Apoyos para avanzar hacia una educación más inclusiva en los centros escolaresanálisis de guías para la acción

  1. AZORÍN ABELLÁN, Cecilia María 1
  2. SANDOVAL MENA, Marta 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Revista:
Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

ISSN: 2530-0350

Año de publicación: 2019

Volumen: 50

Número: 3

Páginas: 7-27

Tipo: Artículo

DOI: 10.14201/SCERO2019503727 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The aim of this study was to review the guides available in the educational research literature that support the development of more inclusive practices. The paper, therefore, reports on the analyses of a compendium of thirteen guides (mainly published in English) that address the following aspects: the purposes for which they were created, the perspective of inclusion they take as their starting point, the target readership, the stage at which they are most functional, the action strategies proposed, the basic structure on which they are founded, the dimensions and indicators used to stimulate reflection and the evaluation tools and instruments put forward. The approach is of a qualitative nature and enables us to enquire into the steps these papers recommend education centers should take in their journeys towards inclusion. The conclusions point to the need to make use of and to make known these types of resources in the Spanish speaking world by generating spaces for reflection and debate that will help to advance in this field.

Referencias bibliográficas

  • Ainscow, M. (2015). Struggles for equity in education: The selected works of Mel Ainscow. London: Routledge.
  • Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., Farrell, P., Frankham, J., Gallannaugh, F., Howes, A. y Smith, R. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. London: Routledge.
  • Azorín, C. (2016). La respuesta a la diversidad del alumnado en el contexto inglés: un estudio de casos. Enseñanza and Teaching, 34 (2), 77-91. - https://doi.org/10.14201/et20163427791
  • Azorín, C. (2018a). Percepciones docentes sobre la atención a la diversidad: propuestas desde la práctica para la mejora de la inclusión educativa. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33 (1), 173-188.
  • Azorín, C. (2018b). The journey towards inclusion: Exploring the response of teachers to the challenge of diversity in schools. Revista Colombiana de Educación, 75, 39-58. - https://doi.org/10.17227/rce.num75-8100
  • Azorín, C. y Ainscow, M. (2018). Guiding schools on their journey towards inclusion. International Journal of Inclusive Education, 1-19. - https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1450900
  • Azorín, C., Arnaiz, P. y Maquilón, J. J. (2017). Revisión de instrumentos sobre atención a la diversidad para una educación inclusiva de calidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22 (75), 1021-1045.
  • Barbosa, J. W., Barbosa, J. C. y Rodríguez, M. (2013). Revisión y análisis documental para estado del arte: una propuesta metodológica desde el contexto de la sistematización de experiencias educativas. Investigación Bibliotecológica, 27 (61), 83-105. - https://doi.org/10.1016/S0187-358X(13)72555-3
  • Booth, T. y Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools. Bristol: csie.
  • Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Madrid: Fuhem-oei.
  • Booth, T., Simón, C., Sandoval, C., Echeita, G. y Muñoz, Y. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. Promoviendo el aprendizaje y la participación en las escuelas: Nueva edición revisada y ampliada. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13 (3), 5-19.
  • British Council (2010). Inclusion and diversity in education. Guidelines for inclusion and diversity in schools. Madrid: British Council.
  • Council of Europe (2015). Tool to Upgrade teacher education practices for inclusive education. Strasbourg: Council of Europe.
  • csie (2015). Equality: Making it happen. A guide for schools to make sure everyone is safe, included and learning. Bristol: Centre for Studies on Inclusive Education.
  • Department of Children and Youth Affairs (2016). Diversity, equality and inclusion charter and guidelines for early childhood care and education. Dublin: Minister for Children and Youth Affairs.
  • Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.
  • Echeita, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula Abierta, 46, 17-24. - https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.17-24
  • Education Scotland (2015). How good is our school? Livingston: Education Scotland.
  • Escudero, J. M. (2012). La educación inclusiva, una cuestión de derecho. Educatio Siglo xxi, 30 (2), 109-128.
  • Fernández, F. (2002). El análisis de contenido como ayuda metodológica para la investigación. Revista de Ciencias Sociales, 2 (96), 35-53.
  • Florian, L. y Beaton, M. (2017). Inclusive pedagogy in action: getting it right for every child. International Journal of Inclusive Education, 1-15. - https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1412513
