupuestos Participativos. Un modelo para priorizar objetivos y gestionar eficientemente en la administración local (2ª ed.). Navarra: Editorial Aranzadi.
  • Molina, J. 2019. Una sociedad con respuestas: manifiesto por la participación y la transparencia. Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Morán, M. L., y Benedicto, J. 2016. “Los jóvenes españoles entre la indignación y la desafección política: una interpretación desde las identidades ciudadanas”. Última Década, 44: 11–38.
  • Portal Europeo de la Juventud (2019). “¿Qué es el diálogo estructurado?”. Recuperado de https://europa.eu/youth/eu/article/115/17826_es.
  • Reverte, F. M. 2016. El derecho fundamental de asociación como instrumento de cambio social: las asociaciones juveniles (Tesis Doctoral). Universidad de Murcia. Recuperado de https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/48250.