Estimación teórica de la ingesta diaria de carotenoides en los escolares españoles (3-9 años)

  1. Inmaculada Navarro-González
  2. Mª Jesús Periago
Journal:
Revista española de nutrición comunitaria = Spanish journal of community nutrition

ISSN: 1135-3074

Year of publication: 2018

Volume: 24

Issue: 3

Type: Article

More publications in: Revista española de nutrición comunitaria = Spanish journal of community nutrition

Abstract

Background: Fuits and vegetables are a rich source of carotenoids, which provide health benefits. Carotenoids that have been consumed and studied more in deep are β-carotene, α-carotene, lycopene, zeaxanthin, β-criptoxanthin and lutein. Since the prevention of chronic diseases must start at early ages the aim of this work was to quantify the intake of carotenoids in the Spanish school children (3-9 years). Methods: The national survey food consumption in children and adolescents (ENALIA) of 2014 and carotenoid data based have been used to estimate average intake of carotenoids (total and individual) per day and person. Results: The average carotenoids intake in this population is 2807,7 µg/person/day, being β-carotene the most ingested, followed by lycopene, lutein, β-criptoxantin and zeaxanthin. Conclusions: Due to are not established DRI for carotenoids, cannot be concluded if the intake is adequate o not in the Spanish child population. More studies are necessaries to determine the amount consumed and its effect on health, short and long term, and estimate DRI for this group.

Funding information

Por otra parte, la evaluación de la ingesta dietética en los niños es una tarea especialmente complicada debido a factores como la capacidad cognitiva de los niños, y la disminución del intervalo de concentración que influyen en la capacidad tanto para recordar los alimentos como para estimar el tamaño de las porciones16. Existen herramientas validadas limitadas para evaluar la ingesta dietética en niños menores de 10 años. La validez es la exactitud o precisión de una medida. Se evalúa comparando los resultados usando una medida de "validez estándar" de validez conocida para los valores obtenidos por otro instrumento. No hay un método de medición estándar en individuos de estas edades para medir la ingesta total o individual de nutrientes17, lo que hace complicado realizar este tipo de estudios y su comparación.

Funders