Profiles of family participation in Compulsory Secondary Education

  1. Hernández-Prados, María-Ángeles 1
  2. García-Sanz, Maria-Paz 1
  3. Parra-Martínez, Joaquín 1
  4. Gomariz Vicente, María-Ángeles 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Zeitschrift:
Anales de psicología

ISSN: 0212-9728 1695-2294

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: January

Ausgabe: 35

Nummer: 1

Seiten: 84-94

Art: Artikel

DOI: 10.6018/ANALESPS.35.1.325981 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Andere Publikationen in: Anales de psicología

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

The participation of families in the education of children who attend Compulsory Secondary Education (ESO) through the application of a questionnaire is analyzed. The initial sample consisted of 5022 families residing in 16 autonomous communities of Spain, although the actual sample consisted of 3982 parents whose children attended ESO in 96 schools. After identifying the characteristics of these fathers and mothers, considering a series of sociodemographic variables and family participation, the parental participation profiles are described through a two-stage cluster analysis that makes up three different models of family participation: Spanish families with moderate participation and low sentiment of belonging; families of non-Spanish origin with low participation and moderate feeling of belonging; and finally, Spanish families with high participation and a high feeling of belonging. The interest of the research lies fundamentally in two realities: firstly, the choice of ESO, since it is the stage least treated in studies of family participation within compulsory schooling in Spain. And secondly because it breaks with the existence of a single bipolar bifurcation that is reduced to the existence or not of participation. There are multiple variables that affect the ways of participating in the educational process of the children and that involve the configuration of the profiles obtained in this study.