  • Göransson, K. y Nilholm, C. (2014). Conceptual diversities and empirical shortcomings - a critical analysis of research on inclusive education. European Journal of Special Needs Education, 29 (3), 265-280. - https://doi.org/10.1080/08856257.2014.933545
  • Guirao, J. M. y Arnaiz, P. (2014). Instrumentos para la autoevaluación y la mejora de la atención a la diversidad en centros educativos. Siglo Cero, 45 (4), 22-47.
  • Guirao-Goris, J. A., Olmedo, A. y Ferrer, E. (2008). El artículo de revisión. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria, 1, 1-16.
  • Honneth, A. (2010). Work and recognition: a redefinition. En H. C. Schmidt, A. M. Bush y C. F. Zurn (Eds.), The philosophy of recognition: historical and contemporary perspectives (pp. 223-240). Plymouth: Lexington Books.
  • ibe y UNESCO (2016). Reaching out all learners. A Resource Pack for Supporting Inclusive Education. Geneva: ibe-UNESCO.
  • International Baccalaureate Organization (2016). Learning diversity and inclusion in ib programmes. Geneva: International Baccalaureate Organization.
  • López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. xxi, Revista de Educación, 4, 167-179.
  • López-Vélez, A. L. (2018). La escuela inclusiva: el derecho a la equidad y la excelencia educativa. Euskal Herriko Unibertsitatea: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • Loreto, M., López, M. y Assaél, J. (2015). Concepciones docentes para responder a la diversidad: ¿Barreras o recursos para la inclusión educativa? Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 14 (3), 68-79. - https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue3-fulltext-646
  • Marchesi, A. y Martín, E. (2014). Calidad de la enseñanza en tiempos de crisis. Madrid: Alianza Editorial.
  • Messiou, K. (2012). Confronting marginalisation in education. A Framework for promoting inclusion. London: Routledge. - https://doi.org/10.4324/9780203121184
  • Messiou, K. (2017). A Research in the field of inclusive education: Time for a rethink? International Journal of Inclusive Education, 21 (2), 146-159. - https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1223184
  • Messiou, K. y Ainscow, M. (2015). Responding to learner diversity: student views as a catalyst for powerful teacher development? Teaching and Teacher Education, 51, 246-255. - https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.07.002
  • Miles, S. y Ainscow, M. (2011). Responding to diversity in schools. An inquiry-based approach. London: Routledge. - https://doi.org/10.4324/9780203843406
  • Muntaner, J. J. (2016). Evaluación y calidad en la educación inclusiva. En I. E. Ramírez (Ed.), Voces de la inclusión. Interpelaciones y críticas a la idea de "inclusión" escolar (pp. 400-430). Buenos Aires: Praxis Editorial.
  • Murillo, J. y Hernández, R. (2011). Hacia un concepto de justicia social. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9 (4), 8-23.
  • New Brunkwick Association for Community Living (2011). Creating an inclusive school. indicators of success. A reflection tool for administrators, educators and other school staff. Ottawa: Government of Canada.
  • New Zealand Ministry of Education (2014). Inclusive practice in secondary schools. Ideas for school leaders. Wellington: New Zealand Ministry of Education.
  • Nguyen, X. T. (2015). The journey to inclusion. Rottherdam: Sense Publishers. - https://doi.org/10.1007/978-94-6300-304-9
  • oecd (2018). Preparing our youth for an inclusive and sustainable world. The oecd pisa global competence framework. Paris: oecd.
  • Peña, T. y Pirela, J. (2007). La complejidad del análisis documental. Información, Cultura y Sociedad, 16, 55-81.
  • Puig Rovira, J. M., Doménech, I., Gijón, M., Martín, X., Rubio, L. y Trilla, J. (2012). Cultura moral y educación. Barcelona: Graó.
  • Rojas, I. R. (2011). Elementos para el diseño de técnicas de investigación: una propuesta de definiciones y procedimientos en la investigación científica. Tiempo de Educar, 12 (24), 227-297.
  • Simón, C., Echeita, G. y Sandoval, M. (2018). Incorporating students' voices in the "Lesson Study" as a teacher-training and improvement strategy for inclusion. Cultura y Educación, 30 (1), 205-225. - https://doi.org/10.1080/11356405.2017.1416741
  • Simón, C., Sandoval, M. y Echeita, G. (2017). The inclusion journey: Lessons learned from the spanish schools. Copenhagen: European Conference on Educational Research.
  • Slee, R. (2013). How do we make inclusive education happen when exclusion is a political predisposition? International Journal of Inclusive Education, 17 (8), 895-907. - https://doi.org/10.1080/13603116.2011.602534
  • The Alberta Teachers' Association (2015). Coaching to support inclusion: a principal's guide. Edmonton: The Alberta Teachers' Associaton.
  • UNESCO (2015a). Education 2030. Incheon declaration and framework for action. Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all. Paris: UNESCO.
  • UNESCO (2015b). Embracing diversity: Toolkit for creating inclusive, learning-friendly environments. Paris: UNESCO.
  • UNESCO (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Paris: UNESCO.