Educación en inteligencia emocional y socialrevisión y propuesta teórico-didáctica

  1. García-Tudela, Pedro Antonio 1
  2. Marín-Sánchez, Pedro 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Any de publicació: 2019

Volum: 6

Número: 1

Pàgines: 68-83

Tipus: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2019.6.1.5167 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Resum

In this investigation, numerous works of emotional and social intelligence have been consulted and analysed. This fact has allowed to work these areas from their origin to the present to offer the proposal of a model of emotional and social intelligence properly didactic. A systematic bibliographical review on the comprehension and application of these topics in teaching has been carried out, which allowed to favour or deconstruct the relationship between the theoretical evidence and its practice. The initial population had 1289 scientific articles, from which a significant number was finally selected for its exhaustive study. After the selection work, 15 studies have been analysed in detail, reflecting the variety and "eclecticism" of these two related realities that support the purposes of the research. Finally, it proposes a model (Modelo Zeta) based on three blocks of vital skills that work emotional and social intelligence from the first educational courses.

Referències bibliogràfiques

  • Bar-On, R. (2004). The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Rationale, description and summary of psychometric properties. En G. Geher (Ed.), Measuring emotional intelligence: Common ground and controversy (pp. 115-145). Nueva York: Nova Science Publishers.
  • Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18, 13-25. Recuperado de http://cort.as/-JWKl
  • Bar-On, R. y Parker, J.D.A. (2018). Inventario de Inteligencia Emocional de BarOn_versión para jóvenes (7-18 años). Madrid: TEA Ediciones. Recuperado de: http://cort.as/-JVKd
  • Berger P. L. y Luckmann T. (1967). The Social Construction of Reality; a Treatise in the Sociology of Knowledge. Harmondsworth: Penguin. Recuperado de http://cort.as/-JWKd
  • Birol, C., Atamtürk, H., Silman, F. y Sensoy, S. (2009). Analysis of the emotional intelligenge level of teachers. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2606-2614. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.460
  • Bonanno, G. A. (2001). Emotion self-regulation. En T. J. Mayne y G. A. Bonanno (Eds.), Emotions and social behavior. Emotions: Currrent issues and future directions (pp. 251-285). New York, NY, US: Guilford Press.
  • Burnett, S., Thompson, S., Bird, G. y Blakemore, S.J. (2011). Pubertal development of the understanding of social emotions: implications for education. Learn indivd differ, 21(6), 681-689. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2010.05.007
  • Cannon, W. B. (1927). The James-Lange theory of emotions: a critical examination and an alternative theory. The American Journal of Psychology, 39, 106-124. https://doi.org/10.2307/1415404
  • Cejudo, J. y López-Delgado, M.L. (2017). Importance of emotional intelligence in the teaching practice: A study with primary education teachers. Psicología educativa, 23(1), 29-36.
  • Cocoran, R. y Tormey, R. (2010). Teacher education, emotional competencies and development education. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2448-2457. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.352
  • Cooper, R.K. y Sawaf, A. (1997). Estrategia emocional para ejecutivos. Barcelona: Martínez Roca.
  • Cossío, M.B. (2007). El maestro, la escuela y el material de enseñanza y otros escritos. En E. Otero (Ed.). Madrid: Biblioteca Nueva. Recuperado de http://cort.as/-JWK_
  • Damasio, A. (1994). Descartes’s Error. Emotion Reason, and the Human Brain. Nueva York: AVON Books. Recuperado de http://cort.as/-JWN9
  • Damasio, A. (2018). El extraño orden de las cosas. Madrid: Destino.
  • Dunbar (1998). The social Brain Hypothesis. Evolutionary Anthropology, 6, 178-189. http://doi.org/cdgqn8
  • Écija, C., Peñacoba, C., Velasco, L. y Cigarán, M. (2018). La Inteligencia Social en el ámbito de la Educación Social. En C. Paláez y F.J. Del Pozo (Eds.), La Educación Social ante la vulnerabilidad y el riesgo social en Iberoamérica: infancia y género en los contextos educativos (pp. 59-68). Ministerio de Educación, Cultura y Deporte: CNIE. Recuperado de http://cort.as/-JWJs
  • Fernández-Díez, J., Cencerrado-de-Aller, R., Rodríguez-Fernández, J., Hierro-Berceo, A., Sánchez-Fernández, E. y Pérez-Sáenz, J. (2017). “Explora”: Assisting students with more curiosity, motivation, or ability without excluding anyone. Psicología Educativa, 23(2), 95-103. https://doi.org/10.1016/j.pse.2017.05.004
  • García-Fernández y Giménez-Mas (2010). La Inteligencia Emocional y sus principales modelos: propuesta de un modelo integrador. Espiral: cuadernos del profesorado, 3(6). Recuperado de http://cort.as/-JVRL
  • Giner de los Ríos (1987). Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 3 (61), p.126.
  • Franco, M., y Nóbrega, M. (2017). Inteligência Emocional, Resolução de Problemas Sociais e Rendimento Académico. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 0(10), 98-103. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.10.2899
  • Goleman, D. (2006). Inteligencia social (Vol. 5). Barcelona: Kairós.
  • Hussen, S. (2010). Effect of using the activities of multiple intelligences to learn some basick skills in kata and level of harmonic behaviour of the mentally handicapped, acceptors for learning. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 5, 1950-1955. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.394
  • Iglesias-Cortizas, M.J., Ríos-deDeus, M.P. y Rodicio-García, M.L. (2018). Instrumento para identificar la percepción de los estudiantes universitarios sobre emociones que los perturban. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 5(2), 133-141. https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.2.3598
