Didáctica artística y medioambiental: la estampación de materias vegetales como recurso educativo

  1. José Víctor Villalba Gómez 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Zeitschrift:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Datum der Publikation: 2018

Titel der Ausgabe: Resolución de problemas matemáticos: Tecnologías Digitales, Procesos Cognitivos y Metacognitivos y Formación de Profesores de Matemáticas

Ausgabe: 36

Nummer: 3

Seiten: 275-297

Art: Artikel

DOI: 10.6018/J/350001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Zusammenfassung

In this study we aim to show an interdisciplinary project that links competences, educational values and content from artistic and environmental teaching. The main objective is to create a teaching method based on the interaction of art with outstanding natural areas; taking engravings and colours and natural materials as the main vehicles of the teaching-learning process. These materials, including leaves, stems and even fruits, are not usually used by farmers and workers in charge of keeping protected natural areas. The context of the study is university education and we propose an innovative project that transversally couples the concepts of artistic and environmental education with a view to working with different areas of the curriculum. The line of work is called “ecological artistic planning.” The project is aimed at primary education students, future teachers, that through field trips and classroom experimentation with graphicart techniques such as monotype printmaking construct and relate elements of visual and plastic language with materials extracted from the natural environment without altering it. In this article we analyse content and processes as instrumental strategies of the artistic skills that students should acquire for their future teaching. The results of the experiment are reflected in experiences and different plastic compositions which, despite being built individually, all the students did at the same time in an atmosphere of dialogue among them and the environment. Finally, in full contact with nature, the plastic compositions are displayed and curricular findings are discussed in an assembly

Bibliographische Referenzen

  • AEEA. (2014). Asociación española de educación ambiental. Recuperado de http://www. ae-ea.es/
  • AA.VV. (2014). Giuseppe Pepone: Prospectiva vegetale. Florencia. Forma Edizioni.
  • Bernal, M. (2013). Técnicadegrabado.es: (Difusión virtual de la gráfica impresa). Recupe rado de http://www.revistalatinacs.org/067/cuadernos/14CBA.pdf
  • Böhm, W. (2010). Historia de la pedagogía: desde Platón hasta la actualidad. Villa María. Eduvim.
  • Cabezas, L., López, I., Oliver, J., Campos, R. y Barbero, M. (2016). Dibujo científico: arte y naturaleza, ilustración científica, infografía, esquemática. Madrid. Cátedra.
  • CENEAM (2010). Un viaje por la educación ambiental en España. Recuperado de http:// www.magrama.gob.es/es/ceneam/recursos/documentos/viaje-educambiental-espana_tcm7-13605.pdf
  • CENEAM (2014). Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente. Recuperado de http://www.magrama.gob.es/es/ceneam/quienes-somos/
  • Garrido, M. (2014). Grabado: procesos y técnicas. Madrid. Akal.
  • Minkkinen, A. (2014). Arno Rafael Minkkinen. Recuperado de http://arno-rafael-mink kinen.com
  • Moreno, Mª., Abad, Mª. y López, L. (2011). Talleres de arte de reciclaje con materiales hospitalarios. Arte, Individuo y Sociedad, V (23), 135-151.
  • Palacios, A. (2006). Educación artística y ambiental: un estudio del caso británico a tra vés del proyecto “art and the built environment”. Arte, individuo y sociedad, V (18), 57-76.
  • Pardo, D. (2011). Gyotaku: L’ âme des poissons. Concarneau. Coop Breizh.
  • Tatarella, F. (2014). Natural arquitectura now. New York. Princeton architectural press.
  • Villafañe, J. y Mínguez, N. (2002). Principios de la teoría general de la imagen. Madrid. Pirámide.
  • Villalba, J. y Flores, M. (2015). Educación artística y educación transversal. Madrid. Aso ciación Española de Educación Ambiental.