Bibliographische Referenzen

  • Ato, M., López, J.J., Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
  • Álvarez, L. Martínez-González, R. A. (2016). Cooperación entre las Familias y los Centros Escolares como Medida Preventiva del Fracaso y del Riesgo de Abandono Escolar en Adolescentes. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 175–192. Recuperado de www.rinace.net/rlei/
  • Arnaiz, P. , Giménez, A. M., López, G. (2017). Participación de las familias migrantes en una escuela inclusiva. Interacções, 13(43), 53–74. Recuperado de http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/viewFile/12031/9161
  • Azpillaga, V., Intxausti, N., Joaristi, L. (2014). Implicación de las familias en los centros escolares de alta eficacia en la Comunidad Autónoma Vasca. Bordón. Revista de Pedagogía, 66(3), 27–37. https://doi.org/10.13042/Bordon.2014.66302
  • Bolívar, A. (2004). La educación secundaria obligatoria en España. En la búsqueda de una inestable identidad. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(1), 1–22. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55120105
  • Castro, M., Expósito, E., Lizasoain, L., López, E., Navarro, E. (2014). Participación familiar y clima escolar en los centros de Educación Infantil, Educación Primaria y Educación Secundaria Obligatoria. En Consejo Escolar del Estado (Coord.), La participación de las familias en la educación escolar (pp. 181–193). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Chang-Hun, C. H. Juyoung Song, J. (2012). Functions of parental involvement and effects of school climate on bullying behaviors among South Korean middle school students. Journal of interpersonal violence, 27(12), 2437–2464. https://doi.org/10.1177/0886260511433508.
  • Cohen, J. (1988) (2ª. ed.). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. New York: Academic Press.
  • Collet, J. Tort, A. (2008). Espacios de participación. Cuadernos de pedagogía, 378, 57–60.
  • Consejo Escolar del Estado (2014). Participación de las familias en los centros educativos. Cuestionario para familias. Recuperado de: http://www.mecd.gob.es/dam/jcr:0b904c3a-86f7-4afa-ad01-8d2f84c3969f/estudioparticipacion05cuestionariofamiliascastellano-pdf.pdf
  • Cox, D.D. (2005). Evidence based interventions using home–school collaboration. School Psychology Quarterly, 20(4), 473–97. https://doi.org/10.1521/scpq.2005.20.4.473.
  • Delval, J. (2012). Ciudadanía y escuela. El aprendizaje de la participación. In N. de Alba, F. García, A. Santisteban (Eds.), Educar para la participación Ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales (pp. 37–46). Sevilla: Díada Editorial.
  • De la Guardia, R.M. (2002). Variables que mediatizan la participación educativa de las familias. Tesis doctoral, Universidad de La Laguna. Recuperado de: ftp://tesis.bbtk.ull.es/ccssyhum/cs139.pdf
  • Deslandes, R. Bertrand, R. (2005). Motivation of parent involvement in secondary-level schooling. The Journal of Educational Research, 98(3), 164–175. https://doi.org/10.3200/JOER.98.3.164-175
  • De Torres, M. (2010). Investigating parental involvement. Rising TIDE, 3(1), 1–15. Recuperado de http://www.smcm.edu/mat/educational-studies-journal/a-rising-tide-volume-3-summer-2010/
  • De Vellis, R.F. (2003) (2ª. ed.). Scale development: Theory and applications. Thousand Oaks CA: Sage.
  • Douglass, A. (2008). Improving family engagement: The organizational context and its influence on partnering with parents in formal child care settings. Early Childhood Research Practice, 13(2). Recuperado de http://ecrp.uiuc.edu/v13n2/douglass.html
  • Epstein, J.L. (2011). School, Family and Community Partnerships. Preparing Educators and Improving Schools. Philadelphia: WESTVIEW Press.
  • Fan, X. Chen, M. (2001). Parental involvement and students’ academic achievement: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 13(1), 1–22. https://doi.org/10.1023/A:100904881
  • Fantuzzo, J., Tighe, E., Childs, S. (2000). Family Involvement Questionnaire: A multivariate assessment of family participation in early childhood education. Journal of educational psychology, 92(2), 367. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.92.2.367
  • Flecha, A., García, R., Gómez, A., Latorre, A. (2009). Participación en escuelas de éxito: una investigación comunicativa del proyecto included. Cultura y Educación, 21, 183–196. https://doi.org/10.1174/113564009788345899
  • Galindo, C. Sheldon, S. B. (2012). School and home connections and children's kindergarten achievement gains: The mediating role of family involvement. Early Childhood Research Quarterly, 27(1), 90–103. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2011.05.004
  • Garreta, J. (2009). Escuela y familias inmigradas: Relaciones complejas. Revista Complutense de Educación, 20(2), 275–291.Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0909220275A/15280
  • Garreta, J. (2013). La participación de las familias en la escuela: una cuestión pendiente. Documentación social, 171, 101–124. https://doi.org/10.5944/reppp.7.2016.16302
  • Hornby, G. Lafaele, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: An explanatory model. Educational Review, 63(1), 37–52. https://doi.org/10.1080/00131911.2010.488049
  • Hung, C. L. (2005). Family background, parental involvement, and environmental influences on Taiwanese children. Alberta Journal of Educational Research, 51(3). Recuperado de http://ajer.journalhosting.ucalgary.ca/index.php/ajer/article/view/553/540
  • Jeynes, W.H. (2011). Parental Involvement and Academic Success. New York: Routledge.
  • Johnson, L. S. (2009). School contexts and student belonging: A mixed methods study of an innovative high school. School Community Journal, 19(1), 99. Recuperado de
  • https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ847431.pdf
  • Lazar, A., Guttmann, J., Margalit, T. (2000). Students’ preferred level of parental involvement in school. Education and Society, 18(1), 99–111. https://doi.org/10.7459/es/18.1.07
  • Lozano, A. (2003). Factores personales, familiares y académicos que afectan al fracaso escolar en la Educación Secundaria. Electronic journal of research in educational psychology, 1(1), 43–66. Recuperado de http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?4
  • Mena, L., Fernández, M., Riviére, J. (2010). Desenganchados de la educación: procesos, experiencias, motivaciones y estrategias del abandono y del fracaso escolar. Revista de Educación, número extraordinario, 119–145. https://doi.org/10.4438/1988-592X-0034-8082-RE
  • Navaridas, F. Raya, E. (2012). Indicadores de participación de los padres en el sistema educativo. Un nuevo enfoque para la calidad educativa. Revista Española de Educación Comparada, 20, 223–248. Recuperado de http://www.ugr.es/~fjjrios/pce/media/2a-ParticipacionPadresSEeuropa.pdf
  • Piñuel, I. Oñate, A. (2006). Estudio Cisneros X: Violencia y Acoso escolar en España. Instituto de Innovación Educativa y Desarrollo Directivo (IEDDI). Recuperado de http://www.acosomoral.org/pdf/cisneros-X.pdf
  • Reparaz, R. Naval, C. (2014). Bases conceptuales de la participación de las familias. En Consejo Escolar del Estado (Coord.), La participación de las familias en la educación escolar (pp. 21–34). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Rodríguez-Ruiz, B., Martínez-González,, R. A., Rodrigo, M. J. (2016). Dificultades de las Familias para Participar en los Centros Escolares. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 79–98. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000100005
  • Rubio-Hurtado, M. J. Vilà-Baños, R. (2017). El análisis de conglomerados bietápico o en dos fases con SPSS. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 10(1), 118–126. http://doi.org/10.1344/reire2017.10.11017
  • Sánchez-López, M.C., Parra-Martínez, J. Rosa Alcázar, A.I. (2003). El bienestar subjetivo, su relación con la salud e incidencias en la educación. RIE. Revista de Investigación Educativa, 21(2), 387-401. Recuperado de
  • http://revistas.um.es/rie/article/viewFile/109521/104131
  • Spera, C. (2006). Adolescents’ perceptions of parental goals, practices, and styles in relation to their motivation and achievement. The Journal of Early Adolescence, 26(4), 456–490. http://doi.org/10.1177/0272431606291940
  • Strohmeier, D. Noam, G. (2012). Bullying in schools: What is the problem, and how can educators solve it?. New Directions for Youth Development, 133, 7–13. http://doi.org/10.1002/yd.20003
  • Suarez, N., Tuero, E., Bernardo, A., Fernández, E., Cerezo, R., González-Pienda, J.A., Nuñez, J.C. (2011). El fracaso escolar en Educación Secundaria: análisis del papel de la implicación familiar. Magister: Revista miscelánea de investigación, 24, 49–64. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3844447.pdf
  • Torrente-Hernández, G. Ruiz-Hernández, J.A. (2005). Procesos familiares relacionados con la conducta antisocial de adolescentes en familias intactas y desestructurada. Apuntes de Psicología, 23(1), 41-52. Recuperado de http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/67
  • Turney, K. Kao, G. (2009). Barriers to school involvement: Are immigrant parents disadvantaged? The Journal of Educational Research, 102(4), 257–271. http://doi.org/10.3200/JOER.102.4.257-271
  • Useem, E. L. (1992). Middle schools and math groups: Parents’ involvement in their children’s placement, Sociology of education, 65(4) 263–279. http://dx.doi.org/10.2307/2112770
  • Valdes, A. A., Martín, M. J., Sánchez, P. A. (2009). Participación de los padres de alumnos de educación primaria en las actividades académicas de sus hijos. Revista electrónica de investigación educativa, 11(1), 1–17. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15511137012
  • Van Velsor, P. Orozco, G. L. (2007). Involving low-income parents in the schools: Communitycentric strategies for school counselors. Professional School Counseling, 11(1), 17–24. https://doi.org/10.5330/PSC.n.2010-11.17