  • James, W. (1884). What is an emotion? Mind, 9(34), 188-205. https://doi.org/10.1093/mind/os-IX.34.188
  • Johnson, D. y Johnson, R. (2009). An educational psychology success story: Social interdependence theory and cooperative learning. Educational Researcher, 38, 365-379. https://doi.org/10.3102/0013189X09339057
  • Justicia-Galiano, M., Pelegrina, S., Lechuga, M., Gutiérrez-Palma, N., Marín-Puga, E. y Lendínez, C. (2016). Math anxiety and its relationship to inhibitory abilities and perceived emotional intelligence. Anales de Psicología, 32(1), 125-131. https://doi.org/10.6018/analesps.32.1.194891
  • Kocoska, J. (2009). The student´s position in the democratic classroom. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2429-2431. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.427
  • LeDoux, J. E. (1993). Emotional memory systems in the brain. Behavioural Brain Research, 58(1-2), 69-79. https://doi.org/10.1016/0166-4328(93)90091-4
  • LeDoux, J. E. (2000). Emotion circuits in the brain. Annual Review of Neuroscience, 23, 155-184. https://doi.org/10.1146/annurev.neuro.23.1.155
  • Leventhal, K.S., Gillham, J., Demaria, L., Andrew, G., Peabody J. y Leventhal, S. (2015). Building psychosocial assets and wellbeing among adolescent girls: a randomized controlled trial. Journal of Adolescence, 45, 284-295. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.09.011
  • Lewin, K. (1952). Group decision and social change. En G. E. Swanson, T. N. Newcomb y E. L. Hartley (Eds.), Readings in Social Psychology (pp. 459-473). Nueva York: Holt.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE). Boletín Oficial del Estado (BOE) núm. 295, de 10 de diciembre de 2013, pp. 97858 a 97921. https://www.boe.es/eli/es/lo/2013/12/09/8/con
  • Lotfi, S., Ayazi, M. y Agheli-Nejad, M.A. (2011). Emotional Intelligence survey in master students of Shahid Beheshti university who attained the grades one to nine (1-9) in entrance exam. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 30, 826-829. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.160
  • Mayer, J.D. y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. Sluyter (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators (pp. 3- 31). Nueva York: Basic Books. Recuperado de http://cort.as/-7MD9
  • Mayer, J.D. y Salovey, P. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
  • Mayer, J.D., Salovey, P., Caruso, D.R., y Sitarenios, G. (2003). Measuring emotional intelligence with the MSCEIT V.2.0. Emotion, 3, 97-105. https://doi.org/10.1037/1528-3542.3.1.97
  • Nastas, L. y Sala, K. (2012). Adolescents´emotional intelligence and parental styles. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 33, 478-482. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.01.167
  • Oktar, D. (2009). How can education professionals become emotionally intelligent? Procedia: Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1023-1028. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.183
  • Rovira, F. (1998). Com saber si un és emocionalment intel.ligent. Aloma: revista de psicología, ciències de l´educació i de l´esport, 2. 57-68. Recuperado de http://cort.as/-JVQY
  • Santamaría, B. y Valdéz, V. (2017). Rendimiento del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria: influencia de las habilidades sociales y la inteligencia emocional. International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología, 1(2), 57-66. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.918
  • Schachter, S. y Singer, J. (1962). Cognitive, social, and physiological determinants of emotional state. Psychological Review, 69(5), 379-399. https://doi.org/10.1037/h0046234
  • Syed, S., Mohd, N. y Bokhari, M. (2011). Impacts of emotional intelligence (EQ) on work values of high school teachers. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 30,1688-1692. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.326
  • Thirion-Marissiaux, A.F. y Nader-Grosbois, N. (2008). ALTER: European Journal of Disability Research, 2(2), 133-155. https://doi.org/10.1016/j.alter.2008.02.003
  • Torró, I. y Pozo, T. (2010). Inteligencia emocional. Inteligencia personal. Inteligencia Social. En A. Caruana (Ed.), Aplicaciones educativas de la psicología positiva (pp. 352-363). Recuperado de http://cort.as/-JTfj
  • Urrútia, G. y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina clínica, 135(11), 507-511. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015
  • Vahedi, M. y Nikdel, H. (2011). Emotional Intelligence, parental involvement and academic achievement. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 30, 331-335. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.065
  • Vallés, A. y Vallés, C. (1999). Desarrollando la Inteligencia Emocional I. Madrid: EOS – Instituto de Orientación Psicológica Asociados.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society, en M. Cole et al. (Eds.), The development higher psychological processes. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
  • Walton, G. M., Cohen, G. L., Cwir, D. y Spencer, S. J. (2012). Mere belonging: The power of social connections. Journal of Personality and Social Psychology, 102(3), 513-532. https://doi.org/10.1037/a0025731
  • Zautra, A. J. (2014). Resilience is social, after all. En Kent, M, Davis, M.C., Reich, J.W. (Eds.) Handbook of Resilience Approaches to Stress and Trauma (pp. 185-196). New York: Rutledge. Recuperado de http://cort.as/-JTml
  • Zautra, A. J., Zautra, E. K., Rivers, C. y Rivers, D. (2012). Foundations of social intelligence: A conceptual model with implications for business performance. Current Topics in Management, 16, 15-37. Recuperado de http://cort.as/-JTnF